עדכון דרוג הבטיחות הישראלי


דרוג הבטיחות בכלי רכב
רפורמת הבטיחות יצא לדרך החל מאוגוסט 2013. היא מתייחסת לכלי רכב פרטיים ומסחריים עד 3,500 ק"ג. עם התפתחות הטכנולוגיה והטמעת מערכות כסטנדרט, נעשה עדכון מפברואר 2015 למערכות הבטיחות הזוכות בהטבות מס.
16/3/2015
השנים האחרונות הן טובות בכל מה שקשור לבטיחות בכלי רכב. חדשות לבקרים, אנו נחשפים למערכות בטיחות חדשניות ואפליקציות, המסייעות לכי הרכב, במניעת תאונות או במזעור נזקי הפגיעה בנפש וברכוש. לתופעה המבורכת הזו יש קשר הדוק עם הירידה במספר הנפגעים בתאונות דרכים ובצמצום בחומרת הפגיעות בישראל ובעולם כולו. החידושים האחרונים לא נעלמו מעיני משרד התחבורה, האוצר ורשות המיסים והן מעדכנות מפעם לפעם את תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות, על מנת לעודד ייבוא מערכות ורכישה של כל רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר. לכל דגם רכב נקבעת "רמת אבזור בטיחותי" שתצוין על גבי רישיון הרכב. עם התפתחות הטכנולוגיה בוצע מחודש פברואר 2015 עדכון למערכות בטיחות המותקנות בכלי רכב ומזוכות במסי קנייה.

איך זה עובד?
– בכל ייבוא דגם רכב עם אבזור בטיחות, הנכלל בין עשרת המכלולים הנבחרים, שבהם ניתנת הטבת המס, על יבואן רכב לדווח למערכת הממוחשבת של משרד התחבורה על הימצאות מערכות הבטיחות בדגם הרכב. תמריצי המס ניתנים, בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי של דגם רכב, שנקבעה על פי מכלול המערכות המותקנות ברכב ומופיעות בטבלת מכלולי חבילת הבטיחות שפרסם משרד התחבורה.

המערכות המוגדרות כמערכות בטיחות
מועדפות מפברואר 2015
כריות אויר – אביזר בטיחותי שתפקידו למזער את הפגיעה בנהג ובנוסעים כתוצאה מתאונת דרכים. הכרית מתנפחת בגז דחוס בקרות התאונה ובכך סופגת חלק מהאנרגיה שנוצרת במהלך התאונה, מגנה מפני חלקים שבורים ורססי זכוכית ומצמצת את הנזק הנגרם לנוסעים ברכב מערכת בקרת סטייה מנתיב – מערכת המתריעה לנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה שלו באמצעות התרעה קולית שהיא חובה, והתרעה וויזואלית, אופציונאלית. כמו כן, על היבואן, לדווח על קיום מערכת זו, אם ברכב מותקנת מערכת סטייה מנתיב אקטיבית אשר בעת סטייה מהנתיב מבצעת הקשחת הגה ובכך מונעת/ ממזערת את הסטייה הלא רצויה.
מערכת ניטור מרחק מלפנים – מערכת המזהה מכשול מלפנים או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית שהיא חובה עם אפשרות לתצוגה וויזואלית .על היבואן, לדווח על קיום מערכת מסוג זה אם מותקנת ברכב מערכת אקטיבית, אשר מפעילה בלימה אוטומטית בעת זיהוי סכנת התנגשות
מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת" – מערכת המזהה הימצאות כלי רכב ב"שטחים מתים", בצדי הרכב, באמצעות שימוש בחיישנים ומצלמה הממוקמים ברכיבים שונים של מרכב הרכב, ומפעילה התרעה ויזואלית במראה החיצונית המתאימה או בסמוך לה בשדה הראיה של הנוהג ברכב.
בקרת שיוט אדפטיבית מערכת המיועדת לשמירת מהירות נסיעה קבועה תוך שמירה על מרחק בטוח מהרכב מלפנים, באמצעות שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים לצורך שמירת מרחק קבוע ובטוח בעת הנסיעה במצב שיוט. המערכת תאט את הרכב כאשר תתקרב לרכב שמלפנים ותעלה את המהירות כאשר זרימת התנועה תאפשר זאת.
מערכת זיהוי הולכי רגל – מערכת המזהה הולכי רגל חוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהולך רגל באמצעות התרעה קולית חובה, אם אפשרות לתצוגה וויזואלית. במסגרת מערכת זו תיכלל גם מערכת אקטיבית הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה בהולך רגל.
מצלמות רוורס – מערכת מצלמות רוורס המותקנות בחלק האחורי של הרכב אשר מאפשרות צפייה פנורמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור.
חיישני חגורות בטיחות – מערכת המזהה ומתריעה (התרעה קולית ו/או ויזואלית) הימצאות נוסעים לא חגורים במושבים קדמיים ואחוריים בכל עת שהרכב נמצא בנסיעה (בין אם חגורת הבטיחות נפתחה במהלך הנסיעה ובין אם היא לא נחגרה מלכתחילה). משרד התחברוה אינו מכיר במערכות המתריעות על אי חגירת חגורות ללא קשר להימצאות הנוסעים ברכב, מערכות המספקות התרעה חד-פעמית במקום התרעה מתמשכת, מערכות המתריעות על אי חגירת חגורות במושבים הקדמיים בלבד.

מערכות שנוספו בטבלת מכללי הבטיחות מפברואר 2015
מערכת שליטה באורות – מערכת המאפשרת לזהות, בזמן הפעלת אורות גבוהים, מצב של התקרבות רכב מהכיוון הנגדי לנסיעה ולהעביר את תאורת הרכב לאורות נמוכים, על מנת למנוע סנוור הנהג ברכב ממול. בחלוף הרכב ממול, המערכת תחזיר את מצב התאורה לאורות גבוהים.
מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום- המערכת מזהה התקרבות מסוכנת למכשולים, ונותנת על כך התראה קולית. במצב של סכנת תאונה, באם אנהג לא מבצע פעולה למניעה המערכת בולמת אוטומטית את המכונית.
רשימת המערכות, הניקוד וההגדרות של רמות האבזור הבטיחותי מעודכנות מעת לעת בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות והיקפי השימוש במערכות הבטיחות השונות והתקינה הרלבנטית לגביהם. העדכונים נעשים מטעם משרד התחבורה ורשות המסים. מינואר 2015 המערכות הבאות הוסרו מדרוג טבלת הבטיחות הואיל ובמרבית כלי הרכב החדשים הם נכללות כסטנדרט בהתאם לדרישות התקינה האירופאית והאמריקאית. מינואר אין עליהם הטבות מס.

המערכות שנגרעו מטבלת מכללי הבטיחות החל מפברואר 2015
מערכת עזר לבלם – BSA מערכת המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום. המערכת מזהה מצב של בלימת חירום בו הנהג לא מפעיל מספיק כוח על דוושת הבלם, מגבירה המערכת את לחץ הבלימה למידה המרבית ביותר על מנת לצמצם את מרחק הבלימה .
חיישני לחץ אויר – TPMS מערכת המתריעה, באמצעות התרעה ויזואלית או קולית, על לחץ אויר לא תקין באחד או יותר מצמיגי הרכב בכפוף להוראות היצרן..

איך מתמחרים את ההנחות במיסוי?
רמת האבזור הבטיחותי של הרכב נקבעת על-פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות הבטיחות המותקנות בו, בהתאם לניקוד כדלקמן:

הגדרה של חבילות בטיחות
מס'
מערכות בטיחות
ניקוד
1
מערכת בקרת סטייה מנתיב
2
2
מערכת ניטור מרחק מלפנים
2
3
בקרת שיוט אדפטיבית
1
4
מערכת לזיהוי הולכי רגל
1
5
מערכת לבלימה אוטומטית במצבי חירום – משנת 2015
1
6
מערכת לזיהוי "שטח מת"
1
7
7 כריות אויר ומעלה (6 כריות ומעלה ברכב מסחרי)
1
8
מערכת מצלמות רוורס
0.5
9
מערכת לשליטה באורות גבוהים- משנת 2015
0.5
10
חיישני חגורות בטיחות
0.5
הגדרה של רמת האבזור הבטיחותי
רמת האבזור הבטיחותי
ניקוד נדרש
מספר כריות אויר מינימאלי
רכב פרטי
רכב מסחרי
0
0
0
1
6
4
2
2
6
4
3
3
6
4
4
4
6
4
5
5
6
4
6
6
6
4
7
8
6
4
8
10
6
4
רמת האבזור הבטיחותי
רמת האבזור הבטיחותי מדורגת מ-0 הנמוכה ביותר, עד 8 הדרגה הגבוהה ביותר. הדירוג מותנה בקיום של כמות מינימאלית של כריות אויר ברכב: רכב נוסעים עם פחות מ-6 כריות אויר ורכב מסחרי עם פחות מ-4 כריות אויר, לא יסווגו לרמת אבזור בטיחותי מעבר לרמה 0. רכב נוסעים המצויד ב- 7 או יותר כריות אוויר או רכב מסחרי המצויד ב- 6 או יותר כריות אוויר, יקבל נקודה זיכוי נוספת.
רמת האבזור הבטיחותי, נקבעת בעת רישום הרכב עם שחרורו מהמכס. רמת האבזור נרשמת ברישיון הרכב בעת רישומו לראשונה, ומכאן לא מבוצעים שינויים. רמת האבזור הבטיחותי בכלי הרכב כוללת רק מערכות שהותקנו מקורית בידי יצרן הרכב, בתהליך היצור. עם זאת, ניתן להתקין שלא באופן מקורי אבזור הבטיחותי כגון: מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, מערכת הגנה על הולכי רגל, מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים, מערכת לזיהוי תמרורי תנועה.
התקנה מקומית– מתאפשרת התקנה בישראל למערכות שאושרו ע"י משרד התחבורה. אולם ההתניה שהמערכות יותקנו באופן שלא יאפשר הסרתם מהרכב והעברתן לרכב אחר כלומר אין לפרקם מהרכב לצורך מכירה וכדומה. לצורך קבלת הטבת מס, התקנת המערכת צריכה להתבצע לפני רישום הרכב. וברישיון הרכב נקבע בהתאם קוד דגם שכולל את המערכות. למערכות שהתקנתם מבוצעת בישראל, תצורף הצהרת יצרן המערכות כאמור ובנוסף הצהרת יצרן הרכב המאשר את התקנת המערכות בדגם הרכב המיובא.
זיכוי המס לפי דרוג הבטיחות 2015
רמת אבזור בטיחות
ניקוד נדרש
מס' נדרש
לכריות אוויר
מס' נדרש
לכריות אוויר
סכום זיכוי ממס קנייה ₪
רכב פרטי
רכב מסחרי
0
0
0
0
1
6
4
500
2
2.0
6
4
900
3
3.0
6
4
1,250
4
4.0
6
4
1,550
5
5.0
6
4
1,800
6
6.0
6
4
2,000
7
8.0
6
4
2,150
8
10.0
6
4
2,250
השלכות עדכון דרוג הבטיחות בשנת 2015
מפברואר 2015 עודכנה כאמור טבלת דרוג הבטיחות. העדכון גרע שתי מערכות שזכו לזיכוי מס בהם: מערכת עזר לבלם BAS ומערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים TPMS. סך הניקוד שלהם עמד על 1.5 נקודות בדרוג הבטיחות שווה ערך בזיכוי המס לבין 0 ל- 200 ₪ תלוי בניקוד הכולל של הרכב . ביטול המערכות נבע מכך שבמרבית הדגמים הנפוצים כיום בשוק הישראלי המערכות קיימות בהתקנה מקורית. במשרדי האוצר והתחבורה הוחלט לעדכן במקום למערכות אופציונליות: מערכת לבלימה אוטומטית במצבי חירום ולמערכת שליטה באורות גבוהים. השינוי הביא לכך שליבואני הרכב קשה יותר לקבל זיכוי מס על דגמי הרכבים הנפוצים. התוצאה, שהם מציעים פחות מערכות בטיחות הנתינות להתקנה מקומית כגון: מערכות התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב. זאת בכדי למזער הוצאות.
המלצה לפרסום בדרוג הבטיחות- עוד בעבר המלצנו לתת פרסום לדרוג הבטיחות לכל מכונית חדשה, כפי שקיים בדרוג איכות הסביבה אותו חייבים יבואני הרכב לפרסם. בשלב זה המליץ משרד התחבורה ליבואני הרכב לפרסם את רמת אבזור הבטיחות באופן וולנטרי, קיים סיכוי סביר שבמהלך החציון השני של השנה יחויבו יבואני הרכב לפרסם את מדד הבטיחות באולומות התצוגה ובפרסומים השונים בדומה לפרסום מדד זיהום האוויר. כיום יכול הצרכן לדעת מהי רמת אבזור הבטיחות של רכב חדש , רק לאחר קבלת הרישיון הרכב ובו סעיף לדרוג הבטיחות. הרעיון הוא לחשוף את המידע לצרכן, לפני רכישת הרכב ובכדי שיוכל להכניס זאת למערכת השיקולים שלו.
יבואני רכב שמשווקים מערכות התרעה בהתקנה מקומית (ניתן לשינוי ע"י היבואנים)
היבואן
דגמים בהם מותקנת מערכת התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב בהתקנה מקומית
יונדאי
i-35 , i-30CW סטנדרט ללא חיוב
מיצובישי
לאנסר- ספורטבק סטנדרט ללא חיוב
סיאט
טולדו סטנדרט ללא חיוב
סקודה
ראפיד, פאביה סטנדרט ללא חיוב
שברולט
כלל הדגמים לפי דרישה
קיה
כלל הדגמים לפי דרישה
אופל
אסטרה, אינסגניה,מוקה,זפירה ,קורסה- לפי דרישה
אלבר
טויוטה והונדה ביבוא מקביל- סטנדרט ללא חיוב
סובארו
אימפרזה, B4 ,XV, פורסטר, אאוטבק- לפי דרישה
רנו
פלואנס לפי דרישה
סוזוקי
אלטו,ספלאש,קרוסאובר,סוויפט
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg