החמרה בקנסות על עבירות תנועה


משרד התחבורה מציע להעלות את שיעורי הקנסות על עבירות נהיגה נפוצות במאות אחוזים
4.11.11
בעוד כשבועיים תגיש הממשלה לאישור הכנסת הצעה להעלות את שיעור הקנסות על עבירות תנועה נבחרות. האם מדובר במהלך שעיקרו מלחמה בתאונות דרכים או שמדובר שוב בחליבת הפרה השופעת – מערכת התחבורה והנהגים. האם העלאת גובה הקנס תמנע את השנות העבירות החמורות אין לכך בהצעה תשובה חד משמעית המגובה במחקרים. לשאלה האחרת האם כיס המדינה לא שבע עדיין מפרת התחבורה השופעת בדמות מסים וקנסות יש תשובה מהשטח. ולבסוף, שאלת השאלות היא האם נקבל בעקבות העלאת המסים הצפויה שירותים משופרים מהממשלה בתחום התחבורה התשובה ככל הנראה תהיה כי "אין צובעים בתקציב המדינה כספים יעודיים".
לפי נתוני המשטרה הסיבות העקריות לתאונות הקשות הן: אי ציות לרמזור, סטייה מנתיב (בעיקר נסיונות עקיפה על קו לבן רצוף), אי-מתן זכות קדימה, אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת לתנאי הדרך (להבדיל ממהירות שאינה חוקית) ואי-מתן זכות קדימה להולכי רגל. כך למשל הנתונים שהמשטרה מפרסמת לשנה הנוכחית בירושלים, מראים כי הסיבות לתאונות דרכים בעיר הם: אי ציות לרמזור 88 מקרים, סטיה מנתיב 62 תאונות, אי מתן זכות קדימה להולך רגל 60 תאונות, אי ציות לרמזורים 56 תאונות, אי מתן זכות קדימה לרכב 43 תאונות ועוד. בכך אין כל חידוש שכן נתונים אלו מאשרים נתונים קודמים, בשנת 2007, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה כי 16% מתאונות הדרכים עם נפגעים בהן בוצעה עבירה לפני התאונה, אירעו מכיוון שאחד הנהגים לא ציית לרמזור אדום. הגורם השני לתאונות דרכים עם נפגעים הוא סטייה מנתיב בחוסר זהירות. 13% מהתאונות נגרמו לאחר שאחד או יותר מהנהגים המעורבים סטו מנתיב הנסיעה שלהם במקרים רבים ללא סיבה ברורה. 11% מכלל התאונות עם נפגעים נגרמו עקב עבירת אי-שמירת מרחק אבל עבירה כזאת היא קשה לאכיפה ולכן במידרוג גובה הקנסות היא זניחה יחסית. עוד נמצא באותו סקר כי הסיבות האחרות התורמות לתאונות דרכים הם: אי-מתן זכות קדימה לרכב (8%), אי-מתן זכות קדימה להולך רגל (8%), אי-ציות לתמרור עצור (8%) ואי-ציות לתמרור זכות קדימה 7 אחוזים.
הנתונים האלה המבטאים את שכיחות וחומרת העבירות עומדים רק בחלקם בבסיס ההחלטה הנוכחית. ההעלאה המוצעת על העבירות שיפורטו להלן היא בשיעורים חריגים שבין 50 ל-150 אחוז.
העלאה משמעותית בגובה הקנס צפויה לנהגים שיחצו צומת באור אדום. מעתה הם ישלמו על כך סך של 1,500 ש"ח. ללא ספק קנס נכבד ביותר. בדברי ההסבר לצו, נאמר כי "מדי שנה נתפסים קרוב ל-40 אלף נהגים המבצעים את העבירה". המשמעות הכלכלית של ההעלאה בסעיף הזה היא תוספת של 20 מיליון ש"ח לקופת המדינה, בהנחה כי הקנס הגבוה לא ימנע מנהגים לקחת את החוק (הרמזור) לידיהם. באם מסתכלים על תרומתה המשמעותית של העבירה הזו למכלול התאונות יש רק לקוות שבמקרה הזה הפגיעה בכיס תביא גם להקלה בשיעור התאונות. במקביל, נשאלת השאלה מדוע הגורם השני בחשיבותו לתאונות דרכים, סטיה מנתיב, לא נכנס למעגל ההחמרות? האם בשל העובדה שהיום הקנס עליו הוא זניח יחסית רק 100 שקל?

חסימת צמתים התעריף עלה ל-750 ש"ח סטייה מנתיב גורם שני לתאונות ולא מקבלת התייחסות באכיפה

עבירה נוספת שהקנס עליה יוחמר היא חסימת צומת, או כניסה לצומת לא פנויה, שהקנס עליה יוחמר מ-500 ש"ח ל-750 ש"ח. באם ההחמרה בגובה הקנסות תביא לירידה במספר התאונות בשל גורמים אלו, אפשר רק לברך על ההחלטה. אבל אליה וקוץ בה, שכן להעלאות הקנס בגין עבירות אחרות יש יותר ריח של תוספת כספית לאוצר המדינה, ובימים שבהם מדברים על יוקר המחיה העלאת הקנסות היא בבחינת שפיכת בנזין למדורת היוקר. כך למשל להעלאת הקנס לנוהגים בנתיבים ציבוריים אין כמובן כל משמעות בטיחותיות או להכפלת הקנס בשל ביצוע פניית פרסה במקום ללא שדה ראייה מספיק ללא תמרור איסור.
עבירות אחרות שהקנס עליהן יוחמר באופן משמעותי הן: פנייה לשמאל ופניית פרסה לשמאל, מ-250 ש"ח ל-750 ש"ח, עקיפת רכב שעצר לשם מתן זכות קדימה הקנס בגין עבירה זו יוכפל מ-500 ש"ח ל-1,000 ש"ח.
עבירות וקנסות
העבירה
הקנס כיום
הקנס המוצע
אי ציות לרמזור אדום
1000
1500
פנייה לשמאל ופניית פרסה לשמאל, שנאסרות בתמרור
250
750
ביצוע פניית פרסה במקום ללא שדה ראיה מספיק – ללא תמרור איסור
250
500
שימוש בנתיב תחבורה ציבורית על ידי מי שאינו זכאי לכך
250
500
קנס על נסיעה על מדרכה או שבילי אופניים
500
750
חריגה מהמהירות המותרת על טרקטורון עד 20 קמ"ש
100
500
עקיפת רכב שעצר לשם מתן זכות קדימה
500
1000
חסימת צומת – כניסה לצומת לא פנוי
500
750
אי חגירת תינוקות, פעוטות וילדים עד גיל 14 במושב בטיחות מושב מגביה או חגורת בטיחות
250
500
אי חבישת קסדה על טרקטורון/אופנוע
250
500
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg