פיג'ו 301 – סדאן חדשה על הכביש

חברת פיג'ו חושפת מכונית משפחתית חדשה בתצורת סדאן ובתקציב נמוך המיועדת להיות משוווקת בטורקיה, ישראל והמזרח התיכון, מרכז ומזרח אירופה, צפון ומערב אפריקה, רוסיה, סין ובדרום אמריקה.
למי ה-301 טובה? לבעלי משפחות עם תקציב נמוך ולכאלה המחפשים מרווח גדול לבני המשפחה, תא מטען ענק ומחיר סביר.
25.11.12
יצרנית פיג'ו העולמית, עורכת כעת מסע חשיפה למכונית חדשה שיצאה מקווי הייצור שלה, מכונית המיועדת למלא את החלל בקו המוצרים בכל הנוגע למשפחתית זולה. התחזיות בפיג'ו הן אופטימית ומדברים שם על מכירת 150,000 מכוניות לדגם זה בשנת 2014. לארץ תגיע ה-301 ברבעון הראשון של 2013.
בפיג'ו החליטו על חדירה לשוק המשפחתיות הראשוני ולאחר שבחנו את השוק החליטו בפריז להתמקם בקצה התחתון של המכוניות המשפחתיות, קצת מעל למכוניות המיני וקצת מתחת למשפחתיות היותר מאובזרות. החלטה אסטרטגית זאת הביאה לקיצוץ בסעיפים שונים כדי לעמוד במחיר מתאים. פועל יוצא מכך הוא שה-301 היא מכונית "בסדר", היא תשרת היטב את רוכשיה בשל הממדים הגדולים יחסית: הנוחות ליושבים מאחור ותא המטען הגדול מאוד, 640 ליטר במצב מינימלי ו-1,352 ליטר כאשר הכסאות מושכבים, בתצורת שליש ושני שליש. ה-301 איננה מחדשת בשום תחום אך היא הולכת לאחור בסעיף התיבה האוטומטית (רק 4 מהלכים) ובסעיף הבטיחות (רק 4 כריות אוויר). בפיג'ו מתרצים זאת בתמחור המכונית.
האורך של ה-301 הוא 4,442 ס"מ, הרוחב 1,748 ס"מ, הגובה 1,466, בסיס הגלגלים 2,652 ס"מ, מיכל הדלק הוא בנפח של 50 ליטר והמשקל העצמי הוא 1,090 ק"ג.

החזית ומכסה המנוע, בעיצוב חדשני ליצרן
מתחת למכסה המנוע
מכסה המנוע של ה-301 מסתיר תחתיו שלושה מנועים שונים: שני מנועי בנזין ואחד דיזל וכולם עומדים בתקן יורו 5. הקטן מכולם הוא מנוע בנזין 1.2 Vti בעל שלושה צילינדרים המפיק72 כ"ס עם פליטת מזהמים של 119 גרם לק"מ של CO2 וצריכת דלק של 5.2 ליטר ל-100 ק"מ (נתוני יצרן) ומומנט של 11.2 ב-3,000 סל"ד. לידו מתייצב אחיו הגדול יותר ה-Vti 1.6, 115 כ"ס ומומנט של 15.3 ב-4,000 סל"ד. הגרסה האחרת מצויידת במנוע דיזל 1.6 Hdi המפיק 92 כ"ס כשהמומנט המרבי הוא 23.5
ב-1,750 סל"ד.
הביצועים על פי דיווחי היצרן מדברים על תאוצה בדגם הידני 1.6 מ-0 ל-100 ק"מ בדגם האוטומטי ב-9.4 שניות ב-10.8 שניות ובדיזל ב-11.2 שניות.
צריכת הדלק המשולבת על פי נתוני היצרן היא 6.5 ליטר ל-100 ק"מ ב-1.6 הידנית עם פליטה של 148 גרם לק"מ של CO2. בדגם האוטומטי הצריכה היא 7.3 ליטר ל-100 ק"מ ופליטה של 164 גרם לק"מ של CO2 ואילו בדגם הדיזל הצריכה היא 4.3 ליטר וסך הפליטות מגיע ל-112 גרם לק"מ של CO2.
בפיג'ו מציעים תיבת הילוכים ידנית בת חמישה מהלכים ובגרסת ה-1.6 בנזין גם תיבה אוטומטית בת 4 מהלכים, בלבד, בתוספת טיפטרוניק הכוללת גם מצב ספורט. ללא ספק תיבה שאיננה עומדת בקידמת הבמה. בכל מקרה שתי הגרסאות של תיבת ההילוכים פועלות באופן חלק ובנוחות רבה.
נקודת זכות נוספת היא נוחות המכונאים. חשוב לציין שה-301 היא בבחינת ברכה למכונאים שכן כל מכללי המנוע ממוקמים באופן שקל להתבונן ולהגיע אליהם.


בטיחות אקטיבית ופסיבית
החברות הצרפתיות מדברות הרבה על בטיחות ובפיג'ו מבינים כי אלו הם כללי המשחק המודרני והם מציידים את ה-301 במערכת בלימה מתקדמות ABS, ESP מערכת EBA(EMERGENCY BREAK ASSISTENCE), מערכת ASR לבקרת משיכה, הפעלת אורות אוטומטית בזמן בלימת חירום, הגה חשמלי, נעילה אוטומטית של הדלתות.
בצד הבטיחות הפסיבית מצויידת ה-301 רק בארבעה כריות אוויר שזאת נסיגה ברמת הבטיחות. עוד יש ברכב ניטרול כרית אויר לנוסע שלצד הנהג, הגה קורס, חגורות בטיחות אקטיביות עם קדם מותחן והתקני איזופיקס.
על הסך הכל הבטיחותי אי אפשר לדעת עדיין שכן המכונית לא עברה עדיין את מבחני הריסוק.

עיצוב ואיבזור
האם קיים שיק צרפתי? בוודאי שכן והצרפתים מתגאים בכך. אבל במקרה של ה-301 הלכו על בטוח. אם הקהל רוצה מכונית סדאן ניתן לו, אמרו בפיג'ו, והוציאו לכביש גרסת סדאן שעיצובה הוא לכל היותר בסדר ללא ניצנוצים מיותרים, משיכות דינמיות של קו הצד או חלונות ענק. משפחתית לדוגמה, לא פחות ולא יותר. ה-301, המגיעה רק בתצורת סדאן, עיצובה נקי ותואם את הקלאסיקה של מכונית בת שלוש קופסאות. כשתעברו לידה לא בטוח שתזכרו אותה אבל בטוח גם שלא תפנו את ראשכם ממנה. אמרנו כבר מכונית בסדר.
החלק היחיד שבו הושקע מאמץ עיצובי מעניין הוא מכסה המנוע שבתוכו הוכנסו מעין ריקועים המייצרים תנועה ויזואלית מעניינת.
העיצוב החיצוני השיגרתי נמשך אל תוך המכונית. מה שבולט הוא קו נקי, מסודר, בלי הצטעצעויות מיותרות. הצבע השולט בסביבת הנהג הוא השחור והחומר הדומיננטי הוא פלסטיק קשיח בצבע דומה, שבהחלט נראה מבריק ויפה אך רק ימים יגידו כיצד הוא ישמור על עצמו. פה ושם על גבי הפאנל המרכזי נראים פסי כרום השוברים את המראה השחור ובסך הכל התחושה היא של סביבת נהג מסודרת ומאורגנת לא רע.
בסביבת הנהג מצאנו שלושה בגים שלא ברור איך עברו את מבחן הביקורת של מתכנני פיג'ו.
ראשית, צריך להפעיל כישורי שרלוק הולמס כדי למצוא את המתג המיועד לכיוון מראות הצד. פתרון? תחפשו למטה מצד שמאל תרימו את הראש תורידו את היד, בסוף תמצאו אותו מתחבא באפלה השחורה. אם לפחות היו צובעים את המתג בצבע אחר בעיית המיקום הייתה הופכת לפחות בעייתית. שנית, מערכת הפקדים של מיזוג האוויר הנה אלקטרונית וזאת ברכה, אך היא גם מסובכת לתיפעול. עיקר הבעיה טמון במיקום צג המערכת הנמצא נמוך מדי כך שיוצא שאם הנהג חפץ בתפעול מערכת מיזוג האוויר תוך כדי הנהיגה עליו להסיט את עיניו מהכביש, פעולה לא מומלצת בעליל. כנראה שפיג'ו מבינים את הבעיה והפתרון שלהם הוא כפתור הפעלה יעודי להפעלה מקסימלית של המזגן ובלחיצה אחת וזהו פתרון מומלץ.
הבאג השלישי, גם הוא שייך למחלקת הבילוש. מתחת להגה מסתתר מוט קטן המיועד לתיפעול מערכת השמע. המיקום גרוע ולא נוח וכהוכחה לכך אפשר לציין כי חלק מהנהגים שבחנו את הרכב בתשובה לשאלה מה דעתם על מוט זה השיבו בשאלה איזה מוט? גם כאן התשובה של פיג'ו נמצאת והיא באה לידי ביטוי בלוח הפיקוד הראשי המכיל מאגר שלם של אפשרויות החל מתיפעול בלוטות' דרך הפעלת טלפון, מערכת השמע ועד למחשב הדרך. הרבה נתונים יש שם, צריך להתרגל, אבל בסופו של דבר כולם מופיעים על גבי הצג הראשי מעל הרדיו. עוד יש שקע אודיו ושקע USB וכן הגה מתכוון, אם כי בצורה צנועה למדי.
לנחות המשפחה תוכנן ב-301 תא מטען גדול יחסית (650 ליטר במצב סגור ובמצב של קיפול המושבים האחוריים מגיע ל-1352 ליטר). מנגד תא הכפפות ליד הנהג הנו קטן יחסית ואין לו תחליף איחסון בחלל הנוסעים. המושבים האחוריים מרווחים מאוד ומאפשרים מרווח רגלים מעולה ליושבים מאחור, מרווח המאפשר נסיעה נוחה במיוחד.
איך תגיע ה-301 לארץ? היבואנים מבטיחים שתי גרסות גימור אקטיב ופרימיום שיצויידו במערכת שמע עם חיבור בלוטות', AUX ו-USBMP3. חישוקים 16 אינץ', חלונות חשמל, פנסי ערפל ועוד.

בדרך
יצאנו לדרך. התחושה הראשונה היא של מכונית אמינה ושקטה שגם מהמורות טורקיות אופייניות על הכביש לא יכולות לה. שיכוך המהמורות בא לידי ביטוי בעיקר במהירות בינונית ומעלה והנסיעה בכבישים משובשים נותנת תחושה טובה כאשר המתלים מצליחים לשכך במידה רבה את הקפיצות המתבקשות. לא כך הדבר במהירות נמוכה שאז המכונית מקפצת מדי.
במהירות גבוהה מעל 60 קמ"ש יש סיכוך רעשים טוב. בסל"ד גבוה וכשהמנוע מתאמץ, רעש המנוע חודר לתא הנוסעים אבל בצורה נסבלת. במהירות נמוכה סיכוך הרעשים יעיל פחות.
ציון גבוה יותר מקבלת ה-301 בסעיף הנהיגה עצמה. ההגה מגיב היטב ותחושת הכביש היא טובה מאוד גם בנסיעה במהירות גבוהה. ל-301 כמו לכלל דגמי פיג'ו יש תחושת כביש טובה כך גם במהירות גבוהה, שבאה לידי ביטוי בעת טיפוס בכביש הררי צר ומפותל וכך גם בנסיעה המחייבת האצות לצורך עקיפה זריזה בכבישים בעלי נתיב אחד. מנוע ה-1.6 שיגיע לארץ עושה את שלו והטיפוס בהרי אנטליה נעשה בצורה טובה כשזמינות הכח מתקבלת בזמן קצר. החלפת ההילוכים חלקה שכן יחס ההילוכים הוא בהחלט טוב. כאן חשוב לציין שגם התיבה האוטומטית מתפקדת היטב אבל כאמור 4 מהלכים אינם יכולים לעשות מה ש-5 עושים וחבל. השימוש בטיפטרוניק (יש גם מצב ספורט) הוא נוח ומפיק תגובה מתאימה ומהירה. לעומת מנוע הבנזין שהוא בסדר מנוע הדיזל שואג בעליות ומגיע לביצועים משופרים בהרבה כשהוא נותן למכונית כח זמין בזמן קצר ביותר.
סיכום קצר
את ה-301, כמו כל מכונית, צריך לבחון על פי מה שיש בה ועל פי ייעודה ולא על פי פרמטרים הנמצאים בעולם תוכן שונה. בנסיעת המבחן בהרי אנטליה, בטורקיה, מצאתי כי הפיג'ו החדשה היא מכונית "בסדר", היא לא מחדשת ולא מתיימרת, נראית טוב, מותאמת לתקציב נמוך, היא מתוכננת לטובת נוחות הנוסעים במושב האחורי ותא המטען בה מרווח מאוד. הפתרון שהיא נותנת למטרות שהוצבו בפניה סבירות ולכן היא מקבלת ביושר את התואר "בסדר".
הכותב היה אורח של חברת פיג'ו
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg