מערכות התראה במשאיות ואוטובוסים


מ-1 בנוב' 2016 חובה בהתקנת מערכות התרעה לבטיחות.
משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים מעל 3.5 טון יחויבו בהתקנת מערכת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים.
2/2/16 נועם קום
צעד נוסף במאבק בתאונות הדרכים. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, שחתם על תקנה חדשה שתחייב משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים, משנת ייצור 2012 ואילך, להצטייד במערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב.
על פי התכנית החל מ-1 בנובמבר 2016 יחויבו משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים בעלי משקל כולל של מעל 3.5 טון, בהתקנת שתי מערכות מצילות חיים, מערכת בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים. מועד התחולה של התקנה נקבע ל-1 בנובמבר, במטרה לאפשר לציי הרכב הקיימים להיערך ליישום התקנה החדשה.
מערכת בקרת סטייה מנתיב מתריעה בפני הנהג על סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה ומערכת שמירת מרחק מלפנים מזהה מכשול מלפני הרכב או אי שמירת מרחק בין כלי הרכב בכביש, ומתריעה על כך בפני הנהג.
יצוין כי משאיות, אוטובוסים או אמבולנסים חדשים במשקל כולל מעל 3.5 טון שהגיעו לישראל החל מנובמבר 2015, מצוידים במערכות בטיחות אלה.
שר התחבורה, שיזם את התקנה החדשה, ציין כי מדובר במערכות מצילות חיים ממדרגה ראשונה, העשויות לצמצם באופן משמעותי את תאונות הדרכים בהן מעורבים אוטובוסים ומשאיות ולחסוך בחיי אדם רבים.
שתי המערכות נבחנו על ידי מדינות האיחוד האירופי, הוכחו כמערכות בטיחות בעלות פוטנציאל גבוה לצמצום מספר הנפגעים בתאונות דרכים, ועמדו במבחן של עלות מול תועלת. לכן הוחלט על ידי יצרני הרכב להתקין את המערכות בכלי הרכב, בהתאם לתקינה האירופאית.
חובת התקנת מערכות הבטיחות היא צעד משלים שיזמו משרדי התחבורה ורשות המסים למתן תמריצי מס הניתנים החל מאוגוסט 2013 לכלי רכב פרטיים שיובאו לארץ עם מערכות בטיחות, במטרה לעודד רכישה של כלי רכב בטיחותיים יותר. מדובר בהטבות מס הניתנות גם לכלי רכב שהתקינו מערכות בטיחות על ידי יצרנים מקומיים.
סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה,אבנר פלור, ציין כי מערכות הבטיחות יותקנו באמצעות יצרנים מקומיים או נציגי היצרנים מחו"ל, זאת בדומה להתקנות המבוצעות כיום בכלי הרכב הפרטיים.
המשמעות: ללא ספק ההחלטה חשובה ועשוייה להפחית את מעורבות כלי הרכב כמשאיות, אוטובוסים ואמבולנסים בתאונות. אם זאת לא ברר כיצד ניתן יהיה להיערך להתקנת כמות כה גדולה של מערכות בתוך זמן כה קצר. מדובר במספר מתקינים מצומצם שטרם נערך למבצע שכזה. מדובר בכלי רכב מקצועיים שלבטח לא יושבתו ביום העבודה לצורך התקנות. סביר כי המתקינים יעבדו במשמרות למשך 24 שען. ביממה. נראה כי צפויות התנגדויות לדחיית יישום תקנה זו שנקבעה לפרק זמן לא סביר.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg