עייפות בנהיגה


נהיגה תחת השפעת עייפות
סקר אור ירוק: אחד מכל חמישה מודה כי נרדם בזמן נהיגה או נסע עם נהג שנרדם במהלך נהיגה.
26/7/2014
סקר שנערך בחודש פברואר 2014 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה על ידי עמותת "אור ירוק" מצא כי 20% מהמשתתפים בסקר &ndash אחד מכל חמישה – ענו כי הם נרדמו במהלך הנהיגה או נסעו עם מישהו שנרדם במהלך הנהיגה. מהסקר עולה כי 17% מהנהגים הודו שנרדמו לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה, עלייה של 5% לעומת השנה שעברה. 11% מהציבור שהשתתף בסקר מדווח כי במהלך השנה האחרונה נסע עם נהג אשר נרדם על ההגה לפחות פעם אחת.
הסקר מצא כי צעירים עד גיל 35 מועדים יותר לתופעה. אין הבדל בין נשים וגברים בכל הנוגע לתופעה זו. הנהגים העייפים ביותר בארץ הם תושבי איזור השרון. 22% מהנהגים באזור זה דיווחו כי נרדמו לרגע לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה.שיעור דומה של נהגים באזור המרכז ( 21% ) דיווחו אף הם על כך שנרדמו לרגע לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה. בניגוד לצפוי דווקא באזור החם יותר, הדרום, רק 16% מהנהגים דיווחו בסקר שנרדמו לרגע לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה. הנהגים המצטיינים בתחום הם הנהגים מאזור הצפון 13% דיווחו שנרדמו לרגע לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה ובאזור ירושלים רק 12% מהנהגים דיווחו שנרדמו לרגע לפחות פעם אחת בנהיגה בשנה האחרונה.
הסיבה המרכזית לתופעה זו היא עייפות. מחקרים בעולם גורסים כי גורם העייפות מעורב בכ-20% מהתאונות הקטלניות. ההבנה כי עייפות מהווה סיכון משמעותי בנהיגה ברורה גם לציבור. עייפות גורמת לירידה בערנות, להארכת זמני התגובה, לבעיות זיכרון, לירידה בקואורדינציה ולתהליך פחות יעיל של עיבוד מידע. לעייפות יש גם השפעות על צורת החשיבה. המוטיבציה להמשיך במשימה יורדת התקשורת והאינטראקציה עם הסביבה נפגעת, האדם מתרגז מהר יותר ומגיב בצורה אגרסיבית יותר כלפי אנשים ודברים. במילים אחרות, עייפות גורמת ליכולת פעולה מופחתת ולירידה במוכנות לפעולה. מעל 80% מכלל הציבור, ושיעור דומה מציבור נהגים, מסכימים עם הקביעה לפיה נהיגה במצב של עייפות הינה אחד מהגורמים העיקריים לתאונות הדרכים. על פי המחקרים נמצא שאנשים עייפים מתקשים יותר בשמירה על המיקום בנתיב, הם חוצים את הסימונים לעתים קרובות יותר ומבצעים יותר תיקוני היגוי ובצורה פתאומית יותר. הנהגים גם מגיבים באופן פחות מדויק להאטה של נהג מלפנים. עוד נמצא כי רוב תאונות העייפות מתרחשות בכבישים ראשיים ובכבישים מהירים, בשעות הערב המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות לאחר נסיעה ארוכה. בדרך כלל מדובר על סטייה מהכביש או על התנגשות חזיתית עם רכב מכיוון נגדי. האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה: צעירים עד גיל 25, אנשים בעלי הפרעות שינה, נהגים מקצועיים או כאלה הנוהגים למרחקים ארוכים ועובדי משמרות.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg