עדכון נוהל 6 איך אני נוהג?

איך אני נוהג?

משרד התחבורה מפרסם עדכון בנוהל מס' 6 "איך אני נוהג ?".

מעקב אחר תלונות המתייחסות לנהיגת נהגים המועסקים על ידי המפעל או הנוהגים ברכבו.

בחודש יולי 2005 נכנס לתוקפו נוהל 6 שמטרתו נועדה לאפשר לבעלי חברות, קציני בטיחות בתעבורה ומנהלי תחבורה לעקוב אחר אופן הנהיגה של הנהגים המועסקים על ידי המפעל או הנוהגים ברכבו באמצעות הדבקת מדבקה המאפשרת לכלל הנהגים לדווח למנהלי תחבורה על חריגה מנהיגה תקינה.

הבסיס החוקי- לנוהל 6 "איך אני נוהג ?"

א. תקנה 587 ג (א) לתקנות התעבורה התשכ"א
מאפשרת ל"רשות" "להורות לבעל מפעל או לקצין הבטיחות כל הוראה שיש בה לדעתה צורך לקיום סדרי הבטיחות במפעל לפי הוראות חלק זה".

ב. תקנה 585 (1) לתקנות, מחייבת את קצין הבטיחות לוודא כי "הנהגים המועסקים על ידי המפעל או הנוהגים ברכבו, ימלאו אחר הוראות

פקודת התעבורה התקנות על פיה".

ג. תקנה 585(8) לתקנות, מחייבת את קצין הבטיחות "לנהל כרטסת ורשומים לגבי רכב ונהגים על פי הפרטים שהורתה "הרשות". למרות שהנוהל שנוי במחלוקת ואף לא עוגן בחקיקה, מרבית החברות בישראל החליטו לאמצו וליישמו. במשך השנים שבהם פועל הנוהל התקבלו במשרדי תחום קציני בטיחות מכתבים רבים בנושא ורובם הביעו תמיכה גורפת בשיטה. בדצמבר 2010 נערך סקר על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, אשר מצא כי הציבור הישראלי רואה בשיטה כלי יעיל מאד לניטור הנהיגה, שינוי תרבות הנהיגה וצמצום הקטל בדרכים. לאור הניסיון שהצטבר בשנים אלו בחברות. ובעקבות ההסכמה הציבורית ובכדי להגדיל את האפקטיביות שבהפעלת נוהג זה הוחלט לשפר את הנוהל למען השגת מירב התועלת מהנושא ובכדי להעלות את המודעות והחשיבות של הנושא כאשר השינוי מתמקד בגודל המדבקות שימסרו את המידע הרלבנטי לנהגים. עידכון הנוהל יכנס לתוקף מיום 01 בספטמבר 2011.

מידות המדבקות והכיתוב עליהן:

המידות בס"מ

משאית + אוטובוס

רכב פרטי

מידות המדבקה

50 ס"מX 15

10 ס"מX 40

גובה אותיות הכיתוב

ס"מ6.0

2.5 ס"מ

גובה מספר הטלפון

6.0 ס"מ

4.5ס"מ

עמדות והמלצות פורום נוהגים היי-טק לועדת הכלכלה, בנושא נוהל 6 איך אני נוהג/ת ?
חלק מחברות הפורום מקיימות ומיישמות את נוהל 6 ורואות בו כלי טוב לקבלת מיידע על התנהגות הנוהגים ברכבי החברות. הפורום רואה ברעיון פתרון נכון, אך אופן תפעולו כיום אינו יעיל ובמקרים מסוימים אף מסוכן. חשוב לציין כי: קריאה ורישום מספרים תוך כדי נסיעה היא פעולה מסוכנת בפני עצמה ומהווה עבירה על החוק.
הפורום טוען כי ניתן להפוך את הנוהל ליעיל במידה ינוהל באופן הבא: נוהל 6 יקבע בחוק ויחייב כל חברה לה צי רכבים ע"פ חלק י' בתקנות התעבורה. לנו ברור כי במקרה של רכב חברה הנתונה לניהול ופיקוח של קצין בטיחות, הטיפול בתלונה יעיל יותר. יקבע מס' טלפון אחיד וקליט, שישולט במדבקה אחידה ובטוחה ובמידות ובניסוח אחידים שמידתם תואמת לסוגי הרכב השונים כגון: אוטובוס, רכב מסחרי ורכב פרטי. מוקדים ארציים מקצועיים שישתמשו במספר טלפון אחיד, כדוגמת מוקד 100 וגם באמצעות נתב ארצי, המוקדים של הזכיינים השונים יטפלו בכל פניות הציבור ויעבירו אותם לטיפול לגורמים האחראיים בחברות. חובה על המדווח להשאיר את פרטיו האישיים במוקד הארצי, פניות בעילום שם לא יטופלו במקרה של תלונה. ליישום החוק יקבעו לפחות שלושה מוקדים ארציים שיופעלו ע"י ספקים שונים, עם מס' טלפון זהה למוקד התלונות. מתן השירותים שיינתנו לחברות, יהיה זהה מכל מוקד על פי הקריטריונים שיקבעו בדרישות החוק. מלבד התייחסות למידות המדבקה וגודל האותיות בה לא יושמו כל המלצותינו לקיום הנוהל באופן בטיחותי וללא צורך ברישום מספר טלפון בעת נהיגה.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg