הקמת מאגר נהגים עבריינים ופסולי רישיון נהיגה
שבע שנים לאחר חקיקת החוק, עדיין לא הוקם מאגר שבו ניתן יהיה לדעת מי נוהג כשרישיונו נשלל. הכנסת תדרוש הקמה ופרסום מאגר מיידע לציבור.
14/10/2013
בדקתם פעם האם הנהג שמסיע את ילדיכם אל בית הספר או לטיול השנתי, הוא לא עבריין תנועה כבד שרישיונו נשלל לתקופה ארוכה? כדי לצמצם את התופעה, עבריין תנועה שרישיונו נשלל לתקופה של מעל ל-60 יום ינהג, חוקק עוד בשנת 2006 חוק המחייב את מדינת ישראל להקים מאגר שמות פומבי (סעיף 61א' לפקודת התעבורה) שבו ניתן יהיה לדעת אודות נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל. כיום, לאחר שבע שנים עדיין לא הוקם אותו מאגר כמתחייב בחוק. ב-15 באוקטובר, יתקיים דיון בוועדה לפניות הציבור סביב הנושא של מאגר נהגים פסולי רישיון, ובמסגרתו המדינה אמורה להסביר מדוע, לאחר שבע שנים, לא מיושם החוק שמחייב להקים מאגר פתוח לציבור שבו ניתן יהי לדעת מי הם הנהגים שרישיונם נשלל. מטרת החוק הייתה להגן על הציבור מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן, נשלל רישיון הנהיגה שלהם. הרצון הוא לאפשר לכל אזרח לדעת בכל רגע נתון האם אדם אחר רשאי לנהוג. בשנת 2005 העריכו במשרד התחבורה ובמשטרה, שיש כ-180,000 נהגים אשר נוהגים כשרישיונם נפסל, אף שאין כיום דרך לדעת כמה נהגים שלולי רישיון ישנם במדינה ישראל. תמונת המצב באוגוסט 2008 הייתה עגומה: על פי נתוני משרד התחבורה, רק 32% מ-82,366 נהגים שרישיונותיהם נפסלו בידי אחת משלוש הרשויות המוסמכות לכך ותקופת הפסילה שנקבעה להם טרם הסתיימה, הפקידו את רישיונם ו-55,980 (68%) מהנהגים לא הפקידו את רישיונם כנדרש. עובדה זו מקשה על המשטרה לאכוף את החוק. כדי להילחם בתופעה המסוכנת הזו נחקק על ידי חבר הכנסת גלעד ארדן חוק אשר מחייב את המדינה לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר, הן למנוע את נהיגתם והן לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים , בפועל, מהכביש. על פי החוק, המשטרה צריכה להקים מאגר והיא תקבל נתונים מבתי המשפט לגבי נהגים שרישיונם נפסל ל-60 יום לפחות. המאגר יכלול את שמו, שם משפחתו תחילת הפסילה ותאריך הסיום. המאגר יהיה פתוח לציבור באמצעות האינטרנט. כשתסתיים הפסילה ימחקו הנתונים מהמאגר. כיום ישנו קושי רב לאכוף ולוודא כי נהג שרישיונו נשלל אכן לא נוהג ולכן המאגר הפתוח לציבור מהווה עוד כלי אכיפתי שיסייע למשטרת ישראל. מנהלי תחבורה וקציני בטיחות מתקשים כיום לדעת האם הנהג המורשה לנהיגה ברכב החברה כשיר באמת לנהיגה. עקב צנעת הפרט המיידע מסווג ולא ניתן לקבלו.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק מציין כי זה שעד כה אין מאגר פומבי, מדובר ברשלנות. במצב הקיים המדינה לא מרתיעה מפני עברייני תנועה ופסולי רישיון. על המדינה להקים מאגר ולפרסמו ברבים למניעת סיכון.
בעיות בינמשרדיות
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ מאמין כי אם יוקם מאגר המידע, הוא צפוי להיות חלקי ולא מדויק ולהוות סכנה לפגיעה לא מוצדקת באנשים, בפרטיותם, בשמם הטוב וביכולת ההשתכרות שלהם. השר אהרונוביץ, מעביר את האחריות לפתחו של משרד התחבורה וטוען כי: "לאור העובדה שהפתרון העיקרי הוא העברת האחריות לבחינת המידע התעבורתי למשרד התחבורה.