הסדרי בטיחות בתעבורה – דיון וועדת הכלכלה


וועדת הכלכלה, התכנסה לדון בתיקון חלק י' בתקנות התעבורה. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל: "אני רוצה למצוא קשר בין יישום החוק לבטיחות…חייבת להיות טלטלה בענף זה".

11/8/17

וועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה בפגרת הכנסת, לדון בסוגיית הסדרי הבטיחות במפעלים, ופעילות קציני הבטיחות בתעבורה, הפועלים מתוקף החוק, בחברות להם ציי רכב שונים.

דיוני הוועדה החלו כבר בשנת 2013, והם טעונים לאורך השנים, בגלל סוגיית אופן העסקת קציני הבטיחות. תקנה 580 בחלק י', המגדירה אתאופן העסקה מאפשרת העסקה ביחסי עובד מעביד או במתן שירותי בטיחות כאשר מדובר במשאיות, במסגרת חוק שירותי הובלה. הדיון בסוגיה שטרם נפתר ואף הגיעה לבית המשפט העליון, שקבע כי על משרד התחבורה וועדת הכלכלה, לקבל החלטה בנושא.

הדיון שהתקיים ביום חמישי 10/8/17, התמקד בתקנות הקשורות למהות תפקידיו של קצין הבטיחות ולמי שחייב להעסיקו.

התקנה הפותחת 579 מגדירה את כל אותם המילים הקשורים לתנאי החוק. משרד התחבורה, בקש לבטל את המילה: " או מנהל" מההגדרה של החייבים להעסיק קצין בטיחות, ולהותיר את "מי שבבעלותו או מפעיל". בסוגיה זו התמקד עיקר הדיון הפותח. שהתפתח לכיוון של שאלות לתועלת בפעילות קציני הבטיחות לבטיחות במפעלים. כל זאת בהשוואה לכלי רכב פרטיים שאינם מקבלים שירותי בטיחות.

אפי רוזן – מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה ציין : כי בישראל פועלים כיום כ- 1850 קציני בטיחות. אם זאת ישנם כ- 3000 כתבי הסמכה לקציני בטיחות. בהתייחס לבקשה לביטול המילה ינהל, אמר כי הכוונה למקד את הנושא באחריות. מנהל היא מילה כוללנית.

עלתה בעיה של דרישות החוק בייחס לכמות קציני הבטיחות הפועלים בשטח. נציג חברת "אגד" פרדי הרשקוביץ טען, כי אין להשיג קציני בטיחות מנוסים כאשר מדובר באוטובוסים. מגיעים אלנו קציני בטיחות עם רישיון אלא שלא נהגו כלל באוטובוסים ועל כן אינם מתאימים. גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים חיזק ואמר שכך גם במשאיות. הדרישה לכמות כגודלה יותר של קציני בטיחות לא תעמוד במבחן המציאות.

בסופי של דיון, לא נתקבלה החלטה למחיקת המילה "או מנהל". נקבע שתתקבל לאחר הצגת תמונה כוללת יותר. אם זאת הוחלט להחיל את החוק גם על מוניות ואופנועים שלא נכללו עד כה בהגדרת כלי הרכב החייבים בקציני בטיחות.

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל סיכם ואמר: רבותי בסוגיית קציני הבטיחות צריך לחולל טלטלה. השנה אנו צפויים לכמות הרוגים שתגיע ל- 400 בני אדם. הדרישות לשינויים בחוק חייבות לעמוד במבחן המציאות. אני מתרשם שאין מספיק קציני בטיחות העומדים בדרישות, לרישיונות הנדרשים. עיקר הרכבים הם רכבי הליסינג ורכבים שצמודים לעובדים. יש גם משאיות, מוניותואוטובוסים. אני מבקש ממשרד התחבורה, להכין לוועדה סקירה מקיפה, על ענף הבטיחותבתעבורה. לקבל תמונה לכמות קציני הבטיחות, כמות כלי הרכב הנדרשים בחוק. לאחר מכן נוכל לקיים דיונים באופן ברור.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg