פחות גשמים, פחות הרוגים.


פחות גשמים, פחות הרוגים
הירידה החדה במספר ההרוגים פחות 21 בני אדם, בחודשיים הראשונים של שנת 2014. נובעת כנראה מהעדר ימי גשם החורף. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
12/3/2014
החודשיים הראשונים (ינואר + פברואר) של 2014 מייצגים תופעה חסרת תקדים בתאונות הדרכים בישראל. מספר ההרוגים בתאונות דרכים בחודשיים הראשונים של השנה, נמוך בכ-40% בהשוואה לחודשיים הראשונים של שנת 2013. כלומר בהשוואה ל 55 הרוגים בחודשיים הראשונים של 2013 היו השנה רק 33 הרוגים, 21 הרוגים פחות.
על פי מודל ראשוני, ניתן להעריך כי החודשיים הראשונים של 2014 הם תופעה נדירה הקשורה כנראה ברובה למזג האוויר יוצא הדופן ששרר כאן בחודשים, ינואר ופברואר. במציאות לא יתכן שינוי קבוע כל כך חד בהרוגים בתאונות דרכים בתקופה כה קצרה. לכן אנו עדים למאורע זמני המתרחש בדרך כלל "באוכלוסייה יחסית קטנה" ביחד עם תנאים מיוחדים. בשלב ראשוני זה של המחקר, אין עדיין את האפשרות לקבוע בכלים הסטטיסטיים במדויק את השפעת מזג האוויר על מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל. אבל מניתוח ראשוני של הנתונים בעשר השנים האחרונות עולה שניתן לזהות עתה רק גורם אחד הקשור לתאונות דרכים, שיכול להסביר כמחצית מהירידה הדרמטית במספר ההרוגים השנת 2014 והוא העדר ימי גשם בחודשיים הראשונים של השנה.
שני החודשים ראשונים של שנת 2014 הם אכן גם מקרה יוצא דופן מבחינת מזג האוויר. החורף השנה עבר עם 7 ימי גשם בלבד, ללא סופות, ללא קרח וללא סערות. זאת לעומת ממוצע של 23 ימי גשם בחודשים ינואר ופברואר, בתשע השנים הקודמות. הגרף להלן מראה את מספר ימי הגשם ב-10 שנים האחרונות.
מספר ימי הגשם בחודשים ינואר + פברואר, בעשור האחרון
בהשוואה לארה"ב
מחקר מקיף בארה"ב על כלל התאונות הקשורות למזג האוויר בשנים 2002 – 2012 מראה בברור ש- 8% מכלל הרוגים הם תוצאה של גשם. סה"כ בארה"ב בממוצע של 2002 – 2012, כ-17% מההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב הם כתוצאה ממזג האוויר (שלגים, סערות, שיטפונות, כביש רטוב, ערפל וגשם). כלומר השפעת מזג האוויר זו תופעה ידועה ומשמעותית ביותר.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg