טויוטה חזרה להוביל את שוק הרכב


טויוטה היצרנית המובילה את השוק העולמי
השוק המדשדש באירופה מעמיד בפני חברות המכוניות אתגרים כלכליים קשים
26.7.12
תעשיית הרכב נמצאת בעיצומה של תקופה קשה הרבה בשל המשבר הכלכלי העולמי ובמיוחד באירופה. המשבר הנוכחי מחדד את ההבדלים בין החברות ויוצר ראש חץ משמעותי ביותר. בעוד האירופאים מדשדשים האמריקאים והאסיאתים מתחזקים או שומרים על מקומם.
התעשיה היפאנית מגלה סימני התאוששות מרשימים מארועי הצונאמי והתוצאות הכלכליות הן בהתאם. טויוטה שבשנת 2008 ו-2009 הובילה את שוק הרכב העולמי, חזרה להוביל אותו כשהיא מוכרת בחצי השנה הראשונה של 2012 4.97 מיליון כלי רכב,GMמכרה באותה התקופה 4.67 מיליון כלי רכב, פולקסוואגן הייתה שלישית במכירות 4.45 מיליון כלי רכב. המאבק הצמוד בין שלוש הענקיות מייצר מציאות תעשייתית חדשה כאשר החברות האחרות מדברות במקרה הטוב על גידול צנוע ובמקרה השכיח על הפסדים.
המציאות הכלכלית באירופה איננה מאירה פנים לחברות הרכב. הירידה הצפויה בשיעור של 3.2 אחוזים במכירות כלי רכב ב-2012 משפיעה על כל החברות. בפולקסוואגן צופים לירידה בשנת 2012 במכירות רכב בכלל השוק האירופאי מ-3.17 מיליון כלי רכב ל-3.1 מיליון כלי רכב. סיטרואן ופיג'ו הצרפתיות מודיעות על ירידה של 14 אחוז בחצי השנה הראשונה. פיאט ורנו מודיעות על ירידה של 17 אחוז במכירות.
פורד הודיעה לאחרונה כי היא צופה הפסד שנתי במכירות באירופה בשיעור של 644 מיליון לי"ש. אלן מולי מנכ"ל פורד מסר כי הוא צופה שהשוק האירופאי לא יתאושש בתקופה הנראית לעין. ברבעון השני של השנה חלה ירידה של 57 אחוז ברווחי פורד שלכך יש תרומה גדולה מאוד מהשוק האירופאי לעומת ירידה קלה בדרום אמריקה ויציבות פלוס בארה"ב. הצפי השנתי לרווח לפני מס בשיעור של 8.8 מיליארד דולר נראה כיום רחוק ממימוש.
לעומת זאת, בפולקסוואגן מחייכים בשל התוצאות של חצי השנה הראשונה. העליה של 7 אחוזים ברווחים בחצי השנה הראשונה בשנה שמוגדרת כקשה לתעשיית הרכב האירופאית המדשדשת כבר כחמש שנים, מוכיחה ככל הנראה כי האיסטרטגיה הפולקסואגנית, שעיקרה השקעה בחברות רכב (מיני, סקניה, מאן, אאודי, למבורגיני, פורשה) והתפשטות מבוקרת בשיווק בארה"ב ובסין, הוכיחה את עצמה. הרווח התפעולי נסק לשיא כל הזמנים 6.49 מיליארד יורו (8 מיליארד דולר) לעומת 6.09 מיליארד יורו בתקופה המקבילה אשתקד.
התחזית השנתית שעמדה על רווח תפעולי של 11.3 מיליארד יורו תשתנה ככל הנראה ובסוף השנה מצפים בחברה לרווח לפני מס של 12.1 מיליארד יורו. בפולקסוואגן מציינים את התרומה החשובה של דגמי האאודי A3 והגולף הקומפקטית לרווח החצי שנתי.
יציבות בקוריאה. הבעיות באירופה מביאות את חברת יונדאי לעידכון תחזית המכירות באירופה. המכירות באירופה בחצי השנה הראשונה עמדו על 6.43 מיליון כלי רכב לעומת 7.65 מיליון כלי רכב התקופה המקבילה אשתקד. ביונדאי צופים כי מחצית השנה השניה תהיה אף קשה יותר. עם זאת, ביונדאי צופים לצמיחה גלובלית במכירות. ברבעון השני הרווח הנקי הגיע ל-2.2 מיליארד דולר עליה של 10 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. התוצאה הנאה הזאת היא תוצאה של עליה ב-18 אחוז במכירות, (עליה של 7.2 אחוזים במכירות בארה"ב).
האם השוק היפאני מתאושש? טויוטה היצרנית מספר אחת ביפאן מודיעה על חיים חדשים והתאוששות מארועי הצונאמי. טויטה מודיעה על מעבר למאזן ירוק ושורת רווחים של מיליארד יין לעומת 80 מיליארד יין הפסדים בשנת 2011.
ניסאן היצרנית מספר שתים ביפאן (43 אחוז מהמניות שייכות לרנו הצרפתית) מודיעה על ירידה של 19.7 אחוז ברווחים התפעוליים ברבעון השני של השנה. הרווח הנקי ברבעון השני עמד על 72.3 מיליון יין, ירידה של 15 אחוז. ברבעון השני מכרה ניסאן ברחבי העולם 1.2 מיליון כלי רכב עליה של 15.9 אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ניסאן שמה לעצמה למטרה להפוך ליצרנית האסיאתית המובילה באירופה. הנתונים השנתיים מ-2011 הם של 695,703 כלי רכב עליה של 25.4 אחוז לעומת 2010) מכירה של מיליון כלי רכב בשנת 2014-2015.
הונדה, היצרנית השלישית ביפאן, מודיעה על רווח נקי של 144.8 מיליארד יין כמעט פי חמש מאשר השנה הקודמת.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg