מונעים גניבות כלי רכב


מניעת שימוש בחלקי רכב משומשים
הצעת חוק חדשה להגברת הבטיחות בדרכים, להקשות על גנבי וסוחרי הרכב.
27/5/2014
מחר, 28 במאי, יתקיים דיון בוועדת הכלכלה בהצעה לתיקון החוק שעוסק בהגבלת השימוש בחלקי חילוף משומשים. איסור שימוש בחלקי חילוף נתקל לא פעם בבעיית אכיפה וכדי לייעל את האכיפה של שוטרי יחידת אתגר, התיקון לחוק מציע מספר פעולות שיקטינו את התמריץ לגניבת כלי רכב.
התיקון להצעת החוק יחזק את יכולת האכיפה של משטרת ישראל במקרה של גניבת כלי רכב, העברתם לפירוק ומכירת חלקי הרכב משומשים ברמת בטיחות ירודה.
מטרה נוספת לתיקון החוק היא להפחית את המקרים בהם כלי רכב שעוברים תאונות קשות מועברים לשטחי הרשות, ולאחר מכן מוחזרים לישראל ככלי רכב מתוקנים, וזאת ללא ידיעת הקונה.
רקע: 20 אלף כלי רכב נגנבים בכל שנה, מרביתם מפורקים לחלקי חילוף
19,596 כלי רכב נגנבו ברחבי מדינת ישראל בשנת 2013, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני יחידת אתגר של משטרת ישראל. ביחס לנתוני שנת 2012, חלה ירידה של כ-7.4% במספר גניבות כלי הרכב כאשר באותה שנה נגנבו 21,156 כלי רכב.
בחלוקה לכלי רכב עולה כי כ-54% מסך כלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב פרטיים, 18.9% מכלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב דו גלגליים ו-16.6% מכלי הרכב שנגנבו היו כלי רכב מסחריים.
המניע העיקרי לגניבות כלי רכב במדינת ישראל היה ונשאר הביקוש לחלקי רכב זולים. להערכת המשטרה, כ- 70% מכלי הרכב הגנובים במדינת ישראל, עוברים לשטחי האחריות האזרחית של הרשות הפלסטינית, שם הם מפורקים וחלק מחלקיהם מורכב על כלי רכב ישראלים שמועברים לתיקון בשטחים. מאז תחילת פעילות יחידת אתגר באכיפת החוק, חלה ירידה של למעלה מ- 40% במספר גניבות כלי הרכב במדינת ישראל, זאת למרות הגידול הרב במספר כלי הרכב במדינה.
משטרת ישראל מייחסת את הירידה בהיקף גניבות כלי הרכב, לאכיפה האינטנסיבית של החוק בכלל ושל האיסור על תיקון כלי רכב בשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית, בפרט.
סחר ושימוש בחלקי חילוף גנובים שמורכבים במוסכים פיראטיים, ללא הכשרה ועם ציוד לא מתאים מהווה סכנה גדולה לנוסעי הרכב ולשאר משתמשי הדרך. התיקון לחוק ייתן כלים אפקטיביים יותר למשטרה, להגביר את האכיפה ולמנוע סחר בכלי רכב ובחלפי גנובים. התיקון המוצע יקשה על שימוש בחלקי חילוף גנובים, לא מתאימים ויתרום לשיפור רמת בטיחות כלי הרכב בישראל.
במקרה של בלימת חירום או תאונה, מופעלים על כלי הרכב כוחות ולחצים גדולים, כשל במערכות הופך את כלי הרכב למלכודת מוות. חלקים חיצוניים (פגוש, שילדה, קפיצים) שאמורים להגן על הנוסעים ולספוג את המכה עלולים להתפרק וכן חלקי חילוף פנימיים (משאבת בלם, ציריות, תפוחי הגה) עשויים להיכשל בזמן חירום. מוסכים פיראטיים ומשחטות רכבים לא עומדים בסטנדרטים שקבעו יצרני כלי הרכב, לא מצוידים בידע הנדרש ואין להם את הציוד המקורי.

חברות הליסינג רוצות שימוש בחלקי חילוף של הרכבים שבבעלותם.
זאת בעקבות העובדה שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקף גניבות כלי הרכב החדשים.
הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג דורש לבצע שינוי לתקנות הגבלת השימוש בחלקי רכב משומשים שיאפשר לבעלי ציי רכב גדולים להתקין חלפים משומשים שיפורקו מרכב שבבעלות החברה לרכב אחר שבבעלותה. על אף תקנות הגבלת השימוש בחלקי רכב משומשים, שהותקנו בשנת 2007 ואשר אוסרות על התקנת חלפים משומשים, ב-4 השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקף גניבות כלי רכב חדשים.
העלייה במספר גניבות כלי הרכב, מעידה על חוסר יעילות התקנה, והגבלה שלא לצורך. בדיון שיתקיים השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג מבקש לשנות את סעיף 10 לתקנות הגבלת השימוש לרישום פעולות בחלקי רכב משומשים במטרה, לאפשר לחברות בעלות ציי רכב גדולים להתקין חלפים משומשים שפורקו מרכב שבבעלות החברה, ברכב אחר שגם הוא בבעלותה.
נמרוד הגלילי, מנכ"ל הארגון מציין שהתיקון נדרש ממספר סיבות מרכזיות:
1.פגיעה בחופש הקניין- סעיף 10 לתקנות פוגע בחופש הקניין של חברות אשר בבעלותן ציי של כלי רכב, שכן התקנות בנוסחן הנוכחי מונעות מהחברות לקחת חלקים תקינים מכלי רכב שבבעלותם, לאחר שעבר תאונת דרכים קשה והורד מהכביש ולהרכיבו בכלי רכב אחר שעבר תאונת דרכים קלה ונמצא גם כן בבעלותה.
2.כפל הכבדה ובאופן בלתי מידתי- היום קיימת חובה לנהל רישום על כל חלק משומש שהורכב ברכב. כך שהנושא מטופל כבר במסגרת חובה זו ולכן לא ברור מדוע צריך לכלול גם את סעיף 10 המוסיף מגבלה על הציבור.
3.יישום העונשים מתיקון מס' 28 לחוק העונשין התש"ן – 1990 יביא לצמצום תופעת הגניבות.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg