מערכות התרעה מונעות תאונות


טכנולוגיה מתקדמת מונעת תאונות דרכים
מחקר: מערכות המתריעות על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, יכולות להקטין אירועים חריגים עד 80% . שימוש במערכת הללו יסייע להוזלת תעריפי הביטוח בשיעור של 15%.
11/2/2015 מאת: בני ברק
מערכות אלקטרוניות המתריעות על אי שמירת מרחק או סטייה לא מבוקרת מנתיב לנתיב- יכולות להקטין את המערות של ניתן להקטין את המעורבות של כלי רכב בהן הן מתוקנות בארועים חריגים בשעור שבין 60 – 80 אחוז, כך עולה ממחקר שנערך על ידי על ידי נועם קום, מנהל פורום "נוהגים הייטק".
המחקר שנושאו "הטמעת מערכות טכנולוגיות בכלי רכב ותרומתם לבטיחות בדרכים" נערך במסגרת עבודה סמינריונית במכללת "מורג" בהנחיית ד"ר אריה חממי. המחקר התמקד בשלוש מערכות בטיחות ממוחשבות הנפוצות לאחרונה בישראל:


מערכת המתריעה על אי שמירת מרחק
– המערכת מזהה ומתריעה על מצבים בהם הנהג אינו שומר מרחק בטוח מהרכב שלפניו, או מהולך רגל ורוכב אופניים. פעולת המערכת תמנה תאונות מסוג חזית אחור או חזית צד.


מערכת להתרעה על סטייה מנתיב
– המערכת מזהה את נתיבי הנסיעה. באם הנהג סוטה מנתיבו ומבלי לאותת, המערכת מתריעה לו באופן ויזואלי וקולי. הפעולה מתריעה לנהג לשנות את הסטייה המסוכנת. פעולת המערכת תמנע תאונות מסוג צד בצד או חזית בצד.


מערכת לניטור סגנון הנהיגה
– המערכת מתעדת את נתוני הנהיגה, מעבדת אותם ומפיקה מידע לנהג, למנהל תחבורה וקצין בטיחות או להורים.
נועם קום מציין בעבודתו כי ההערכות שפורסמו עד כה על ידי חוקרים בארץ, העלו כי קיים פוטנציאל להפחתה בכמות ההרוגים על ידי שימוש במערכות הללו בכל כלי הרכב: התרעה לשמירת מרחק עשויה להפחית את מספר ההרוגים ב- 7.7%, התרעה לסטייה מנתיב תפחית את מספרם ב- 5.2% והטמעת מערכות לניטור נהיגה יפחיתו 7.3% את מספר ההרוגים בתוך 3 שנים מיישומם.
קום שבדק את התפלגות התאונות בחברת מטריקס (שבה הוא משמש כמנהל תחום רכב) מציין כי במהלך השנים 2010-2014 נמצא ש- % 44 מהתאונות מתרחשות בגלל אי שמירת מרחק, 15% מהתאונות נגרמות בגלל סטייה מנתיב בחוסר זהירות.
ניסוי שנערך באחת מחברות פורום נוהגים הייטק העלה, כי באמצעות מערכות התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב, ניתן להפחית משמעותית אירועים מסוכנים בזמן נהיגה ובכך להגביר את רמת הבטיחות. מספר האירועים החריגים בגין אי שמירת מרחק, באותה חברה ירד במהלך הניסוי הגלוי ב- 63% , מה שמוכיח שהמידע המתקבל מהמערכת יעיל להתנהגות הנהגים.
בהתרעה לסטייה מנתיב, מספר האירועים החריגים של סטייה מנתיב הנסיעה ירד בכ- 82%.
בניסוי של מערכת ניטור נהיגה המסקנות קובעות כי מערכת ניטור הנהיגה מסייעת בשיפור אירועי נהיגה חריגים, בעיקר בחריגת מהירות. במקרים של בלימות חירום ועקיפה חלה דווקא עליה במספר האירועים .
בחברת היי-טק שנייה, נערך ניסוי על פני 3 שנים. המערכות הותקנו בין היתר לנהגים שהיו מעורבים בתאונות מסיבות של אי שמירת מרחק בתדירות גבוהה, בשנים שקדמו לניסוי. במהלך התקופה, כל המכוניות שהותקנו בהם מערכות התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב, לא היו מעורבות כלל בתאונות באשמת הנהגים, מסיבות של אי שמירת מרחק או סטייה מנתיב. מכאן הוכחה ברורה ליעילות המערכת קובע קום.
נתון משמעותי בעבודה ליעילות מערכות ההתרעה, מספקת חברת "רון בינה אקטוארית", מפעילת מאגר הנתונים הסטטיסטי של כל חברות הביטוח בענף ביטוחי החובה לרכב בישראל. החברה חקרה לבקשת משרד האוצר את השפעתן של מערכות התרעת שמירת מרחק (FCW) וסטייה מנתיב (LDW). המחקר נערך על מדגם של כמעט – 10,000 כלי רכב וממצאיו העלו השפעה דרמטית של הפחתה של למעלה מ-40% בתאונות, ושל 45 ועד 47 אחוז בשכיחות התביעות שהוגשו נגד חברות ביטוח על ידי בעלי כלי הרכב שבהם הותקנו המערכות הללו. רון בינה מציינת במחקר שממצאים אלה מאפשרים להוזיל ב-15% את פרמיות הביטוח לרכב אבל מטעמי זהירות היא ממליצה להפחית בשלב זה את התעריפים רק ב-11% עד שייצבר מידע סטטיסטי מדויק יותר באשר לתרומתן של המערכות הללו.
המשוב המתקבל ממשתמשי המערכת הוא חיובי: הרוב משבחים את יעילותה ומסתגלים לפעול בהתאם להתרעות שלה. יש שנרתעים ממנה, בעיקר כשמדובר בנהגים מקצועיים שלא משבחים את פעולת המערכת וטוענים כי היא מהווה מטרד עם ההתראות. דוגמא: ציי אוטובוסים שונים בישראל התקינו מערכות התרעה וחלקם אינם פועלות כי הסתבר שלנהגים לא היה נוח, במיוחד מכך שגם הנוסעים באוטובוס היו ערים להתרעות המעידות על נהיגה לא בטוחה…..
"ממצאי העבודה מעידים על היעילות של מערכות ההתרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב. בעיקר אם להתייחס למחקר מעשי שערכה חברת "רון בינה" עבור משרד האוצר וחברות הביטוח שצופה הפחתה של 45 אחוזים בתביעות הביטוח. ממצאי חברות פורום נוהגים היי-טק מחזקות את המגמה ואף מעידות על ירידה משמעותית יותר בסיבות תאונות של שמירת מרחק וסטייה מנתיב.
דרוג הבטיחות שנקבע למערכות הללו וההטבה ברמת המיסוי שניתנה להן- גורמת לכך שיותר יבואני נענים לבקשת הלקוחות, בעיקר ציי רכב , ומתקינים כיום במכוניות חדשות מערכות התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב.
היבואנים שמשווקים את מערכות ההתרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב בחלק מהדגמים ללא עלות הם: סקודה, סיאט, פולקסוואגן, שברולט, קיה, סובארו, רנו, אופל, סוזוקי, יונדאי ואלבר במכוניות יבוא מקביל" מסכם נועם קום.
לגבי מערכות ניטור נהיגה- יעילותם ניכרת בכל הקשור להגברת רמת הבטיחות בקרב הנהגים. אולם היעילות המשמעותית, מחייבת טיפול מערכתי, שכולל: ניתוח הנתונים, הפקת מסקנות ויצירת תוכנית הדרכת נהיגה מתקנת וממוקדת לבעיות של סגנונות הנהיגה ומצבי הסיכון."
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg