פורום ענף הרכב והתחבורה בישראל

פורום ענף הרכב והתחבורה 2019

דן אנד ברדסטריט ישראלקיימו את פורום ענף הרכב והתחבורה בהשתתפות ראשי החברות בענף התחבורה בישראל. המסקנות: יש חזון אבל אין תוכנית פעולה ותשתיות.

13/5/19 צילום: אלירן אביטל

הפורום התחבורה התקיים בהשתתפות: משה מנו יו"ר מנו ספנות, אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר תעופה ותיירות, קארן שיף סמנכ"לית שיווק CAR2GO מקבוצת שגריר, מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב וממונה על תחום התחבורה, בינוי ותשתיות בת"א, אייל זבידה מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות, אילן אלקובי בעלים רמשן שירותים והשקעות, איציק אשקו מנהל מחלקה ניהול מידע, ארגון וקשרי חוץ נתיבי ישראל, איתמר בן מאיר מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אליאס עזאם ראש תחום כלכלה משרד התחבורה, גיא בלנקשטיין מנכ"ל פסיפיק רכב ותחבורה, דורון ודאי מנכ"ל שלמה BYD מוטורס אוטובוסים חשמליים, דפנה אורבך בירן שותפה אורבל הלוי מהנדסים ואדריכלים בע"מ, יעקב דיין בעלים טרייד מוביל עומר זוהר מנכ"ל חברת פנדן תחבורה מתקדמת בע"מ, ערן וקנין יו"ר דירקטוריון חברת דלק טן, רוני סרי מנכ"ל ברן ישראל, מרי גלברט מנהל פיתוח עיסקי, שי סיידון סמנכ"לשיווק ומכירות קפיטל KLS, שלי אוחובסקי מנכ"ל פרי ירוחם חברה לרכב, שלמה גרומט מנכ"ל אוטו קאש.

במסגרת הפורום דנו בסוגיות הבוערות, בהם עתיד הרכב החשמלי והבעיות הנלוות, גודש התנועה, רגולציה, העדר תכנון ממשלתי חוסר תיאום בין המשרדים, עתיד התחבורה השיתופית, בהתייחס לעתיד הרכב החשמלי משתתפי הפורום הגיבו בספקנות והביעו ביקורת כלפי המדינה. המדינה לא ערוכה לכניסה מאסיבית של רכבים חשמליים. מדברים על חזון של תחבורה חשמלית ואף אחד לא מכתיב יעדים ולוחות זמנים.

שאלה מרכזית: עתיד הרכב החשמלי, חסם רגולטורי, בעיית תשתיות הטעינה, האם המדינה בכלל נערכת לעידן הרכב החשמלי בישראל ?

דורון ודאי מנכ"ל שלמה BYD מוטורס אוטובוסים חשמליים: "בנורבגיה עד 2025 לא יוכלו להיכנס רכבים מזהמים למרכזי ערים, מדינות לא רוצות רכבים מזהמים ופועלות רגולטורית בהתאם, ב- 10 השנים הקרובות לא יהיו רכבים על בנזין וגז, וזה ישפיע בטווח הקרוב על מערך השיקולים של אנשים אם בכלל לקנות רכב על בנזין אם יתקשו בעתיד למכור אותו, המדינה קובעת את חוקי המשחק באמצעות וועדות המכרזים, רק השנה יצאו לדרך מכרזים חדשים של מכרזים ש-50% מהאוטובוסים העירונים יהיו חשמליים".

עומר זוהר מנכ"ל חברת פנדן תחבורה מתקדמת בע"מ: "מעבר לדחיפה של מכרזים ממשלתיים לכיוון של שימוש בתחבורה חשמלית, בסופו של יום צריך גוף אחד שיוביל ויהוה גורם לשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות והמשרדים הממשלתיים השונים. היעדים הממשלתיים לא מספקים.

יעקב דיין מבעלי טרייד מוביל: "עם כל הכבוד למהפכת התחבורה החשמלית עדיין מדובר במגמה רחוקה שתיקח המון זמן. אצלנו בטרייד מוביל אנחנו רואים גידול בביקושים ברכישת רכב, בינתיים אנשים צריכים לקנות מכונית כי לצערנו התחבורה הציבורית לא קרובה להיות יעילה. נשאלת השאלה מה יקרה בעוד 5 שנים עם ההיצע הרב בשוק יד שנייה? המדינה אינה מאפשרת כיום יצוא של רכבים החוצה אפילו למדינות השכנות כמו ירדן, מצרים או טורקיה אני חושב שצריך לפתוח את החסם הרגולטורי שיכול לייצר פה מנועי צמיחה חדשים".

ערן וקנין יו"ר דריקטוריון חברת דלק טן: "עם כל האופוריה, המדינה לא ערוכה לכניסה מאסיבית של רכבים חשמליים. יש למשרד האנרגיה חזון שאפתני שכל רכב שייכנס יהיה חשמלי בעתיד, חזון למועד.. אם ב- 2040 יהיו כאן 700 אלף רכבים חשמליים זה יהיה הישג פנומנלי.. וזה עדיין רחוק מהמספרים והיעדים שמדברים עליהם.. הדרמה לא תתרחש כ"כ מהר, מדובר בחזון שאפתני של משרד האנרגיה, תחנות הכח לא מסוגלות לתת מענה, ואין תמיכה רגולטורית מספקת. בפועל יש כיום במדינה 10000 רכבים חשמליים בלבד , אין לי בעיה עם החזון .. יש לי בעיה עם הלו"ז".

קארן שיף סמנכ"לית שיווק CAR2GO : "כולנו צריכים לקחת אחריות על העתיד שלנו, האקסיומה שהצרכן הישראלי מחובר לרכב הפרטי שלו נסדקה בשנים האחרונות, אנחנו רואים את זה באימוץ של הצרכן בפתרונות של תחבורה אלטרנטיבית, כל רכב שלנו משרת עשרות משפחות, בפועל פחות זיהום אוויר ופחות רכבים על הכבישים. הצרכן מחפש ביטחון תחבורתי, ברגע שמקבל מענה ממגוןן פתרונות של תחבורה שיתופית וציבורית הוא ישחרר את הרכב הפרטי. אנחנו רואים כיום במחקרים שהדור הצעיר שלא ממהר להוציא רישיון, דור ה- Y ודור ה- Z לא מחפשים להיות בעלים של שום דבר ומחפשים לצרוך שירותים. ובקרב המבוגרים אנו רואים מגמה של ויתור על הרכב השני במשפחה ובכך לייצר עוד הכנסה פנויה".

מיטל להבי סגנית ראש עיריית ת"א וממונה על תחום התחבורה, בינוי ותשתיות בעיר: "מדברים על חזון של תחבורה חשמלית ואף אחד לא מכתיב יעדים ולוחות זמנים. רמת זיהום האוויר היא בלתי נסבלת,אנחנו מחכים לחשמול ובדרך הורגים אנשים. זיהום האוויר הורג יותר מתאונות קורקינטים, החישמול הוא צו השעה, על מנת שנוכל לייצר תחבורה ציבורית חשמלית, זו צריכה להיות מטרת העל. אני חושבת שצריך להתמקד ברכב שיתופי ובחשמלי".

איתמר בן מאירמנכ"ל נתיבי איילון: "חברת נתיבי אילון המציאה את עצמה מחדש בשנים האחרונות. כיום האחזקה של נתיבי איילון היא רק 5 אחוז מכלל הפעילות שלנו. אנחנו הגוף המבצע של פרויקטים שהחוט המקשר ביניהם הוא הפחתת השימוש ברכב הפרטי. המטרה היא: לייצר אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ולאפשר לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית- ותחבורה שיתופית. לא פשוט לגרום לנהג הישראלי לעזוב את הרכב הפרטי.

בימים אלה אנחנו מתחילים את פרויקט נתיבים מהירים, בונים 2 חניוני ענק של 11.000 מכוניות וממנו יצאו שאטלים חשמליים בתדירות של כל 2.5 דקות בשעות העומס שיסעו בנתיב מהיר. יש את פרויקט אופנידן שמעודד אנשים לרכב לעבודה על אופניים. יש לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו. מספיק שניסע במכוניות שיתופיות כדי להקל על הפקק.אנחנו מגייסים בימים אלה 100.000 מתנדבים שיקבלו כסף מזומן בבנק בתמורה לשינוי הרגלי הנסיעה בשעות העומס למרכזי הערים ואם רק 5 אחוזים ישנו את הרגלי הנסיעה שלהם כבר נרגיש הקלה בכביש.

מוטי בראון מנכ"ל הליסינג הפרטי בקבוצת שלמה: "הליסינג הפרטי ימשיך ויצמח בישראל, ימשיך להיות האלטרנטיבה הטובה על פני קניית רכב פרטי, יש שינוי בשוק הרכב עם כניסה של רכבים היברידים,בארבעת החודשים הראשונים של השנה עלו על הכביש כ- 17,000 רכבים היברידים, המגמה תמשיך ותגדל עם כניסה של יותר ויותר רכבים היברידים וחשמליים".

דפנה אורבך בירן שותפה אורבל הלוי מהנדסים ואדריכלים: "יש בעיה שאין כאן תשל כיאום וריכוז של המערכות, צריך להכין תוכנית אב שתשלב את כל המשרדים, האוצר, התשתיות וכו. חישמול הרכבת תקוע במשך שנים, לא מצליחים לחשמל גוף ששייך למדינה במשך עשור שלם. כי כל אחד חושב מהרזולוציה שלו ואין גוף שרואה את התמונה המלאה. עד שהמדינהלא תבין שזה חלק מהתפקיד שלה לחשוב 20 שנה קדימה".

אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר תעופה ותיירות: "אין כאן ראייה כוללת, הקימואת שדה תעופה רמון עם מסלולים מיוחדים שיאפשרו נחיתה בכל תנאי מזג אוויר, אבל שכחו לקחת בחשבון את דרכי הגישה לעיר אילת, בחג האחרון דרכי הגישה לעיר היו פקוקות ופגעו בעיר. בנוסף, סגירתו של שדה דב תהיה עבורנו מהלומה נוספת והמשמעות ירידה של 10% בטיסות פנים ארציות ועוד 50 אלף רכבים על הכביש. הבעיה היותר גדולה הינה חוסר הוודאות ואי היכולת שלנו לתכנן קדימה, שדה התעופה אמור להיסגר ב- 1.7, אבל מהמכתבים שאנחנו מקבלים נאמר "השדה ייסגר ככל שייסגר" .. איך אפשר לתכנן ככה את לוח הטיסות העתידי?

בישראל נבנים שני נמלים חדשים, ובסה"כ יהיו כאן 6 נמלים, האם ישראל צריכה כמות כזו של נמלים ?

משה מנו יו"ר מנו ספנות: "לחברות הספנות זה טוב, נותן לנו אפשרות טובה יותר למיקוח, ובסופו של דבר ייטיב גם עם היבואנים והיצואנים וכל מי שבשרשרת. ייתן שירות טוב יותר גםלאוניות הענק שפוקדות את ישראל , ומספיק שביתה בנמל אחד שתשבית אותם מפעילות ובכך יפספסו את החלון שלהם".

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg