מותר להסיע נוסעים ברכב כמספר חגורות הבטיחות


אושרה התקנה המחייבת הסעת נוסעים כמספר חגורות הבטיחות ברכב.
בכל שנה נהרגים מעל 30 בני אדם שלא חגרו חגורות בטיחות ברכבם. מחקר קובע, כל נוסע רביעי במושב האחורי אינו חוגר חגורה בישראל. בעיר חדרה לא מיחסים חשיבות לחגורות.
30/7/2014
ועדת הכלכלה בכנסת, אישרה ביום, 29.07.2014, תקנה הקובעת כי מספר הנוסעים שיוסעו ברכב יהיה כמספר חגורות הבטיחות. כלומר אם יש שלוש חגורות בטיחות מאחור, ניתן יהיה להסיע עד שלושה אנשים. עד עתה החוק התיר להסיע מספר רב יותר של אנשים מאשר חגורות הבטיחות (תקנה 83ב'). שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק שיזמה את השינוי בחוק טוען: "לאחר שנים של הפקרות שינוי התקנה יאפשר למשטרה להגביר את האכיפה כנגד נהגים שמסיעים נוסעים לא חגורים בחגורת הבטיחות. חגורת בטיחות הינה אביזר בטיחות אשר הוכח כמציל חיים". מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 33 בני אדם בתאונות דרכים שבהן הם לא היו חגורים בחגורת בטיחות או מרוסנים ורתומים בכיסאות מתאימים. עוד עולה מהנתונים כי בעשור האחרון נהרגו 45 ילדים (0-14) בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים או מרוסנים במושבי בטיחות ונפגעו 3,350 ילדים מתוכם 168 באורח קשה.
דוח אירופי קובע, כי כל אדם רביעי בישראל לא חוגר במושב מאחור, נתון הנמוך בהשוואה למדינות רבות באירופה. 26% מהנוסעים מאחור לא חוגרים חגורת בטיחות, כך עולה מנתונים חדשים שמפרסמת המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC). הנתונים מתפרסמים בדו"ח השוואתי לסיכום שנת 2012 ובו נמצאת ישראל במקום ה-13 מתוך 20 מדינות שנבדקו, רק שבע מדינות הציגו תוצאות נמוכות יותר. במקום הראשון נמצאת דנמרק עם 98% מהציבור שחוגרים מאחור, במקום השני נמצאת אסטוניה עם 90% חגירה מאחור ובמקום השלישי נמצאת בריטניה עם 89%. ישראל נמצאת בין אוסטריה (75%) ופורטוגל (73%).
המועצה מעריכה כי בשנת 2012 נחסכו חייהם של 8,900 בני אדם בשל שימוש בחגורות בטיחות, ואילו חייהם של 900 בני אדם היו יכולים להינצל לו 99% מהאנשים ברכב היו חגורים בחגורת בטיחות.
חוגרים בישראל – תצפית של אור ירוק קובעות: אחד מכל ארבעה נצפה נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בישובים הערביים כמעט כל אדם שני שנוסע ברכב, נצפה לא חגור. למרות שחגורת בטיחות הוכחה כאביזר בטיחות שמציל חיים, עדיין ישנם אנשים שנוסעים ומסיעים את ילדיהם לא חגורים בחגורת בטיחות. במסגרת תצפית חסרת תקדים בהיקפה שביצעו המתנדבים, במטרה לאמוד את היקף התופעה שבה אנשים נוסעים לא חגורים בחגורת בטיחות, עולה כי אחד מכל ארבעה (25%) נצפה נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. במסגרת התצפית נבדקו 14,573 כלי רכב בכ-90 ערים, מועצות מקומיות, ישובים וכפרים בכל רחבי הארץ. מהנתונים עולה כי קרוב ל-28 אלף בני אדם שנסעו ברכב, כאשר מתוכם 7,078 בני אדם (25%) לא היו חגורים בחגורת בטיחות. אי חגירת חגורות בטיחות נפוצה באופן משמעותי יותר בקרב החברה הלא יהודית. מתוך 32 ישובים וכפרים שתוצפתו מהחברה הלא יהודית עולה כי כמעט כל אדם שני (42%) נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. במהלך הבדיקה נבדקו 2,589 כלי רכב בחברה הלא יהודית. 6,633 בני אדם נצפו בתוך הישובים, כאשר 2,795 בני אדם לא חגרו חגורת בטיחות. במגזר היהודי נבדקו 57 ערים, ישובים ומועצות אשר כללו תצפית של כ-12 אלף כלי רכב. שבהם 21,277 בני אדם נצפו נוסעים, מתוכם נצפו 4,283 בני אדם שלא היו חגורים בחגורות בטיחות (כ-20%).
באילו ערים בישראל נוסעים ללא חגורות בטיחות
73% מסך הנוסעים שתוצפו בחדרה, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
52% מסך הנוסעים שתוצפו ברמת גן, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
39% מסך הנוסעים שתוצפו בקרית אתא, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
30% מסך הנוסעים שתוצפו בעכו, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
28% מסך הנוסעים שתוצפו ביבנה, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
27% מסך הנוסעים שתוצפו באשדוד ובקרית גת, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
25% מסך הנוסעים שתוצפו בנתניה ובקרית ביאליק, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
24% מסך הנוסעים שתוצפו בירושלים, חולון ובאר שבע, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
18% מסך הנוסעים שתוצפו בתל אביב, קרית מוצקין וראשון לציון, נסעו לא חגורים בחגורת בטיחות.
אכיפה– מנתוני משטרת ישראל עולה כי בשנת 2012 נרשמו כ-50 אלף דוחות בגין אי שימוש באביזרי בטיחות. מדובר בירידה חדה של 76% במספר הדוחות ביחס לנתוני שנת 2011.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg