עדכון נוסחת מיסוי ירוק לרכב


מיסוי ירוק, עדכון מחירים בדרך
נוסחת המיסוי הירוק תשתנה מינואר 2017, מכוניות היברידיות גדולות יתייקרו. מכוניות מזהמות ללא שינוי. מסתמן מעבר לרכבי דיזל ברמות זיהום נמוכות.
11/7/16
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המשרד להגנת הסביבה ורשות המסים, גיבשו עדכוןלנוסחת ה"מיסוי הירוק" המשמשת לחישוב דרגת הזיהום של כלי רכב מנועיים בישראל שמשקלםעד 3.5 טון.
עדכון הנוסחה מבוצע, בהתאם לנהלים של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורהוהבטיחות בדרכים, אחת לשנתיים, ב- 1 בינואר בכל שנה אי זוגית. לפיכך, העדכון ייכנסלתוקף החל מ- 1 בינואר 2017. עדכון הנוסחה מבוסס על ערכי העלויות החיצוניות העדכניים בהתאם לפרסומי המשרדלהגנת הסביבה והוא יאפשר לבצע חלוקה אחידה יותר של כלי הרכב המיובאים לישראל.בשלב זה ובטרם העדכון הצפוי ב-2017, כמחצית מכלי הרכב המיובאים נמצאים בדרגות זיהום 2, 3 ו- 4, ואילו לאחרהעדכון החלק היחסי של דרגות זיהום 2 עד 4 צפוי לרדת ל- 27%, זאת בעקבות החמרתהקריטריונים לסיווג בדרגות זיהום נמוכות. בין היתר, עדכון הנוסחה שומר מפני שחיקתהמסים על כלי רכב, הנובעת משינוי הסטנדרטים העולמיים בכל הנוגע לפליטות מכלירכב.
מניתוח ראשוני, הנפגעים העיקריים מהשינוי צפויים להיות כן אותם רכבים היברידיים גדולים כדוגמת יונדאי סונטה, טויוטה קאמרי, טויוטה ראב 4 ולקסוס. רכבים אילו מוצבים כיום בדרגת זיהום 2 ונהנים ברמת מיסוי בשיעור של 30% , מכך מחירם זול ואטרקטיבי. לדוגמא: מחיר הסונטה מתחיל כיום מ- 159 אלף ₪ ומחירה של הטויוטה קאמרי עומד על 179אלף ₪. מעבר לקבוצה 3 או 4 תייקר באופן משמעותי מאוד את דגמים אלו ועשוי להגיע לעד 200 אלף ₪. שינוי זה יהפוך את רכבים אילו ללא אטרקטיבים בשוק הישראלי.
פרסום הנוסחה החדשה מבוצע בימים אילו, על מנת לאפשר ליבואני הרכב להיערך לשינוי, שכאמור, ייכנס לתוקף ב- 1 בינואר 2017. לא יהיו שינויים בסכומי הזיכוי לפי דרגות הזיהום,מלבד הצמדה תקופתית למדד המחירים. ניסיון העבר מלמד כי בעקבות עדכון הקריטריונים יבואניהרכב יביאו לארץ דגמי רכב מופחתי זיהום שכיום אינם מיובאים לישראל אך קיימים בחו"לוזאת כדי להמשיך להינות מהטבות מס. שינוי הנוסחה מסמן מגמה לכדאיות ייבוא מכוניות ממונעות דיזל, המוצבות כיום ברמת זיהום נמוכה.
רעיון הנוסחה הישראלית לזיהום, נולד במטרה לווסת את הכנסות המדינה ממיסים על כלי רכב. אמנם רמת המיסוי הממוצעת ירדה ועומדת כיום על כ- 65% לכלי רכב חדשים בממוצע. אם זאת ,כמות כלי הרכב שנמכרים בישראל עולה בהתמדה בשיעורים של כ- 17% מתחילת השנה. השינוי מביא לגידול משמעותי מהכנסות מיסים המוטלים על מכוניות חדשות. תמוהה ביותר מדוע באוצר ובמשרד לאיכות הסביבה הוחלט לפגוע דווקא במכוניות ידידותיות לסביבה.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg