ועידת הרכב של ישראל- פאנל ליסינג


ועידת הרכב של ישראל פאנל הליסינג
ועידת הרכב של ישראל שהתקיימה בכפר המכביה מטעם חברת "מיידע כנסים" ואוטו, מיענה את עצמה לכל העוסקים בענף הרכב: יבואני רכב , חברות ליסינג, מנהלי תפעול, צי-רכב, בטיחות ותחבורה. הועידה התכנסה בחסות פורום נוהגים היי-טק. במהלך הועידה נערכו מספר מפגשים וביניהם התבלט שולחן עגול שעסק בשאלה המטרידה את עולם הרכב הישראלי, לאן מועדות פני שוק הליסינג.
21/12/2012
מנחה הפאנל: נועם קום
והשתתפו בו:
מוני בר– יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג
דני שמעוני– מנכ"ל הרץ.
שמוליק קליין– מנכ"ל קבוצת קל אוטו
לוי יצחק– מנכ"ל קבוצת לוי יצחק.
תקציר: שאלות הפאנל
נועם קום: האם השינוי במרכיבי הליסינג, הכוללים את : מחיר קנייה, תנאי מימון, גרט והנחות יבואן ישנו את רמות המחירים בקרוב?
מוני בר: מחירי המכוניות עלו ומנגד הגרט ירד. תנאי המימון השתנו משמעותית. אולם התחרות קיימת בין החברות. בקרוב יש לצפות לעליית מחירים לאור השינוי בתנאי המימון עליית מחירי ממכוניות וירידת הרווחיות לחברות הליסינג על פי המפורסם במאזני החברות. בעניין תנאי המימון מבהיר בר כי לקוח שיממן את העסקה יכול לשפר במקרים מסוימים את עלותה בגלל הקושי של החברות לגייס כיום הון בתנאים כבעבר.

נועם קום: ועדת זליכה, מתייחסת לעניין מחיר המכוניות המשומשות וממליצה על הקמת גוף שיקבע את מחירון המשומשות של ישראל.כיצד תיערכו לשינוי שכזה?
לוי יצחק: אני מצדד בתחרות. אם זאת הכנת מחירון כרוחה במקצועיות וניסיון רב שנים בביצוע סקרי שוק בשיטות שונות. וכמובן שיש לקחת בחשבון משתנים רבים. לוי לא רואה כצעד ריאלי הקמת גוף ממשלתי שיקבע את מחירי המכוניות שכן הנושא מסובך מדי.

נועם קום: רפורמת המיסוי הירוק ושווי שימוש ליניארי, גרמו לשינוי בבחירת כלי רכב. האם מגמת הרכישות בחברתך קבלה תפנית למכוניות קטנות יותר וחסכוניות בדלק ?
דני שמעוני: אין שינוי משמעותי בקרב צרכני הליסינג בביקוש למכוניות קטנות וחסכוניות. ציבור הליסינג מעדיף היום כבעבר בעיקר מכונית משפחתית אוטומטית. אז נכון שיש יותר ביקוש למכוניות היברידיות כדוגמת הונדה ג'אז ואינסייט בעיקר אם מדובר בנסיעות למרחק, אולם לא מדובר בשינוי המגמה.

נועם קום:שנה קשה עברה על חברות הליסינג, מדוע זה קרה ומה עושים ליציאה מהמצב? שמוליק קליין: המצב הכללי בשוק הרכב מהווה גורם משפיע. בנוסף, חברות הליסינג שהתחילו בשוק ההשכרה התמקדו בסעיף גיוס ההון והנפקות האג"ח וממנו למעשה צמחו. המציאות השתנתה וגרמה למשבר ברווחיות. בעניין גיוס ההון, מציע קליין רעיון חדש. כפי שנעשה בשוק הנדל"ן בו העסקאות נקבעות בהתאם לרווחיות. הגורן המממן מקבל "דו"ח 0" ממנו ניתן לחשב את רווחיות העסקה. עד כה לא נדרש העניין והבנקים והיבואנים הממנים לא התייחסו לנתון זה וחברות הליסינג לא הציגו אותו. קליין מאמין כי בשיטה זו הריביות יהיו מותאמות לרווחיות העסקה ושוק הרכב יעלה והמאזנים יהיו ירוקים יותר.

נועם קום: האם יש עתיד לרכב חשמלי במדינת ישראל?
לדעת המשתתפים מדובר בפרויקט בעייתי ובעיקר כאשר בוחנים את המודל העסקי שבו. המודל נכשל כלכלית ומתחילה הוא היה יומרני מדי. המכונית החשמלית נראית למשתתפים כפתרון אך לא במודל בטר-פלייס ויותר כפתרון עירוני. טענה נוספת היא הקושי של הנהגים שאינם מסתגלים לשינוי בשל מגבלת טווחי הנסיעה. מבחינת המשתתפים הפתרון היעיל והחסכוני כיום ובטווח הקרוב הוא רכב היברידי.

נועם קום: האוצר מציע להטיל מס שווי שימוש גם על הדלק מה שככל הנראה יגרום סופית לאי כדאיות בקבלת רכב צמוד ממקום העבודה?
משתתפי הפאנל טוענים כי מדובר בהמלצה שולית ובכל מקרה זהו רעיון לא הגיוני ולכן הוא לא יאושר. מדובר ברעיון אנטי חברתי ולא צודק. יישומו יפגע בתושבי הפריפריה ובמעמד הבינים. כל עוד אין פתרונות תחבורה ציבוריים מתאימים אין יכולת לנוע ביעילות ללא מכונית פרטית.

נועם קום: ליסינג ללקוחות פרטיים, האם לדעתכם זוהי מגמת הליסינג לעתיד?
זו בהחלט דרך שמתפתחת כיום לשיווק מכונית לצרכנים פרטיים. כיום גם מתפתח שווק מכוניות חדשות עם 0 ק"מ מליסינג. זה בהחלט פתרון ליצירת תחרות וכתחליף ליבוא המקביל שאינו אפשרי בתנאי השוק בישראל.

מה חושבים משתתפי הפאנל על המושגים הבאים בעולם הליסינג?
ליסינג – זו דרך חיים. שקט נפשי. בנק בתוספת שירות. דרך לנהג העסקי.
שווי שימוש – מלכודת דבש. אנטי חברתי ואנטי דמוקרטי. מנגנון נוסף לגביית מיסים.
מיסוי ירוק – כישלון ממשלתי. יותר מיסים מירוק. פוליטיקה זולה.
יבואני רכב – רישיון מהמדינה להרוויח מיליונים. הקשר בין יצרן לכביש.
ועדת זליכה – הרבה רעש ומעט תוצאות. שם של פרובוקציה שאין מאחוריה כלום. כמו שקמה כך נסגרה.
צדק חברתי – העם רוצה ליסינג. מתייחסים לא נכון לליסינג. מכונית ליסינג לכל פועל.
מכונית חשמלית – המצאה לעשות כסף מהרבה גופים. יכולת לשרוף כסף רב בזמן קצר. רחוקה הדרך. שיטה לא נכונה. רק לעיר.
רשות המיסים – לא ימריא. ברווז. עוד חזון למועד. ייקח זמן.
לסיכום: שנה לא טובה עברה על ענף הליסינג. שעבר מרווחיות להפסד. התחרות בין החברות, מחירי המכוניות שהתייקרו, ההנחות הצטמצמו ותנאי המימון השתנו משמעותית, הם הגורמים לכך. הבנקים יהיו זהירים יותר ואינם רואים כיום במכונית בטוחה מספקת. הם ייקחו בחשבון את רווחיות העסקה. השינוי צפוי להביא לכך שחברות הליסינג ירכשו ב- 2013 פחות מכוניות, התחרות תתמתן ומחירי השכירות יעלו. זו הדרך שתחזיר את חברות הליסינג למאזנים ירוקים יותר.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg