2010 הייתה טובה ליבואני הרכב -מגמות שוק הרכב
נתוני רשות המסים לשנת 2010 מספרים כי ענףהרכב בישראל עבר בשנים האחרונות שינויים מבניים לא מעטים. כך למשל משקלן היחסי של חברות הליסינג בתוך סך הרכישות של רכב חדש ירד בשנת 2010 ל-34%, בהשוואה ל- 39% בשנת 2009. מר ישראלי נוסע בממוצע ברכב פרטי כ- 17,300 ק"מ בשנה, וברכב צמוד בממוצע 30,200 ק"מ
24/6/201
בשנת 2010 חלה עלייה משמעותית ביבוא כלי הרכב לישראל, במקביל לירידה בנטל המס האפקטיבי הממוצע לרכב. כמות כלי הרכב עלתה ב-28% לעומת שנת 2009, ערך היבוא עלהבשיעור ריאלי כ-22% , ותקבולי מס הקניה על רכב עלו בשיעור ריאלי 14.5%.
הרפורמה הירוקה
הרפורמות שהופעלו בשנים האחרונות הביאו לשינוי בצי הרכב בישראל. בשנת 2010 התחזקה המגמה של המעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות, הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שנכנסה לתוקף בראשית אוגוסט 2009. מורגשת עתה היטב בשוק הרכב. מניתוח כלי הרכב (רכב נוסעים בלבד) שיובאו לישראל בשנים 2008-2010, עולה כי ניכרת מגמת ירידה בציון הירוק הממוצע של כלי הרכב המיובאים: הציון הירוק הממוצע ירד מכ-198 בשנת 2008 ל- 186 בשנה 2010, ירידה של 6 אחוזים. הנתונים מצביעים כי משקל כלי הרכב ברמות זיהום נמוכות (2-6) עלה מכ-32% לפני הרפורמה, ל- 47%, ובחודשים האחרונים של שנת 2010 &ndash אףל-60%! במקביל, חלה ירידה ביבוא כלי רכב בעלי רמות זיהום גבוהות. בתקופה שחלפה מאז הפעלת הרפורמה חלו שינויים משמעותיים בהתפלגות יבוא כלי הרכב לפי דרגות זיהום. בשנת 2008 כשליש בלבד מכלי הרכב המיובאים היו משתייכים לדרגות זיהום 2 עד 6, ואילו כלי רכב בדרגות זיהום גבוהות (13-15) היוו כ- 21% מהיבוא. התפלגות דומה אפיינה גם את המחצית הראשונה של 2009. בשנת 2010 תמונת היבוא שונה משמעותית: כלי רכב בדרגות הנמוכות (2-6) מהווים 47% (ובחודשים נובמבר-דצמבר קרוב ל- 60%) ואילו משקלם של כלי רכב מזהמים ירד בחישוב השנתי ל- 12%. בעקבות הרפורמה, שיעור מס הקניה על רכב בעל הנעה רגילה עתה איננו אחיד והוא נע בטווח רחב בין 30% (ואף פחות בדגמים מסוימים) ועד ל- 83%. רכב היברידי בדרגת זיהום 2 ממוסה לפי שיעור אחיד של 30%, ואילו רכב היברידי בדרגות זיהום גבוהות יותר ממוסה כמו רכב בעל הנעה רגילה, בהתאם לדרגת הזיהום שלו. תופעה נוספת שמתרחשת בשוק הרכב בעקבות הרפורמה הנה גידול במכירות כלי רכב עם תיבה ידנית, שהם, ככלל, חסכוניים יותר בדלק ופולטים פחות מזהמים
רפורמת הליסינג
בעקבות הרפורמה בשיטת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד, חלה ירידה בהיקף הרכישות של ציי רכב. במקביל התפתח שוק של "ליסינג פרטי" שהוא במהותו ליסינג מימוני למגזר הפרטי, ערוץ שיווק נוסף לערוץ הישיר של סוכנויות יבואני הרכב. הרפורמה במיסוי רכב צמוד החלה בשנת המס 2008, כאשר המניע העיקרי לביצועה היה הבאת סכום הזקיפה בגין הטבת הרכב ממעסיק לערכים כלכליים. הגדלת משקלן של רכישות ציי הרכב הביאה ליצירת עיוות חמור בשוק הרכב &ndash כאשר למעשה לכל דגם קיימים שני מחירים &ndash המחיר ה"רשמי" לצרכן פרטי, והמחיר לציי רכב שהוא נמוך מהמחירון הרשמי בעשרות אחוזים! התוצאה היא שהציבור הרחב, שאין ברשותו רכב צמוד, שילם פעמיים: פעם אחת כשהוא מימן את סבסוד המס למחזיקי רכב צמוד (בכל תקציב נתון, אין מנוס אלא להשלים את אובדן המס ממקורות אחרים או לצמצם את היקפי השירותים הציבוריים בסכום זהה). פעם שניהכשהוא רכש רכב (חדש או משומש שמחירו מושפע ממחיר רכב חדש) במחיר מנופח על מנת לאפשר הנחות לציי רכב. בשנת 2010, הונהגו באופן זמני שני שיעורי שווי שימוש. לרכב שמחירו עד 130,000 ש"ח, נקבע שווי השימוש בשיעור 2.04% מהמחירון ואילו לרכב שמחירו מעל 130,000 ש"ח, נקבע שווי השימוש בשיעור 2.48% ש"ח. החל משנת 2011 שיעור שווי השימוש הנו אחיד בשיעור 2.48%, ללא תלות במחיר.
הכנסות ממסי יבוא המוטלים על כלי רכב
העליה במספר כלי הרכב שיובאו לארץ הביאה בעקבותיה לעליה ריאלית של כ-22% בערך היבוא ועליה של 14.3% בהכנסות ממסי היבוא המוטלים על כלי הרכב. ההכנסות ממסים בשנה זו על יבוא כלי רכב הגיעו ל-14,589 מיליוני ₪ לעומת 11,654 מיליוני ₪ בשנת 2009. גם בתחום חלקי החילוף (כולל צמיגים) נרשמה עליה בהכנסות מ-8,018 מיליוני ₪ בשנת 2009 ל-9,383 מיליוני ₪ בשנת 2010 (במונחים שקליים, שנת 2010 בהשוואה לשנת 2009). ברשות המיסים מדגישים כי למרות העליה במספר כלי הרב שהגיעו לארץ הריהעלייה בתקבולי המסים הייתה מתונה יותר זאת כתוצאה מהפעלת "תכנית החומש" להפחתה הדרגתית של שיעורי המס, ומשנת 2009 &ndash כתוצאה משינוי התנהגות הצרכנים ומעבר לכלי רכב פחות מזהמים, שהמס האפקטיבי שחל עליהם נמוך יותר.
רכישות רכב חדש – ציי רכב
שנת 2010 הינה השנה הרביעית ברציפות בה נרשמה ירידה במשקל היחסי של רכישות ציי רכב. בניתוח התפלגות הרכישות בין ציי הרכב לצרכנים הפרטיים, יש להביא בחשבון מספר השפעות:
1. רכישות מוגברות של ציי רכב בסוף שנת 2009 במסגרת "היערכות" לכניסת הרפורמה של שווי שימוש ליניארי (שבדיעבד התבררה כמיותרת בחלק מהמקרים).
2. מרכיב הולך וגדל של רכישת כלי הרכב בידי חברות ליסינג עבור פלח "ליסינג פרטי"– תופעה המעידה על תהליך של חלוקה מחדש של יחסי הכוחות בין היבואנים לבין חברות הליסינג, על רקע הפחתת הביקוש לרכב צמוד.
3. החלפת כלי רכב בקבוצות מחיר גבוהות יחסית (5 ומעלה) ששנת רישומם עד 2010, לכלי רכב חדשים, על מנת להיכנס לשיטת החישוב הליניארית לפיה סכומי הזקיפה נמוכים משמעותית לעומת שיטת הקבוצות. בנוסף לכך, לקראת סוף שנת 2010 נעשו רכישות מוגברות של ציי רכב מתוך מחשבהששיעור שווי השימוש עבור כלי רכב משנת רישום 2010 יישאר 2.04% אך למרבה הצער של בעלי אותם רכבים שווי השימוש עבור כל כלי הרכב שחלה עליהם השיטה הליניארית, הנו אחיד בשיעור 2.48%. לאחר עשור של עליה מתמדת ברכישות ציי רכב (שנים 1996-2006) שהיוו בנקודת שיא כ- 60% מסך הרכישות של רכב חדש, נרשם מפנה בשנת 2007 (השנה בה אושרה העלאת שווי השימוש על רכב במתווה הדרגתי על פני ארבע שנים). בשנת 2010 הגיע המשקל היחסי של רכישות ציי רכב לכ-51% (ללא רכבי השכרה). נראה כי מגמה זו צפויה להימשך עד לנקודת איזון שצפויה לעמוד על 45-50%, בניטרול ליסינג מימוני פרטי. משקלן היחסי של חברות הליסינג בתוך סך הרכישות של רכב חדש ירד בשנת 2010 ל- 34%, בהשוואה ל-39% בשנת 2009.
אביזרי בטיחות ברכב נוסעים ומסחרי
תחום האבזור הבטיחותי לרכב נמצא כיום בתנופה אמיתית כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית המרשימה בכל הנוגע למערכות חכמות כגון תקשורת לווינית, רדארים, מצלמות בשילוב עיבוד וניתוח מידע חזותי, מערכות שמקבלות מידע ממערכות שונות ברכב ויוצרות התרעות לנהג (למשל, לחץ צמיגים לא תקין או נוסעים לא חגורים במושבים אחוריים), וכן מערכות שמאפשרות מעקב ותיעוד של אופן הנהיגה. מערכות אלה המותקנות הן בדגמים מסוימים בהתקנה מקורית אצל היצרן (בעיקר בדגמי יוקרה, עם חדירה הדרגתית גם לדגמים עממיים יותר) וגם משווקים לכלי רכב קיימים ב- aftermarket. חשוב לציין כי מערכות "ותיקות" יותר כגון מערכת ABS ומערכת בקרת יציבות, הפכו כבר לחובה עבור כלי רכב פרטיים וחלקן גם עבור כלי רכב מסחריים. כמו כן, ככל שמדובר בכלי רכב פרטיים, ברוב המוחלט של כלי רכב מותקנות לפחות 4 כריות אוויר, וכך הדבר גם עבור חלק ניכר מכלי רכב מסחריים.
יבוא אישי
בשנת 2010 חל מפנה במגמת התפתחות בהיקפי היבוא האישי. כמות כלי הרכב ביבוא אישי הסתכמה ב- 2,153 יחידות בלבד, ירידה של למעלה מ- 33% לעומת שנת 2009. מפנה זה חל לאחר גידול מואץ בהיקפי היבוא האישי בשנים 2007-2008 וגידול מתון בשנת 2009. מרבית כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי הם רכבי יוקרה, ג'יפים, ורכבי ספורט. ברשימת המיובאות האישיות אפשר לציין את דגמי מרצדס למיניהם (642 כלי רכב, 30 אחוז מכלל כלי הרכב שיובאו ביבוא אישי), בטויוטה SIENNA (142 כלי רכב) וב.מ.וו X5 ו- X6(280 כלי רכב). לעומת זאת, ג'יפ גראנד צ'ירוקי שכיכב בשנת 2009, חווה ירידה דרמטית בהיקפי היבוא. כ-70% מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי הם בעלי נפח מנוע מ-3,000 סמ"ק ומעלה (בשנת 2009 כ-80% מכלי הרכב היו בעלי מנועים בנפחים אלה). להשוואה, ביבוא סדיר כ- 90% מכלי הרכב הנם בעלי מנוע בנפח שאינו עולה על 2,000 סמ"ק.
נסועה שנתית של כלי רכב
נסועה שנתית המחושבת על סמך נתוני הטסטים גבוהה במידה מסוימת מהנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. התוצאות שמתקבלות בפילוח לפי גיל הרכב, מצביעות על נסועה נמוכה במידה מסוימת של כלי רכב עד גיל 3 שנים, בהשוואה לרכב בן 3-5 שנים. ייתכן שההסבר לכך הנו הימצאות גבוהה יחסית בקטגוריה זו של רכבי תצוגה וכלי רכב שרשומים על שם היבואן משום שהם לא נמכרו במהלך 12 חודשים ממועד יצור הרכב. מר ישראלי נוסע בממוצע ברכב פרטי כ- 17,300 ק"מ בשנה, וברכב צמוד בממוצע 30,200 ק"מ.
על טעם וצבע
מרבית המכוניות שנרכשו בשנת 2010 הן מצבע כסוף בגוונים שונים (35%), במקום שני נמצא לבן (27%). כ-12% מהמכוניות צבועות בגווני כחול/תכלת למיניהם. בשנים האחרונות חלה עליה בפופולריות של צבע שחור (לרבות שחור-"חציל"), על חשבון ירידה בפופולריות של המכוניות הכסופות. הצבע הלבן ששלט בשנות ה-90 (למעלה מ- 40% מהמכירות), ובשנים האחרונות המכוניות הלבנות מגיעות לשיעור של 16-19%. לעומת זאת הצבע אדום שהיווה למעלה מ- 10% בשנות ה-70 ירד כיום לשיעור של כ-2.5%. גם הירוק לא ממש פופולרי. מכוניות בגווני ירוק שהיוו למעלה מ-10% במכירות רכב נוסעים בסוף שנות ה- 90, היום ירדו לכ- 1% בלבד.