הרכבת הקלה נוסעת בירושלים


סיבה טובה לחגיגה. הרכבת הקלה בירושלים יוצאת לדרך
צילום: אביר סולטן
18.8.2011
ביום שישי 19/8/2011 בשעה 5:30 יצאה הרכבת הקלה לדרכה, לאורך ציר התנועה משכונת פסגת זאב ועד הר הרצל מהלך של 13.8 ק"מ. הרכבת הקלה בירושלים, היא סיבה טובה לחגיגה, שכן ירושלים תהפוך לעיר הראשונה בארץ שבה פועלת רכבת קלה שתגוון את אמצעי התחבורה הציבורית ותאפשר את חציית העיר מצפון לדרום בזמן שפוי ותייצר למעשה סדר יום תחבורתי חדש בעיר. ליתרונות הרבים של הרכבת הקלה מתלווה גם נושא לא כל כך תחבורתי אך לא פחות חשוב בדמות הפחתה משמעותית ברמות זיהום האוויר ובעיקר ברחוב יפו העמוס. בשבועיים הראשונים הנסיעה ברכבת תהיה חינם. השאר זה היסטוריה.
משרד התחבורה, האוצר ועיריית ירושלים השקיעו 4.5 מיליארד ש"ח בהקמת מערך התנועה החדש בירושלים, מהם כ-2.3 מיליארד ש"ח בהקמת הרכבת הקלה, כ-600 מיליון ש"ח בהקמת קוי האוטובוסים המהירים ובניית מסלולים מיוחדים לתחבורה ציבורית, הצטיידות ב-250 אוטוובוסים חדישים בתקן יורו 5 ובניית עשרות תחנות חדישות. הפעלת הרכבת הקלה מהווה סיום לסאגה ארוכת שנים, ספור מייגע ומפרך שהצליח לשגע עיר שלמה במשך יותר מעשור. עד להפעלת הרכבת חווינו דרמה עם מרכיבים קומיים שעיקרה ניהול לקוי, אי סגירה ההתחייבויות כספיות בזמן, ויכוחים אין סופיים בין הממשלה ומפעילי הרכבת על לוחות זמנים, על טיב העבודה ובעצם על כל דבר אפשרי.
קצת היסטוריה. בשנת 1996 החלו לבדוק את האפשרויות השונות לשינוי מערך התחבורה הציבורית בירושלים שלמעשה קרס וגרר בעקבותיו להזנחה מתמשכת של מרכז העיר. בשנת 1999 הוחלט שהחלופה המועדפת היא רכבת קלה. בשנת 2006 החלו לעבוד בפועל ובין השאר הוקמו שני גשרים גדולים גשר קלטראווה וגשר בפסגת זאב והוחלפה כל התשתית העירונית ברחוב יפו.

הפעלה חלקית
גם היום כשהרכבת מתחילה לנוע היא לא יוצאת לדרך באופן מלא. החברה הגרמניה איזה שנשכרה להעריך את רמת הבטיחות קבעה שהרכבת יכולה לצאת לדרך אבל עדיין לא בשיא הפעילות. מומחי איזה קבעו שהפעלת הרכבת היא בטוחה אך במצבה הנוכחי של הרשת אפשר להפעילה רק במחצית יכולתה, כלומר רק 14 רכבות ינועו (מתוך 23 רכבות המחכות במוסכי החברה). המכשול הגדול כיום הוא שעד כה לא הותקנו כל הרמזורים החכמים מה שאומר כי בשלב זה הרכבת תעצור ברמזורים. לאורך הציר אמורים להיות 60 רמזורים חכמים, כאלה שמעדיפים את הרכבת על פני התחבורה האחרת. עד כה הותקנו 17 רמזורים חכמים ומדי שבוע יותקנו חמישה נוספים כך שתוך כשלושה חודשים גם המכשול הזה אמור להעלם.
הרכבת הקלה תהיה חלק ממערך תנועה חדש שיכלול גם ששה קווים מהירים שינועו על מסלולים בלעדיים, מגילה בדרום ועד לשכונת רמות בצפון העיר, וכן תחנות חדישות, מונגשות ועם מידע אלקטרוני שיתנו בזמן אמת מידע לגבי זמן ההגעה של הרכבת והאוטובוסים. לנוסעים יוצע גם כרטיס חכם "רב קו" שאפשר יהיה לטעון אותו. נסיעה ברכבת תהיה בכרטיס אחד שאפשר יהיה לנצלו תוך 90 דקות לחילופין בין אוטובוס ורכבת. לטובת הנהגים שירצו להשאיר את רכבם סמוך לבית נבנו שלושה חניונים בפסגת זאב גבעת התחמושת והר הרצל המכילים כ-1,500 מקומות חניה.
עם ההפעלה המלאה של הרכבת יבוטלו מקצת מקווי אגד בעיר. במשרד התחבורה אומרים כי 600 האוטובוסים הפועלים כיום בעיר ימשיכו לפעול בה ויתגברו קווים המזינים את הרכבת וקווים אחרים. בשלב הסופי יזינו את הרכבת הקלה 48 אוטובוסים שיפגשו אותה לאורך הנתיב מה שיאפשר תנועה משולבת של הנוסעים. הבעיה היא שהאוטובוסים האלה יופעלו על ידי חברת אגד שכידוע השירות שלה איננו מהמצטיינים. הבעיה הגדולה המסתמנת היא שככל הנראה חברת אגד תקנה את חלקה של החברה הצרפתית ויאולה וכך תהפוך אגד למונפול של התחבורה עירונית בירושלים. עובדה מצערת שכן הדבר יבטיח שוב את השירות המתנשא של אגד. מקור במשרד התחבורה אישר לנו כי המשרד איננו מרוצה מרמת השירות של אגד וכי המשרד בודק את האפשרות למנוע את רכישת חלקה של ויאולה על ידי אגד.

הפעלה מלאה
בסך הכל יופעלו 23 רכבות ו-46 קרונות שינועו לאורך המסילה בתדירות שבין ארבע וחצי דקות ל-12 דקות בשעות השפל. כל רכבת תוכל לקלוט כ-500 איש שיוכלו לעלות עליה
ב-23 תחנות. שאלת השאלות האם הרכבת תהיה לא רק קלה אלא גם מהירה נתקלת בתשובות הססניות. ממשרד התחבורה מוסרים כי בתקופת ההרצה הנוכחית שיא המהירות יהיה 60 קמ"ש והמהירות האיטית ביותר תהיה כ-30 קמ"ש ומהלך נסיעה מפסגת זאב להר הרצל יארך כשעה ועשרים דקות. בשלבי ההפעלה המלאים של הרכבת המהירות תגבר וכך גם זמן הנסיעה יתקצר עד לכ-55 דקות לא כל כך מהר בהתחשב שבזמן הזה הרכבת צריכה לעשות מרחק של 13.8 ק"מ בלבד.
עכשיו, המתכננים הרבים וכל מי שהיה מעורב במיזם הענק הזה עומד וכוסס צפורנים בתקווה שההפעלה תהיה חלקה ככל האפשר. נלמד מהטעויות ואנחנו מקווים שתוך שלושה-ארבעה חודשים הרכבת כבר תנוע על פי לוחות הזמנים המתוכננים, אומרים במשרד התחבורה. השינוי המקווה בתחבורה הציבורית לא יבוא במכה אחת, אומריןם במשרד התחבורה, בשלב ההפעלה הראשון המטרה היא להטמיע את היצור החדש המשוטט ברחבי העיר בתודעה של הנהגים ובמשך הזמן יעברו באופן הדרגתי למימוש תוכנית התחבורה הרחבה שעיקרה שינוי מסיבי במערך קווי האוטובוסים בעיר.
במקביל כבר עכשיו מדברים על הארכת המסילה לנווה יעקב (2.3 ק"מ) ומקווים שתוך כשנתים העבודה תסתיים. בחומש הקרוב התוכנית היא שהרכבת תאריך את המסילה דרומה עד למושב אורה ותוך עשר שנים היא תגיע כבר לבית החולים הדסה שם כבר מוכנה לה תחנה במרתף מגדל האישפוז החדש. בכל הנוגע לנגישות הרכבת לקמפוס גבעת רם וקמפוס הר הצופים מוסרים במשרד התחבורה כי תחילת העבודות מתוכננות לשנת 2012.
אנחנו אופטימים וגם הצבור הירושלמי מאמין בנו, טוענים במשרד התחבורה ומוסרים כי עד כה רכשו הירושלמים כבר 250,000 כרטיסי רב קו לשימוש משולב ברכבת ובאגד.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg