פסגת הרכב השנתית פנל הליסינג

פסגת הרכב- ועידת הרכב השנתית 2013
13/12/2013 צילום: ליאת מנדל
פנל הליסינג
בהנחיית:נועם קום

משתתפים:

מוני בר- יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג

יואב הורוביץ- מנכ"ל אויס

אליחאי אליגון- מנכ"ל Leas 4U

שמוליק קליין- מנכ"ל קל אוטו

שלמה מאיר- משנה למנכ"ל קבוצת מכשירי תנועה
פנל המרכזי של פסגת הרכב שנערכה מטעם "מיידע כנסים", היה בתחום שוק הליסינג, תחת הכותרת Leasing to you . שוק הליסינג בישראל עובר בשנים האחרונות תהפוכות שונות עם זאת הוא נותר בהיקף פעילותו. היבואנים השתלבו בחברות הליסינג והקימו חברות משלהם. חברת ליסינג הפכה ליבואנית רכב ואחת ליבואנית אופנועים. גזירות מסים, הוטלו השנה על חברות הליסינג אשר יביא לצמצום ברווחים ולעליית מחירים ב- 2014. על כל הדילמות, השאלות החמות והמגמות בשוק עסק פנל הליסינג.
רקע ונתונים על ענף הליסינג– כ- 320 אלף כלי רכב צמודים לעובדים בישראל ( 12% מכלל הצי בישראל). 207 מהם בבעלות חברות הליסינג,( 8% מכלל הצי בישראל). משקל רכישות של ציי רכב בשנת 2011 נאמד בכ- 44% לעומת 60% בשנת 2007 שנחשבה לשנת השיא. הנסועה שנתית הממוצעת ללקוחות פרטיים נאמדת בכ- 17.5 אלף ק"מ, לעומת זאת רכב חברה נוסע בממוצע כ- 30,000 ק"מ. רפורמת המיסוי הירוק , נכנסה לתוקף בשנת 2010 ההשלכות בעקבותיה הוזלת מחירים למכוניות לא מזהמות, ומנגד שינוי שיטת שווי שימוש לרכב צמוד עם המעבר לשיטה ליניארית וייקור משמעותי לתעריפי שווי השימוש לרכב צמוד. ההשלכות לרפורמת המיסוי הירוק, מחירי המכוניות המשפחתיות עלו. המחירים זינקו משנת 2010 עד 2012 בכ- 10.5% (ממחיר של 111,000 ₪ ל- 130,000 ₪ ). זאת למרות הבטחות מצד שר התחבורה להוזלת מחירים בכ- 20% . בקרב הציבור קונים יותר מכוניות חסכוניות, בקטגוריית: מיני וסופר מיני מועדון ה- 60 עד 70 אלף ₪. השפעת מגמת מחיר הדלק שעלו משמעותית, הביאה לשינוי המדיניות בציי הרכב במעבר לרכישת כלי רכב חסכוניים וצעדי התייעלות מצד החברות לרבות מגבלות נסועה (ק"מ). צמצום ההטבות עם קבלת רכב צמוד, הביא לנטישת עובדים מהסדר הליסינג בגלל נטל מס שווי שימוש ועלות מעביד על הרכב והדלק. מחזיקי הרכב מחפשים מצידם מסלולים עוקפי רכב חברה צמוד אולם רצונם להישאר בתנאים כמעט זהים. חברות הליסינג שזיהו את המגמה, מציעים פתרונות שונים כדוגמת ליסינג ללקוחות פרטיים, כאן גדל נתח השוק לכ- 10% מכלל הרכישות של חברות הליסינג שנאמדות בכ- 50% מהיקף הרכישות של מכוניות חדשות. עוד מוצעים מסלולי רכישת מכוניות משומשות, וליסינג למכוניות שסיימו את תקופת הליסינג. המלצות ועדת זליכה הביאו למתן האפשרות לחברות הליסינג למכור מכוניות חדשות עם 0 ק"מ ללקוחות פרטיים. אולם רעיון מכירת מכוניות יד 0 (רישום בעלות ישירות ללקוח) נכשל מצד היבואנים המסרבים למהלך. חברת ליסינג אחת הפכה ליבואנית מכוניות אופל, מנגד כ- יבואניות רכב נהפכו לחברות ליסינג תוך התמקדות במותגיהם. השינויים המגמה הביאו את חברות הליסינג לפתיחת ערוצי פעילות חדשים. כדוגמת: שירותי ליסינג, ליסינג פרטי, ליסינג למשומשות, שירותי מימון, טרייד אין, שירותי גרירה, הקמת מוסכים.
חוק רישוי ושרותי רכב
רקע: השר כץ קורא להגברת התחרות בענף הרכב בישראל. משרד התחבורה פועל לצמצם את שליטת היבואנים על ענף הרכב, בקידום יבוא מקביל ומגבלות נוספות ליבואן. בתחום המוסכים להוזלת עלויות ולהפחתת עלות חלקי החילוף. ובדרישה לצמצום ההנחות לחברות הליסינג.

האם קיימת תחרות בענף הרכב בישראל ?
מה תרומתם של חברות הליסינג ?
מוני בר-מדברים על צמצום ההנחות בטענה של סבסוד צולב, בטענה שהלקוח הפרטי מסבסד למעשה את ציי הליסינג. לאחרונה התפרסם כי נמכרו למועדון "חבר" ( כוחות הביטחון) דירות בראש העין בהנחה של כ- 15% ממחיר השוק. האם זה לא סבסוד צולב? אותם דירות נמכרו ללקוחות אחרים במחיר מלא. אנחנו דוגלים בכלכלה חופשית. חברת ליסינג קונה 1000 מכוניות בעלות של מיליארד ₪ ולכן היא מקבלת הנחה. שר התחבורה טוען כי ניתן להוזיל מכוניות ב- 20% ? מי בכלל מקבל הנחה שכזו על המותגים המובילים? חשוב להבהיר כי ההנחות שחברות הליסינג מקבלות מיבואנים מובילים, הם פחות מההנחות הניתנות ל"עמיתי חבר" בדירות בראש העין. התחרות בין חברות ליסינג חריפה ביותר והיא זו שגורמת להורדת מחירים שעוברת לטובן הלקוח הפרטי.
יואב הורוביץ- מצדד בכלכלה חופשית, בכל מקום שניסו לעשות התאמות יתר במיסוי ורגולציה, כל התערבויות של הרגולטור פגעו בעיקר במעמד הביניים.
שלמה מאיר- קיימת תחרות עזה בין חברות הליסינג. חברות הליסינג פועלות כחברת אשראי וההנחות מתגלגלות ללקוח הסופי. כל המהומות בדבר סבסוד צולב אינם רציניות ומעבר לכותרות בעיתונים אין בהם דבר.
יבואני רכב וחברות ליסינג
רקע: יבואנים הפכו לחברות ליסינג. חברת ליסינג הפכה ליבואניות.חמש חברות ליסינג מצויות כיום בבעלותם של יבואני רכב. חברת הליסינג שלמה סיקסט הפכה ליבואנית המותג אופל. אלבר הפכה ליבואנית אופנועי דיאלים.
כיצד משפיעה מגמה זו על שוק הליסינג ?
האם החיבור בין יבואן לליסינג מקל או מקשה?
אליחי אליגון- שליש מחברות הליסינג מחוברות כיום ליבואנים. היבואנים נעשים בעלים של חברות הליסינג ולהפך, המהלך מאפשר חוסן פיננסי ויכולת לגייס כספים. ללא ספק המצב הפך למורכב יותר, כאשר חברת ליסינג פועלת תחת שליטת יבואן היא צריכה לשמור על האינטרסים של כולם. בעתיד נראה לי כי יותר חברות ליסינג יהיו קשורות ליבואנים.
שמוליק קליין- אנחנו חברות הליסינג "מגה דילרים", אנחנו מוכרים מכוניות. המאזן בין חברות הליסינג ליבואנים הוא כמו בין ישראלים לפלסטינאים, הקשר שכולם חיים באותו השוק.
יואב הורוביץ- אויס הפכה להיות יבואן רכב (UMI) בעניין הקשר ישנה סינרגיה רבה בתחומים לוגיסטיים וטכניים. שרות יעיל יותר יביא להורדת עלויות ולהוזלה במחירים לצרכן הסופי.
מכונית חדשה יד 0 (ללא רישום בעלות ליסינג אלא על הרוכש)
רקע: ע"פ המלצות ועדת זליכה, מתוך מטרה להוזיל את מחירי המכוניות החדשות, חברות הליסינג רשאיות למכור מכוניות חדשות "יד-0 (עם רישום בעלות ישירות לרוכש). מתוך כוונה ליצור תחרות חברות הליסינג הפכו באישור משרד התחבורה לדילרים שיכולים למכור מכוניות חדשות לציבור הרחב, כאשר מכוניות החדשות נמכרות ישירות על שם הרוכש ולא כיד שנייה לאחר בעלות של חברת הליסינג.
מדוע מכוניות יד 0 נמכרות ללא הנחה מיוחדת?
האם מודל הדילרים באמצעות חברות הליסינג נכשל?
מוני בר- זליכה הוא אדם ציורי, רק המלצות בודדות יישמו השאר לא בוצעו. חברות הליסינג לא מסתדרות במצב החדש עם היבואנים. היבואן מבין שהוא כורת את הענף שהוא יושב עליו. יבואנים שתקועים עם מלאי מכוניות, מוכרים אותם לחברות הליסינג בדלת אחורית. במקרה אחר ישנם חברות ליסינג כוחניות שמוכרות מכוניות בודדות והיבואן מעלים עין. כבעלים של חברת ליסינג היתי מעונין שהמצב יתרחש אך אני מאמין שזה יקרה.
שמוליק קליין- הקידמה עושה את שלה. צריך לערבב הקלפים מחדש. יבואני הרכב מעודדים מכירה של מכוניות עם 0 ק"מ. "המלך הוא עירום", היבואן אומר לי מה למכור ובאיזה מחיר. כל עוד שרישום הבעלות על הרכב, בשליטת היבואן אין יכולת לתחרות אמיתית.
שלמה מאיר- בסופו של דבר מדובר בכלכלה. אנחנו במכשירי תנועה מוכרים 90% מהמכוניות שלנו לצרכן הפרטי. אולם ליבואנים שאין להם פריסה ורוצים להגדיל את ערוצי המכירה זו דרך אפשרית.
אליחי אליגון- מכירה ישירה על שם הרוכש, היבואנים לא מאפשרים לנו. לעומת זאת מכרת מכוניות עם 0 ק"מ נפוצה ביותר. כחברת ליסינג של יבואן אין לי את האפשרות למכור מכונית יד 0. לדעתי חברות הליסינג ישנו את פני השוק. מכירת 0 ק"מ מהווה כיום כ- 10% מהשוק, היא תתעצם אולם יד 0 לא תתקיים.
ליסינג ללקוחות פרטיים
רקע: שוק הליסינג פונה יותר ללקוחות פרטיים. עלויות מחירי הרכב הצמוד ומס שווי השימוש הביאו לעליה משמעותית באחזקת הרכב לעובד. בחברות היי-טק עלות ממוצעת של 4200 ₪ נטו לחודש. העובדים מצידם מחפשים פתרונות חברות הליסיג מציעות כיום ערוץ לפרטיים למכוניות חדשות ומשומשות.
האם שוק הליסינג פונה כיום לצרכן הפרטי ?
מדוע השתנתה המגמה ?
יואב הורוביץ- בארה"ב הרעיון של ליסינג פרטי צבר תאוצה. אצלנו בעבר רכב היה רכוש, כיום הוא מוצר תעבורה ושרות. חברות הליסינג יודעות לגייס כסף, לתפעל ולמכור. כיום פחות מעניין את הלקוח מה כתוב ברישיון של הרכב. חברה מעוניינת להשקיע בעסק ולא במכוניות, גם הלקוח הפרטי מעדיף כיום בנתיבים אחרים ולא במכונית. הליסינג הפרטי יאפשר לו לרכוש מכוניות חדשה בקלות. לכן שוק הליסינג לפרטיים גדל ויגדל בעתית לרבות מסלול לשירותים תפעוליים.
אליחאי אליגון- המגמה ממשיכה וצוברת תאוצה. המכירה לפרטיים מהווה כיום כ- 10% משוק המכירות. חברות הליסינג רוכשות כמחצית מכלל הרכבים 40% מהם לציי הרכב השאר לפרטיים. להערכתי בשנים הקרובות היקף הפעילות יכפיל עצמו ויגדל להיקף של 20% לשוק הפרטי. המכירה לפרטיים משמשת מנוע צמיחה לחברות הליסינג. הליסינג התפעולי פחות רווחי כיום.
שלמה מאיר- בשנים האחרונות ישנה ירידה מסוימת בהיקף הרכישות של חברות הליסינג. אני פסימי לגבי הצלחת הליסינג לפרטיים. אנו לא הצלחנו לשווק מכוניות במסלולי ליסינג לפרטיים בשנים האחרונות לרבות שרותי תפעול המוענקים מטעם חברת ח.י.ל. שלנו.
יואב הורוביץ- ליסינג ללקוחות פרטיים וליסינג תפעולי צריכים להיות יעד לאומי. המדינה תרוויח מזה יותר רכבים חדשים, בטוחים יותר ופחות מזהמים.
ייבוא מקביל למכוניות
רקע: ייבוא מקביל ואישי, הותרו במטרה ליצור תחרות בשוק הרכב בישראל. אך היבוא אינו צובר תאוצה. אם בשנת 2011 ייובאו כ- 3,000 מכוניות ב- 2012 יבאו רק כ- 1,400 מכוניות .
האם יבוא מקביל, יביא לתחרות בשוק הרכב ?
האם יש עתיד לרעיון היבוא המקביל, למכוניות חדשות ואולי משומשות ?
שלמה מאיר- איני רואה כל יתרון לייבוא מקביל למכוניות. יבואני הרכב בישראל קונים בזול בזכות כמות כלי הרכב שנרכשים. ליבואן מקביל אין יכולת להתחייב על כמות גדולה של מכוניות ולכן לא תתרחש כאן תחרות. דבר נוסף כל עוד השוק בישראל מתבסס על מכוניות עממיות כדוגמת משפחתיות 1.6 אוטומטיות אין סיכוי לייבוא מקביל. במשרד התחבורה חשבו שבגלל הרפורמה לייבוא מחירי המכוניות ירדו כדוגמת הגראנד שירוקי. מה שהם לא ידעו שהסיבה האמיתית לכך היתה שהתחלנו לייבא דגם ברמת גימור בסיסית שהיה זול משמעותית.
מוני בר- הייבוא האישי אינו משמעותי כלל. הוא מתייחס בעיקר לרכבי יוקרה. הוזלת המחירים לדגמים שיובאו חיסלה למעשה את הצלחת הייבוא האישי. זו עוד המלצה של ירון זליכה שנכשלה. אני רואה אופציה יחידה שבה לכל מותג יהיו לפחות שני יבואנים מורשים. באשר לייבוא מכוניות משומשות, ציין מוני, כי זו תיהיה מכבסה להלבנת כספים. לא נדע לעולה מה מגיע ארצה ועולה לכביש. בכל הקשור לנושא ייבוא רכב משומש מחו"ל מתלוות בעיות וסיכונים רבים ביניהם: סיכון בטיחותי – קיימת סכנה כי יכנסו לישראל רכבים שאינם עומדים בתקני הבטיחות הנדרשים ע"פ החוק. קשה לאמוד את הנזק, אך ככל שהזמן חולף הציבור ייפגע יותר. היעדר מנגנון Re-callמוסדר לתיקון בתקלות ייצור מהווה סכנה בטיחותית ואף גורם לסכנת חיים ממשית (תיקוני בלמים וכו'). סיכון סביבתי – חשש לאי עמידה בתקני בטיחות הסביבה הנדרשים ויצירת נזק סביבתי. סיכון ההתחמקות ממס – כידוע, חישובי עסקה לצורכי מס נקבעים אל מול חשבונית הרכישה, עולם היבוא האישי לימד אותנו על ניסיונות רבים לפיצולי חשבוניות, העמסת אבזור ללא דיווח ועוד דוגמאות במטרה להתחמק מתשלום מס מלא והלבנת הון שחור. סיכון לפגיעה ברווחת הצרכן – הצרכן יכול להיפגע בכמה מישורים, תחילה באחריות היצרן שפרטיה והיקפה אינם ברורים, שנית באי ידיעת ההיסטוריה של הרכב, מה הוא עבר, איזה ידיים, אילו תאונות קשות עבר ועוד.
שווי שימוש לרכב צמוד
רקע: מתחילת שנות 2000 גדל שווי השימוש פי 4, במעל 320%. רק משנת 2008 עלה שווי שימוש לרכב צמוד התייקר ב- 1870 ₪ (140%). משנת 2010 עם המעבר לשווי שימוש ליניארי חלה התייקרות נוספת של מאות ₪ . למרות התחזיות הקודרות על צמצום ענף הליסינג, כלום לא קרה והיקף פעילות חברות הליסינג נותר כבעבר.
כיצד שוק הליסינג לא השתנה משמעותית עם השנים למרות הגזירות?
האם רעיון שווי שימוש לדלק ומס גודש, מוצדקים לדעתך ?
אליחאי אלייגון- מכונית הליסינג היא למעשה מלכודת דבש. אין ברירה לעובדים, התנאים בליסינג טובים וצריך לשלם עליהם. גידול שוק הליסינג נובע בין היתר עם החדירה למכירות לשוק הפרטי. אנשים חייבים פתרונות שאינם ולכן מכונית צמודה מליסינג היא הפתרון האידיאלי.
יואב הורוביץ- את ה- 30 מיליארדים שגובים במיסים על המכוניות בכל שנה. ראוי להשקיע לפתרונות להסעת המונים. זו הדרך לפתור את הבעיה אחת ולתמיד.
לדעת כל המשתתפים נושא שווי שימוש לדלק אינו צודק הואיל ונטל המס על מעמד הביניים עבר את גבול הטעם הטוב.
מיסוי על חברות ליסינג
רקע: בשנת 2013 ייושמו גזירות חדשות על חברות הליסינג. הפחת על הרכב, שעמד על 20% ממחירי מכונית, ירד ל- 16% .
בוטל ה"שחלוף", בוטל הפטור מתשלום מס רוח הון על שחלוף רכבי ליסינג משומשים ברחבים חדשים. המשמעות תהיה תשלום מס רווח הון על רכבי ליסינג משומשים לאחר מכירתם.
מהם ההשלכות הצפויות בתנאי הליסינג בעתיד הקרוב ?
מוני בר- הטלת גזירות מיסים על ענף הליסינג, בצמצום הפחת השנתי ל- 16% וביטול השחלוף יגרמו לכך שחברות הליסינג יעלות מחירים משנת 2014.
גם לדעת יתר המשתתפים, תיהיה עלית מחירים בעקבות השינויים במיסוי על חברות הליסינג.

אחוות מנהלים מימין: אליחי אליגון ושמוליק קליין
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg