23.11.11
תרשמו את המספר, אוף זה קטן מדי, אז תתקרב, זה מסוכן. הדילמה שבהפיכת נוהל 6 לחוק
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (22/11/2011) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שהוגשה על ידי ח"כ זאב בילסקי וחמד עמאר לנגישות לדיווח על נהיגה מסוכנת בחברות. הצעת החוק תנוסח ותוגש לקריאה ראשונה בתוך כארבעה חודשים. הרעיון הטמון מאחורי החוק הוא לחייב את החברות לישם את נוהל 6 איך אני נוהג? שנכנס לתוקף עוד בשנת 2005.
חברות רבות מיישמות אותו, אך לא מעט חברות התנגדו לישומו בטענה כי להוראת נוהל אין תוקף חוקי.
בדברי ההסבר מטעם מגישי ההצעה צוין כי תאונות דרכים הם נגע וגורמי מוות ופציעה משמעותיים בישראל, הכרוך בעלויות רבות ואחת מהדרכים לצמצום התופעה הוא לגייס את אזרחי המדינה הנוהגים בכבישים לדווח על נהיגה פרועה ובלתי אחראית. ח"כ בילסקי אף הגדיר אותם כנהגים אלימים, בריונים ומסוכנים. לטענת ח"כ בילסקי ועמאר הצעת החוק מסתמכת על ניסיון ישראלי ובינלאומי המצביע על כך שפעולה פשוטה של הדבקת מדבקה בכיתוב "איך אני נוהג?" על הרכב, מפחיתה את שיעור תאונות הדרכים בהן מעורבים עובדי החברה בכ-20-50 אחוז.
חברות רבות מיישמות אותו, אך לא מעט חברות התנגדו לישומו בטענה כי להוראת נוהל אין תוקף חוקי.
בדברי ההסבר מטעם מגישי ההצעה צוין כי תאונות דרכים הם נגע וגורמי מוות ופציעה משמעותיים בישראל, הכרוך בעלויות רבות ואחת מהדרכים לצמצום התופעה הוא לגייס את אזרחי המדינה הנוהגים בכבישים לדווח על נהיגה פרועה ובלתי אחראית. ח"כ בילסקי אף הגדיר אותם כנהגים אלימים, בריונים ומסוכנים. לטענת ח"כ בילסקי ועמאר הצעת החוק מסתמכת על ניסיון ישראלי ובינלאומי המצביע על כך שפעולה פשוטה של הדבקת מדבקה בכיתוב "איך אני נוהג?" על הרכב, מפחיתה את שיעור תאונות הדרכים בהן מעורבים עובדי החברה בכ-20-50 אחוז.
פורום נוהגים היי-טק הציג את עמדתו בישיבה בועדת הכלכלה ובפתח הדברים מחו על כך שהנהגים מחזיקי הרכב בחברות, מתוארים, כנהגים "…בלתי אחרים,פרועים, בריונים ומסוכנים…".
בדיון עצמו נתקבלה התנצלות מפי ח"כ בילסקי על התיאור השגוי. ראוי לציין כי חברות הפורום מנהלות את ציי הרכב שלהם ברמה גבוהה ביותר ובהתאם לחלק י' בתקנות התעבורה ובפיקוח של קציני בטיחות מקצועיים על כלי הרכב וכל הנוהגים בהם. הבהרנו כי חלק ניכר מחברות הפורום מקיימות ומיישמות את נוהל 6 עוד משנת 2005, ורואות בו כלי נוסף לקבלת מידע על התנהגות העובדים הנוהגים ברכבי החברות.
בדיון עצמו נתקבלה התנצלות מפי ח"כ בילסקי על התיאור השגוי. ראוי לציין כי חברות הפורום מנהלות את ציי הרכב שלהם ברמה גבוהה ביותר ובהתאם לחלק י' בתקנות התעבורה ובפיקוח של קציני בטיחות מקצועיים על כלי הרכב וכל הנוהגים בהם. הבהרנו כי חלק ניכר מחברות הפורום מקיימות ומיישמות את נוהל 6 עוד משנת 2005, ורואות בו כלי נוסף לקבלת מידע על התנהגות העובדים הנוהגים ברכבי החברות.
הפורום רואה ברעיון הנמצא בבסיס נוהל 6 פתרון נכון, אך טוען כי אופן תפעולו כיום וכמו זה המוצע בחוק, אינו יעיל ובמקרים רבים, אף מסוכן. פעולת רישום מספרים בזמן נהיגה מסוכנת, שכן קריאה ורישום מספרים תוך כדי נסיעה היא פעולה מסוכנת בפני עצמה ומהווה עבירה על החוק. זאת בניגוד לתקנת תעבורה מס' 28 האוסרת על הנוהג ברכב להסיר את ידיו מההגה, אלא להבטחת פעולה תקינה של הרכב, או לקיום כללי התנועה.
ממצאי חברות הפורום נמצא, כי מרבית הדיווחים מתקבלים על ידי נהגים, כאשר פעולות הרישום והדיווח הטלפוני מתבצעות על ידם תוך כדי נהיגה וגורמת להיסח דעתם. מחקרים קובעים כי נהגים שמתעסקים בטלפון בזמן נהיגה, מגדילים פי ארבע את הסיכויים שלהם לעשות תאונה. עוד אמרו נציגי הפורום כי מרבית הדיווחים מתקבלים בעילום שם ודברים אלו מעוגנים בסקר שערך הפורום ובו נמצא כי מעל 70% מהתלונות מתקבלות בחברות באופן אנונימי.
ממצאי חברות הפורום נמצא, כי מרבית הדיווחים מתקבלים על ידי נהגים, כאשר פעולות הרישום והדיווח הטלפוני מתבצעות על ידם תוך כדי נהיגה וגורמת להיסח דעתם. מחקרים קובעים כי נהגים שמתעסקים בטלפון בזמן נהיגה, מגדילים פי ארבע את הסיכויים שלהם לעשות תאונה. עוד אמרו נציגי הפורום כי מרבית הדיווחים מתקבלים בעילום שם ודברים אלו מעוגנים בסקר שערך הפורום ובו נמצא כי מעל 70% מהתלונות מתקבלות בחברות באופן אנונימי.
המלצות הפורום ליישום החוק באופן יעיל
מספר לדיווח – רצוי לקבוע מספר טלפון ארצי לדיווחים (מספר מקוצר, אחיד וקליט), שישולט במדבקה. העלות הכספית למספר מקוצר גבוהה מאוד (כ-2,000 ₪ לחודש).יש לפעול להוזלת מספרים אילו בכדי לעודד את החברות לעשות בהם שימוש ובמטרה להגביר את תנאי הבטיחות של המדווחים.
מוקדים ארציים – בנוסף למוקדים הקיימים בחברות המחויבות בחוק, יפעלו מוקדים מקצועיים יעניקו שירותי דיווח. המוקדים יטפלו בכל פניות הציבור גם לגבי עבירות של כלל הרכבים בישראל ויעבירו אותם לטיפול לגורמים האחראיים בחברות וברשות הרישוי.
פרטי המדווחים – חובה על המדווחים, להשאיר את פרטיהם האישיים במוקדי הדיווח, כפי שנהוג בדיווחים ותלונות למשטרה. במידת הצורך יידרש המתלונן להעיד על תלונתו. פניות ותלונות בעילום שם, לא יטופלו.
דיווח לכלל הנהגים – את החוק יש ליישם לדעתנו על כלל הנהגים בישראל. או להתמקד בנהגים בקבוצות הסיכון
כגון: (גילאי 18-24), והנוהגים בכלי רכב המעורבים בתאונות (משאיות, אוטובוסים,מוניות,אופנועים) את השירות לדיווחים במקרים אילו, יעניקו המוקדים הארציים.
כגון: (גילאי 18-24), והנוהגים בכלי רכב המעורבים בתאונות (משאיות, אוטובוסים,מוניות,אופנועים) את השירות לדיווחים במקרים אילו, יעניקו המוקדים הארציים.