בעקבות הצלחת התוכנית לגריטת כלי רכב ישנים מעבר למצופה ומיצוי תקציב שנה זו, גריטת הרכבים תופסק זמנית. התוכנית תחזור לפעילות, כמתוכנן, בתחילת שנת 2012
30/8/2011
בתום למעלה משנה וחצי של פעילות התוכנית המוצלחת לעידוד גריטת כלי רכב ישנים שמפעיל המשרד הגנת הסביבה שבמסגרתה נמסרו לגריטה למעלה מ-18,000 כלי רכב, הודיע המשרד להגנת הסביבה על השעייתו של הפרויקט בעקבות מיצוי תקציב הפרויקט לשנת2011.
התכנית תשוב לפעול החל מה-1/1/2012 כאשר יוקצה תקציב נוסף של כ-17מיליון ₪ בהתאם להחלטת הממשלה והתוכנית תמשך עד למיצוי התקציב הנ"ל.
בעלי רכב שכבר בוטל רישיונם במשרד הרישוי וטרם הגיעו לאתר הגריטה מתבקשים להגיע לאתר הגריטה תוך 48 שעות ולמסור את רכבם ולקבל את התשלום בהתאם.
במסגרת התכנית לגריטת כלי רכב ישנים, בעלי כלי רכב פרטי שגילו 20 שנה ומעלה ולו רישיון רכב בתוקף, הוזמנו למסור את רכבם לגריטה ולמחזור תמורת פיצוי בסך3,000 ₪ מהמדינה.
הרעיון מאחורי תוכנית הגריטה היה להוריד מהכביש מכוניות ישנות ומזהמות ואף לא בטוחות. התכנית נועדה להוריד מהכביש מדי שנה אלפי כלי רכב ישנים הפולטים כמויות גדולות של זיהום אוויר בשל העובדה שהם אינם מצוידים בממיר קטליטי ובשל רמת הבטיחות הנמוכה שלהם.
אחת מהסיבות העיקריות לזיהום האוויר היא רמת הפליטה הגבוהה של מזהמים הגבוה הנפלטת מכלי הרכב ישנים. הנתונים מראים כי כלי הרכב הישנים פולטים פי20ומעלה יותר פחמן חד חמצני ופחמימנים לעומת כלי רכב חדישים. להערכת המשרד, שיעור הפחתת הפליטות השנתי כתוצאה מגריטתם של18,000כלי רכב עד כה הינו אלפי טונות של פחמן חד חמצני ופחמימנים ומזהמי אוויר נוספים. מדובר בהפחתה של כ-3%מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה של מזהמי אוויר אלו. החיסכון למשק בעלויות הנזקכתוצאה מהפחתת זיהום האוויר בלבד מסתכם בכ-30מיליון שקל מדי שנה.
נוסף על הפחתת זיהום האוויר בערים, הורדה מסודרת של כלי רכב אלו מהכביש מפחיתה את הנזק מתאונות דרכים, מקטינה את מספר גרוטאות הרכב המושלכות בערים ובצידי הדרכים, וכן מביאה להגדלת מחזור חומרי הגלם של הרכב. תוכנית הגריטה הביאה למיחזור של כ–15,000טון ברזל.
לאחרונה המשרד להגנת הסביבה השלים בדיקה של המשמעויות והתועלות מהרחבת התוכנית גם לכלי רכב פרטיים בשנתונים92–94 (M1), לכלי רכב מסחריים (N1) ולכלי רכב דו גלגליים בעלי נפח מנוע של עד125סמ"ק. בבדיקה זו נמצאה כדאיות כלכלית מובהקת למשק להרחבת תוכנית הגריטה. מסקנות והמלצות העבודה הוצגו למשרדי התחבורה והאוצר ובקרוב תועבר פנייה תקציבית להרחבת התכנית כבר בשנה הבאה.