דרגות הזיהום בכלי הרכב יעודכנו בינואר


שינוי צפוי במדדי הזיהום לכלי הרכב נמצא בתהליך הכנה ואמור להכנס לתוקף מתחילת 2012
13/11/11
המשרד להגנת הסביבה עם רשות המיסים, מסיימים בימים אלו תהליך ריענון בהערכת מקדמי העלויות החיצוניות הנובעות מפליטת מזהמי אוויר מכלי רכב. לדברי מקורות במשרד לאיכות הסביבה, כל שינוי שיחול במדרגות הזיהום יהיה מתוך מטרה לעודד את השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה, כך שהמס המוטל על כלי רכב מזהמים יגדל והמס המוטל על כלי רכב נקיים יותר יקטן. בתשובה לשאלה נאמר על ידי המשרד לאיכות הסיביה כי טרם הוחלט אם ומתי יחול השינוי. עדכון העלויות החיצוניות לא צפוי לשנות את מדרגת המס לכלי הרכב ההיברידיים מקבוצת זיהום 2. יתר על כן, המשרד להגנת הסביבה פועל מול רשות המיסים על מנת להאריך את תוקפו של מס הקנייה המופחת בגובה 30% (לדרגת זיהום 2) שחל על רכבים היברידיים ואשר צפוי לעלות באופן הדרגתי החל משנת 2013.

רפורמת המיסוי הירוק, נכנסה לתוקף באוגוסט 2009 ופועלת מאז לעידוד רכישת כלי רכב ירוקים באמצעות הפחתת מסי קנייה, בעיקרון שרכב מזהם ישלם יותר ולהיפך. במסגרת ישום החלטת הממשלה בתחום המיסוי הירוק בכל הקשור למיסוי כלי רכב, רשות המסים במתואם עם משרדי התחבורה, והגנת הסביבה, פרסמו בחודש יוני 2009 את קובץ נתוני הפליטות מכלי הרכב. לכל דגם פורסמו נתוני פליטות המזהמים כפי שדווחו על ידי היבואנים, וכן הציון הירוק ודרגת הזיהום המחושבים על סמך נתוני הפליטות. דרגת הזיהום חולקו לקבוצות מ- 1 עד 15 שהשפיעו על גובה מס הקניה החל מה-1 באוגוסט 2009. ככל שהקבוצה נמוכה יותר כך מס הקניה שהוטל על הרכב נמוך יותר. מס הקניה הבסיסי, נקבע ל-83% ובהתאם לקבוצות הזיהום הוא השתנה. בדרגת הזיהום הגבוהה 15 נקבע שיעור מס הקנייה על 83% לדרגת זיהום 2 שיעור המס נקבע ל-30%.
בפרסום הרפורמה נקבע כי משנת 2012 יבוצע עדכון בחלוקה של דרגות הזיהום מתוך מטרה להקטין את רמת הזיהום של כל רכב. השינוי המתוכנן ישנה ויחמיר את הקריטריונים לציון הירוק של כל רכב ובהתאם יקבע מס הקנייה עליהם. המהלך צפוי להגדיל את שיעור מסי הקנייה ולייקר את מחירם של דגמי כלי רכב חדשים.
החלוקה לקבוצות זיהום נעשית בהתאם לנתוני פליטות המזהמים הגורמים נזקים לסביבה ולבריאות. המזהמים הנכללים בתחשיבים: תחמוצות חנקן (NOx), פחמן חד- חמצני (CO), פחמימנים נדיפים (HC), חלקיקים נשימים (PM10). כמו כן, נכלל הנתון של פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) שהוא לא גורם לנזקים ישירים לבריאות האדם אך גורם לאפקט החממה.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg