קציני בטיחות לאן?


קציני בטיחות מודל העסקה?
סיכום דיון ועדת הכלכלה בנושא אופן העסקת קציני בטיחות, שומעים את הצדדים, מציעים פשרה, יחליטו בקרוב בדלתיים סגורות.
10/6/2014
ועדת הכלכלה קיימה דיון נוסף בנושא העסקת קציני הבטיחות ההחלטה הסופית תתקבל במועד אחר. היו"ר ברוורמן דרש ממשרד התחבורה לקבל נתונים על השפעת אופן ההעסקה קציני בטיחות, על הבטיחות.
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, המשיכה ביום ב' 9/6/14 לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה, שנועד לקבוע חובה להעסיק קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב, הסמכתו של קצין הבטיחות וכללי העסקתו. הוועדה שבה ועסקה היום בנושא אופן העסקתם של קציני הבטיחות ושמעה את כל הצדדים הנוגעים בדבר, אולם היו"ר ברוורמן דרש ממשרד התחבורה נתונים ברורים בנושא והבהיר כי ההצבעה הסופית תתקיים במועד אחר.
רקע: נוסח התקנות כיום הוא כי המפעלים צריכים להעסיק באופן ישיר את קציני הבטיחות, בעוד משרד התחבורה מבקש לשנות זאת ולאפשר גם מודל העסקה של מתן שירותים חיצונים למפעלים, כפי שמתקיים כבר כיום בשטח. עם זאת, בדיונים הקודמים דחתה הוועדה את בקשת משרד התחבורה וקבעה כי העסקתם תהייה בצורה וישירה ולא באמצעות קניית שירותים.
בימים האחרונים פעל יו"ר ועדת המשנה למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ דוד צור, כדי לפתור את המחלוקת. לדברי ח"כ צור, צורת ההעסקה לא אמורה להשפיע על הבטיחות. הוא הוסיף כי לדעתו במפעלים בהם נדרש קצין בטיחות במשרה מלאה (כלומר במפעלים שמחזיקים צי רכב של 100 מכוניות פרטיות ומעלה) צורת ההעסקה צריכה להיות ישירה, ובמפעלים בהם לא נדרשת משרה מלאה ניתן לאפשר אותו מפעל להחליט האם הוא מעסיק קצין בטיחות או רוכש שירותים של קצין בטיחות חיצוני. ח"כ צור הוסיף כי נושא זה עוסק בסידור עבודה ולא במהות, ואמר כי צריך לעסוק גם בתפקידיו המהותיים של קצין הבטיחות.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען כי הניסיון המר של קציני הבטיחות במשרדים מצביע על רשלנות פושעת. הוא הוסיף ומתח ביקורת על משרד התחבורה, שלא התייעץ עם המובילים ולא מיישם את דוח ועדת סגיס מ-2002 וטען כי קמה ועדת סגיס נוספת לאחרונה שקיימה עשר ישיבות והגישה המלצות לפני כחודש, אולם משרד התחבורה לא קיים דיון בהמלצות.
היו"ר ברוורמן מתח ביקורת על משרד התחבורה ואמר כי מנכ"ל המשרד הוזמן לדיון, כדי לתת תשובות לחברי הכנסת בכל הנושאים ובכלל זה על תפקוד משרד התחבורה באשר לקציני הבטיחות, אך הוא בחר שלא להגיע. ח"כ מיכל רוזין ביקשה לדעת האם משרד התחבורה בדק את שני המודלים השונים ויש לו נתונים באשר להשפעת ההעסקה על הבטיחות. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הסביר כי התקנות נועדו לתת למשרד כלים לפקח על קציני הבטיחות. עם זאת הוא טען כי למשרד אין נתונים מדויקים באשר להשפעת אופן ההעסקה על הבטיחות.
מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, אמר כי לפי בדיקה שערך של תאונות קטלניות בהן היו מעורבות משאיות ב-2012-2013, עולה שמתוך 74 תאונות בהן היו מעורבות משאיות במשקל מעל 10 טון. מתוכן, 49 משאיות היו מפוקחות על ידי קציני בטיחות ממשרדים עצמאיים (66%) ו-25 משאיות מפוקחות על ידי קציני בטיחות שכירים (34%). הוא הוסיף כי 54% מכלל המשאיות מפוקחות על ידי עצמאים ו-46% על ידי שכירים, ואמר כי לא מדובר בנתון שמעיד על השפעה מובהקת על הבטיחות. לדבריו, הגורם המרכזי שמשפיע על תאונות הוא הכשרת הנהג. באשר להכשרה אמר פלור כי בכוונת משרד התחבורה לשדרג את ההכשרה, הרישוי והפיקוח על נהגי רכב כבד וכן את נושא הליווי של נהגי משאיות. פלור אף דחה את הטענה של בן הרוש ואמר כי לא הוקמה ועדת סגיס שנייה ואמר כי בשבוע שעבר ניסה פעמיים להיפגש עם בן הרוש, אך הוא לא מצא זמן להיפגש איתו. פלור הוסיף כי בתוך כחודש יעביר מסמך מסודר על ענף ההובלה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב, אמר כי חופש ההעסקה יבוא על חשבון הבטיחות, והוסיף כי כמו שיש מנהל כספים צריך להיות מנהל בטיחות. הוא התייחס לנתונים שנחשפו בדיונים הקודמים בוועדה, באשר לפיקוח של משרד התחבורה על קציני הבטיחות, ואמר כי "להציב 3 מפקחים על 1,800 קציני בטיחות זו בדיחה עצובה".
אבנר פלור הגיב ואמר כי כיום המשרדים עובדים במסגרת נוהל, שהתקנות החדשות נועדו להחליפו. התקנות לא נועדו לתת מעמד למשרדים אלא רק לקציני הבטיחות עצמם, כך שמשרד התחבורה יבחן כל קצין בטיחות עצמאי בנפרד ואם ההתאמה שלו לאותו מפעל לו הוא נותן שירות. מנהל אגף קציני בטיחות במשרד התחבורה, ג'קי לוי, אמר כי גם אם קצין בטיחות עצמאי יוצא למילואים או חופשה ארוכה מחליפו צריך לקבל אישור של משרד התחבורה.
פורום ארגוני התחבורה הכולל את פורום נוהגים היי-טק וארגון מנהלי תחבורה טען כי המשרדים הוקמו לצורך מתן שירותים למשאיות במסגרת חוק שירותי הובלה מתחילת שנות 2000. עם הזמן המשרדים פלשו למגזרים לא להם זאת בניגוד לכוונת המחוקק. כיום מחצית מכוח האדם של המשרדים פועלים בתחום הרכב הפרטי והליסינג, מהלך שהביא לפיטורי קציני בטיחות שכירים. מודל הפעילות של המשרדים אינו כולל טיפול בגורם האנושי קרי הנהגים. עיקר פעילותם מתמקדת ב גורם הטכני, בדיקות כלי הרכב. הרעיון של משרד התחבורה לבטל את העסקת קציני בטיחות מהווה פגיעה מהותית בחוק חופש העיסוק. הפורום המליץ לאפשר למשרדים להתפתח בחברות מקצועיות כתובלה ואוטובוסים.
בתום הדיון שב היו"ר ברוורמן ודרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה נתונים ראויים באשר לנושא קציני הבטיחות. הוא הוסיף כי לאחר שנשמעו עמדות כל הצדדים בכוונתו לכנס דיון סגור רק עם נציגי הממשלה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בו יתקיימו ההצבעות.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg