דן אנד ברדסטריט ישראלקיימו את פורום ענף הרכב והתחבורה במסגרת "פורום 100 DUN'S".
14/5/18
הפורום התקיים בהשתתפות: גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר, משה מנו יו"ר מנו ספנות, אורי להב מנכ"ל סמל"ת, אבי צור מנכ"ל קל אוטו, אורן אלעזרא מנכ"ל אלבר ציי רכב, אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד, אייל זבידה מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות, אסף וסרצוג ממונה על תקציבים משרד האוצר, אמיר מרקובי. מנכ"ל פמה ליסינג, דני שביט מנכ"ל דוד לובינסקי, יניב קליינבלט עו"ד שותף ש. פרידמן עורכי דין, מוני בר מנכ"ל ובעלים באדג'ט ישראל, מיטל להבי סגנית ראש עיריית ת"א וממונה על תחום התחבורה בינוי ותשתיות, ניר דגן מנכ"ל קבוצת ארקיע, שי דהן מנכ"ל אלדן, תומר דותן מנכ"ל אוטו דיל.
צח ברקי, סמנכ"ל בכיר אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט פתח את הפורום: "להערכתי הנזק מהגודש בכבישים עומד כיום על כ-40 מיליארד ₪ בשנה. זה נובע ממשך הזמן שאנשים משקיעים בנסיעות, גורמים לזיהום אויר, פריון העבודה נפגע, ושעות הפנאי מצטמצמות, כך שזה מעיב על הצמיחה הפוטנציאלית בצריכה הפרטית, וזו בעיה שחייבים לפתור. ב-4 השנים האחרונות כמות כלי הרכב על הכבישים גדלה בכ-20% לעומת גידול של כ-8% בלבד באוכלוסייה וגידול של כ-7% באורך הכבישים. היום ישראל נחשבת למדינה עם צפיפות הכבישים הגבוהה ביותר ביחס למדינות אחרות ב-OECD (היחס בין מספר כלי רכב לאורך הכבישים). היחס בין היקף השימוש בכלי רכב להיקף השימוש בתחבורה ציבורית בערים הגדולות בישראל, עומד על 300% לטובת כלי הרכב והיחס הזה רק הולך וגדל. אחת משאלות המפתח בכלכלה העולמית היום היא, האם כרגיל הטכנולוגיה תבוא לעזרתנו במקום שהממשלות לא מצליחות?, "אובר" למשל, היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בעולם, וזו חברה בלי נכסים מוחשיים, בלי צורך בהשקעות הון בתשתית. ועדיין לא הזכרנו את כלי הרכב האוטונומיים".
איך פותרים את בעיית הפקקים שרק הולכת ומחריפה?
אסף וסרצוג ממונה על תקציבים משרד האוצר: "האתגר שלנו מתמקד בעולם ההיצע, שזה הרבה מאוד באחריות המדינה, שכולל תשתיות והשקעה בפרויקטים להסעת המונים. אין ויסות וניהול תנועה. צריך להתאים ולעדכן את התחבורה הציבורית ולהתאימה לכמה שיותר אנשים".
האם תוספת מיסוי על רכבים / אגרת גודש פתרון ?
מיטל להבי סגנית ראש עיריית ת"א והממונה על תחום התחבורה מתנגדת נמרצות: "חיים בבלוף שמעודד את השימוש ברכב, שיטת התגמול בשכר מחייבת להחזיק בעלות על רכב, מחייבים להחזיק רכב כדי לקבל הטבה. הפתרון לגודש הוא בייצור פתרונות לתחבורה ציבורית יעילה 24/7 ורק אז נוכל לדבר על אגרות גודש. צריך למצוא את הדרך לפתרון דרך תמריצים ולא דרך מיסוי!הכיבולת של הכבישים מוגבלת, תקן החניה ירד, בנאדם גם אם ירצה לא יוכל להגיע עם רכב לעבודה. אין פתרון כולל ! יש סל פתרונות לבעיית התחבורה, גם רכבת עוד מעט לא תהיה פתרון, מסתבר שרכבת ישראל לא מעונינת לתחזק את השאטלים מהרכבות, הרכבת עמוס ואין לה עניין לעודד שאטלים והשירות רק מתדרדר. שנוסעים יורדים בתחנה בבני ברק נראה כאילו יצאו ממכלאה.. ולכן אין פיתרון אחד. יש סל פתרונות. הכל הולך לכיוון רכב שיתופי אנחנו צריכים לשאוף שברכב ישב יותר מנוסע אחד. אם נאפשר למשל שימוש בנתצים זה יעודד שימוש גבוה לקחת טרמפיסטים.
משה מנו יו"ר מנו ספנות: "מס זה פתרון מלאכותי שפס מהעולם. מדובר באילתורים ולא בפתרונות לתחבורה ציבורית ממשית. מישהו צריך להתעורר כאן, אני לא רואה שבעתיד יהיו כאן פחות מכוניות, להיפך".
מוני בר מנכ"ל ובעלים באדג'ט ישראל: "לא יהיו כאן פחות מכוניות, מספר המכונית ביחס לנפש רק הולכת וגדלה בעולם, בישראל רמת מינוע של 350 מכוניות לאלף תושבים. בארה"כ- 900 מכוניות לאלף תושבים. מכאן שרמת רמת המינוע רק תגדל . אין אלטרנטיבה. אין תחבורה ציבורית. אני לא רואה מישהו מהפריפרייה הקרובה מסוגל להגיע בתחבורה ציבורית לעבודה. צריך להעביר את פיתוח התשתיות לקבלנים סינים ואז זה אולי יעבוד".
גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר: "אנחנו רואים את התמונה אחרת בגלל הכרח לוותר על הרכב הפרטי, התקנות על צמצום חניות לא תאפשר זאת. אנחנו מציעים אלטרנטיבה לרכב הפרטי, לאנשים אין את היכולת להחזיק רכב בערים הגדולות . עובדים על החיבור בין כלל הצרכים ומגוון פתרונות. את הרכב הראשון יהיה קשה החליף אבל בהחלט תחבורה שיתופית נוחה תאפשר לוותר על הרכב השני והשלישי, עם פתרונות זולים יותר".
רכב שיתופי מטריד את חברות הליסינג ?
שי דהן מנכ"ל אלדן: "אני רואה מידי בוקר באיילון, פקקים וכולם נוסעים לבד באוטו. בפועל כולם רוצים שלא יהיו פקקים, אבל שאחרים ימצאו אלטרנטיבות והם ימשיכו להיות לבד באוטו. כולם רוצים את הפרטיות שלהם.."
אבי צור מנכ"ל קל אוטו: " לא מזהים ירידה במכירות להיפך. אבל צריך פתרונות בשירות הלקוח. התפקיד שלי לייצר חוויה תחבורתית חיובית, כל אחד בגזרה שלו צריך לרתום את המערכת, אנחנו מכניסים מערכות טכנולוגיות לייצר רכבי "פול "כדי לעודד את החברות שאנחנו עובדים איתם להוריד רכבים. יש לנו אינטרס שרמת הניצול תעלה, לעשות אופטימיזציה , וגם חלק מאחריות חברתית שלנו לוודא שהלקוחות שלנו נהנים מחוויה תעבורתית".
אורי להב מנכ"ל סמל"ת: "אף אחד מאיתנו לא רוצה לנסוע ברכב עם מישהו שהוא לא מכיר. זה פחות נוח. יש מגבלות ברכב שיתופי וגם רכב אוטונומי,לא יפתור את הבעיה, אולי הוא יחליף את המונית שמסיעה אותי, אבל לא ארצה לחלוק אותו עם עוד מישהו. אני חושב שבדור הבא יש סיכוי לחנך אותם, הם גדלים לתודעה אחרת, אבל אם לא יקרו 2 דברים כמו שינוי רגולטורי ושינוי בתשתיות המציאות לא תשתנה. כמות הרכבים עולה כי הרגולציה והתשתיות לא נותנות אלטרנטיבה. הבעיה שאין אלטרנטיבה, שוק הרכב תמיד התאים את עצמו לרגולציה, השוק יגע לשכלל את עצמו ולהיות טוב יותר. זה חייב להתחילמראיה של משרדים ממשלתיים".
ניר דגן מנכ"ל קבוצת ארקיע: "אני מאמין בדו גלגלי, ואת זה צריך לעודד, אני מעודד בחברה אופנועים. אבל המיסוי כ"כ גבוה שמכריח אותי לקנות דו גלגלי לא בטיחותי.
אורן אלעזרא מנכ"ל אלבר ציי רכב: "צריך פתרון אחד כולל. תחבורה ציבוריה ותמריץ דרך מיסוי. מה שעובד בעולם כמו תחבורה שיתופית פחות יעבוד בישראל. קשור לכך שאנחנו עם צעיר וצריך להחזיק בבעלות על משהו, כמו שאנחנו חייבים להחזיק דירה למרות שאין ערך כלכלי לכך. אנחנו רואים מגמה שרכב זה מוצב צריכה בסיסי, עד שלא תהיה תחבורה ציבורית בר קיימא ותשתיות תומכות, אנחנו בעד דוד גלגלי וכל הפתרונות אבל לא יחזיק אם לא תהיה תחבורה ציבורית ותשתית".
אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד: "שכיהנתי כמנכ"לית לפיתוח הנגב והגליל, חרשתי את המדינה בכבישים, יש פיתוח של תשתיות וכבישים, ויש קיצור טווחים, קרה כאן משהו ב- 10 השנים האחרונות וחייבים להגיד גם מילה טובה לשר התחבורה שמזיז את הדברים".
צח ברקי : אורך החיים השתנה, היום ההכנסה למשק בית במגמת עליה. ריביות ירדו, תנאי אשראי טובים אשראי ולכן גם הנגישות לרכב עלתה. האלטרנטיבה לרכב פרטי קורצת הרבה יותר למשק הבית, כי אני יכול לקנות בזול. הממשלה צריכה לעשות יותר מרק להשקיע בתחבורה ציבורית. היא צריכה לעודד טכנולוגיות חדשות, אם המהלך לחסום את אובר היה מהלך נכון לא בטוח".
מיטל להבי: "אנחנו חיים במדינת היהודים לא תהיה תחבורה בשבת, מיסוי שיטת התגמול בשכר בעייתית ולא מעודדת לפתור את זה. ויש בעיה של ריכוזיות שלטונית, כל עוד ששר התחבורה יחזיק הכל בידיו ולא ייתן את הטיפול לרשויות לא נוכל להתקדם".
דני שביט מנכ"ל קבוצת לובינסקי: "שר התחבורה שכולם מאדירים, נותן פתרון נקודתי ואין שום תוכנית אסטרטגית. צריך למפות 6 מרכזים מטרופולינים ולחבר אותם ברכבות מהירות ובתור העיר עצמה לתת פתרון של תחבורה שיתופית. המדינה צריכה לעודד רכב פרטי לטובת שעות הפנאי ולא לזמן העבודה".
אייל זבידה מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות: "הדור הצעיר לא יודע מה זו תחבורה ציבורית . בעיה תודעתית. לכל פיתרון יש בעיה שאינה תואמת לסוג אוכלוסיה מסוימת. אם לא יתייחסו על זה כבעיה לאומית לא יהיה פתרון אמיתי".
אורי להב מנכ"ל סמל"ת:"הממשלה לא מתחלפת ואין אסטרטגיה. אף אחד לא ראה בי שותף, לא שיתפו אותי, אנחנו חלק מעולם התחבורה וחלק מהפתרון, משרד התחבורה לא ניצל זאת. אם היו משתפים אותנו בתוכנית האסטרטגית, היינו יכולים כיבואניםלרתום את היצרנים".
ניר דגן מנכ"ל קבוצת ארקיע: "אנחנו בסוף נותנים תחבורה ציבורית עם כנפים, מטיס למעלה ממיליון איש בארץ, מדינת ישראל הולכת לסגור שדות תעופה, ואין מדינה בעולם עושה את השטות הזו, לטובת נדלן … אין מדינה בעולם שסוגרת שדה תעופה, יש כאן ציר תעופתי, במתווה של שדה דב החדש. אפשר לגור בראש פינה , ולעבוד בת"א, אבל צריך קו תעופה מהצפון לדרום, צריך להשתמש באוויר להגדיל תשתיות, עולם התעופה מדבר על הטסת המונים, יש אופציה לתחבורה ציבורית בישראל שלא מטופלת עי משרד התחבורה בשם הנדלן".
על הסכסוך בנמל אשדוד
אורנה הוזמן בכור מנכ"ל חברת נמל אשדוד: "כיו"ר חברת נמל אשדוד, אני לא מוכנה לקבל השבתה לא חוקית של ועדי העובדים. גם אם אפשר להבין את חששות העובדים לנוכח הקמת הנמלים החדשים והתחרות המתעצמת, הוועדים חייבים להבין שישנם כללי משחק וחייבים לשחק רק בתוכם. המשחק הוא רק בתוך המגרש הנורמטיבי והחוקי . על הוועדים להפנים שנשק ההשבתה הלא חוקית לא יוביל לשום הישג והוא פס מן העולם. את ההישגים וההתקדמות נוכל לקיים רק באמצעות דיאלוג שאינו פוגעבלקוחות החברה והמשק הישראלי. כעת עלינו להתרכז בעשייה, בכדי למזער את נזקי השביתה ולתת את השרות המיטבי ללקוחותינו".
צילום: ניב קנטור