רפורמת הדלקנים



הדלקנים האוניברסליים

הרפורמה לשיפור התחרות בענף הדלק בעיצומה, תיכנס לתוקף מ- 1 בינואר 2019. ציי הרכב נערכים לשינוי ופועלים במרץ להחלפת כ- 400 אלף התקני תדלוק.

12/9/18 נועם קום

מערכת תדלוק אוניברסלית מאפשרת להתקשר עם כמה ספקים ולתדלק בתחנות של כמה חברות. מינואר 2019, רק כלי רכב שהותקנו בהם התקנים אוניברסליים יוכלו לתדלק. ההתקנים הישנים יבוטלו. רגע לפני סוף השנה, כדאי להזדרז ולהחליף את התקן התדלוק.

בחצי מיליון כלי רכב בערך בישראל מותקנים התקני תדלוק אוטומטיים המכונים "דלקן", "פזומט" או "ספידומט". המערכות האלו מאפשרות לתדלק "בלי להוציא את הארנק". התקן התדלוק כולל רכיב המותקן בתא המטען של הרכב וצמיד המותקן סביב הפתח של מכל התדלוק של הרכב. בעת התדלוק, פיית התדלוק בתחנה מזהה את ההתקן ברכב ומשדרת את הנתונים. החיוב נעשה אוטומטית, בהתאם להסכם בין חברת הדלק ללקוחותיה.

שימוש בהתקן תדלוק נפוץ בישראל שנים רבות ומאפשר תדלוק מהיר ונוח. כמו כן הוא מספק למנויים מידע חודשי על אודות רכישת הדלק ועלותו, מועדי התדלוקים, מיקום וזמן התדלוקים.

עד לאחרונה התקינה כל חברת דלק התקן משלה, המאפשר לתדלק אך ורק בתחנות השייכות לה. הדבר הצריך התקשרות בלעדית עם ספק אחד והתאמה לדרישותיו ומנע תחרות במשק הדלק. בכך נמנע מחברות דלק קטנות, המוגבלות בפריסת התחנות שלהן, להיכנס לשוק במחירים תחרותיים. ההתקן האוניברסלי נועד לפתור את הבעיה, ולמעשה מאפשר זיהוי על ידי כל פיית תדלוק בכל תחנה בארץ, של כל חברת דלק.

דלקן אוניברסלי

את "הדלקן האוניברסלי" יזם מנהל הדלק כדי לייצר תחרות ולהעניק נוחות למשתמש. מנהל הדלק, בראשות חן בר יוסף, קידם את הנושא בשנים האחרונות. מבחינת המנהל, המצב הקיים בעייתי לשוק המוסדי, לשוק הפרטי ולמשק כולו מכמה בחינות. ציי הרכב התקשרו עם חברת דלק אחת. כאשר פריסת התחנות לא מושלמת, הצרכנים מעדיפים להתקשר עם החברות הגדולות, בעלות פריסת תחנות רחבה. מבחינת הנהגים, ההסדרים האלו לא תמיד נוחים, שכן לא כל תחנה שבהסדר נמצאת בקרבת מקום המגורים או מסלול הנסיעה. מבחינת המשק, תנאי השוק עם התקן כובל לקוח מגבילים את כניסתן של חברות הדלק הקטנות לשוק, למרות שהן יכולות לייצר תחרות.

מנהל הדלק שאף לרפורמה שתייצר מערכת תדלוק אחידה, שתותקן בכלי רכב השייכים לציים ותאפשר לנהגים להתקשר בו בזמן עם כמה חברות דלק ולתדלק במבחר תחנות ברחבי הארץ. ציי הרכב שלהם דלקנים אוניברסליים, יוכלו מעתה להתקשר עם כמה ספקי דלק שיחפצו ולהיכנס לכל התחנות שלהם בארץ, בלי שיהיו כבולים להתקשרות לחברה אחת בלבד, כנהוג כיום.

חבלי לידה ברפורמת הדלקנים

בשנת 2015 אושר לראשונה רעיון הרפורמה בוועדת הכלכלה בכנסת לאחר שההתקן עבר אישורי תקינה. אולם התהליך נעצר בגלל עתירה שהגישו חברות הדלק שהתנגדו לשינוי. טענתן הייתה שיש בעיות אבטחה – הדלקן האוניברסלי מבוסס על רכיבים שאינם מוצפנים וניתנים לפריצה. הטענה התקבלה בבית המשפט, והתהליך נעצר עד לקבלת פתרונות הולמים לבעיות האבטחה שנתגלו בהתקנים החדשים.

ב-12 ביולי 2017 קיבל בג"ץ את עמדת המדינה, לאחר שהשתכנע באמינות הפתרון שהוצע וקבע, כי תחרות בשוק הדלק באמצעות יישום דלקנים אוטומטיים אפשרית לביצוע. בית המשפט פנה לחברות הדלק וביקשן לבטל את עתירתן. הפנייה נתקבלה. בג"ץ אישר את תחילת הרפורמה לתחרות בשוק הדלק לשנת 2018, ונקבע כי ב-1 בינואר 2019 תיכנס הרפורמה לתוקף באופן מלא.

תקנות משק הדלק לקידום התחרות

מנהל הדלק במשרד האנרגיה קבע תקנות ליישום הרפורמה כדי ליישם את התחרות במשק הדלק (תקנות משק הדלק קידום התחרות – כללים לעניין התקני תדלוק אוטומטיים כלליים, התשע"ב-2011). לפניכם עיקרי התקנות:

התקן תדלוק אוטומטי: חובת מכירה של דלק באמצעות התקן המאפשר תדלוק של כלי רכב תוך כדי זיהוי הרכב ומדידה אלקטרונית של כמות הדלק שנצרכה, ורישומם במאגר מידע אלקטרוני לצורך חיוב כספי ממוחשב. התקן תדלוק אוטומטי מאפשר לרכוש דלק מכל חברת דלק, בין שההתקן שייך לאותה חברה ובין שלא. לחברות הדלק אסור לכלול בהסכם ההתקשרות בינה לבין לקוחותיה הוראות המונעות את התחרות במשק הדלק או הוראות המפחיתות אותה.

חובת אספקת דלק: חברת דלק, או כל גורם מטעמה, לא תסרב להתקשר עם לקוח בהסכם לרכישת דלק באמצעות התקן לתדלוק אוניברסלי, אלא במקרה של אי עמידה בתשלום.

חובה לספק התקן: על חברת הדלק לספק רק התקן תדלוק אוניברסלי שעמד בתקן על פי דרישת מנהל הדלק.

דיווח חודשי ללקוח: חברת הדלק שהתקשרה בהסכם עם לקוח, תספק לפי דרישתו דיווח חודשי הנוגע לתצרוכת הדלק.

העברת מידע למנהל: בעל ההתקן האוניברסלי, או יצרן ההתקן, ימציא למנהל התקן התדלוק, כל מידע הנחוץ לו לקיום התחרות בדלק.

החזר עלויות התקן: חברת דלק שמתקינה התקני תדלוק אוטומטיים ברכב של לקוח, רשאית לגבות ממנו את דמי ההתקנה, ובכללם עלות ההתקנה עד שנה וחצי מיום ההתקנה (תקופה של 18 חודשים). לאחר מכן ההתקן יעבור לבעלות הלקוח.


התקן תדלוק אוניברסלי

משאבות תדלוק אוניברסליות

מתקיני דלקנים

את הדלקנים מתקינות החברות אורפק ורוזמן. הן עמדו בדרישות התקן הישראלי להתקן התדלוק שקבע מנהל הדלק במשרד האנרגיה. שתי החברות הן המורשות הבלעדיות להתקין התקני תדלוק אוניברסליים, וחברות הדלק מתקינות את הדלקנים האוניברסליים באמצעותן. חברת אורפק מעניקה שירות לחברות פז, דלק, וסונול, וחברת רוזמן נותנת שירותים לחברות הדלק דור-אלון וטן.

עלויות של התקני תדלוק אוניברסליים – מחיר ממוצע ללא מע"מ ((המחירים ניתנים לשינוי בהתאם לגודל צי הרכב):

* התקן תדלוק אוטומטי אוניברסלי ללא מד נסועה: כ-76 שקלים.

* התקן תדלוק אוטומטי אוניברסלי עם מד נסועה: כ-230 שקלים.

* התקן תדלוק אוטומטי אוניברסלי עם מד נסועה השראתי: כ-320 שקלים.

שימוש בדלקן האוניברסלי

כדי לשייך התקן תדלוק לכמה חברות דלק, על ציי הרכב לחתום על הסכמי התקשרות עם חברות הדלק. כל ספק דלק שכלול בהסכם, מקבל את קודי השיוך UID)-16 ספרות, TDS– 32 ספרות, EDS– 32 ספרות). ומבצע שיוך להתקן. חברות הדלק מחויבות לספק ללקוח את קודי הזיהוי של ההתקנים לצורך תהליך השיוך. הן יספקו את הקודים לאחר הסדר התשלום בעבור ההתקן או במסגרת ההסכם בין הצדדים.

חברות הדלק הגדולות נערכו לקראת יישום הרפורמה. במרביתן כל המשאבות בתחנות תואמות להתקנים האוניברסליים. החברות ביקשו מלקוחותיהן העסקיים ומחברות שמחזיקות ציי רכב להיערך לרפורמה, לחתום על הסכמים חדשים ולשלם בעד ההתקנים החדשים. במקרים מסוימים חברות הדלק משתתפות בעלות ההתקנים, תלוי בהסכם ההתקשרות ובכמויות הדלק הנרכשות. החברות מספקות את נתוני הזיהוי של ההתקנים על פי דרישת הלקוחות ומאפשרות לשייך את הדלקנים לכמה חברות דלק לפי דרישתם.

המפיצים

הרפורמה הביאה להתעוררות של המפיצים (דילרים), שפעילותם הייתה עד כה במינון נמוך. המפיצים מייצגים כמה חברות דלק ופעלו עד כה מול גופים קטנים ומול לקוחות עסקיים מעטים. הרפורמה מתאימה להם. ביכולתם להציע ללקוחות תנאים משופרים והתקשרות עם כמה חברות דלק. המפיץ מעניק שירותי סליקה וההתנהלות מתבצעת מולו. זה פתרון יעיל ללקוחות עסקיים ולחברות שמחזיקות כמות לא גדולה של כלי רכב. באמצעות המפיץ אפשר יהיה לקבל כנגד כמות הדלק שתיקבע, התקן תשלוק ללא עלות או במחיר מיוחד, תדלוק מכמה חברות דלק שונות, ואף מתן הנחות שמעבר להנחת השירות המלא.

היערכות של צי רכב

ציי הרכב התקשו להתאים עצמם לרפורמה. מרביתם נכנסו לשלב היישום רק במחצית שנת 2018. החל משא ומתן מואץ עם חברות הדלק לקביעה של תנאי ההתקשרות במציאות החדשה, התנאים הכלכליים ותנאי השירות. החברות בחנו את הכדאיות להתקשרות עם כמה ספקי דלק, ונערך תכנון לוגיסטי לתוכניות של התקנות הדלקנים עד סוף 2018.

מנהליהם של ציי הרכב נתקלו במגוון בעיות: עלויות ההתקנים הגבוהות, שעליהם לא הורגלו לשלם עד כה אופן ההתקשרות עם יותר מספק אחד למוצרי דלק מחייב התנהלות והיערכות מיוחדת התמודדות עם סליקת חשבונות וחיובים של מוצר אחד מכמה גורמים שונים קבלת דוחות מפוצלים למוצרי הדלק לכל רכב מכמה גורמים ועוד. המציאות החדשה והמורכבת הביאה לקשיים בקידום התהליך בקרב ציי הרכב, ועם כניסתם של ציי הרכב לפעילות התקנות מואצת, ניכר עומס רב בתחנות שירותי התקנת הדלקנים..


קמפיין משרד האנרגיה ומנהל הדלק
קמפיין מנהל הדלק

מנהל הדלק במשרד האנרגיה יצא בחודש אוגוסט בקמפיין המיועד למנהלי ציי רכב ולנהגים לעידוד התקנה של התקני תדלוק אוניברסליים בקרב ציי הרכב. הכותרת היא זו: "תחליפו! עד 1/1/2019 עוברים להתקני תדלוק אוניברסליים". במנהל קוראים להקדים ולהתקין את ההתקנים החדשים, ומדגישים כי מערכות תדלוק שלא יוחלפו לא יפעלו מאותו תאריך. על החברות לפנות לחבות הדלק או לספקי ההתקנים אורפק ורוזמן ולתאם את ההתקנות.

יתרונות הרפורמה וחסרונותיה

לרפורמה יתרונות של יצירת תחרות במחירי הדלק, נוחות למשתמשים בפריסת התחנות ברחבי הארץ, קבלת שירות ממגוון ספקים למוצרי הדלק, יצירת שוק חופשי ותחרותי, התקשרות עם מפיצים וקבלת שירות מגורם אחד לכמה חברות דלק.

חסרונות הרפורמה הם עלויות התקני התדלוק האוניברסליים שבעבר לא שילמו בעבורם, קליטת דוחות מכמה ספקים למוצר אחד, פעילות לוגיסטית מורכבת בהסבת התקני התדלוק, בעיות אבטחה במעקב אחר תצרוכת הדלק ואחריות ואחזקה על חשבון הלקוחות לאחר 18 חודשים.

לסיכום, רפורמת הדלקנים יוצאת לדרך כדי לשנות את תנאי השוק, שייהפך לתחרותי יותר. נדרשת היערכות מוגברת מבחינה לוגיסטית. מרבית ציי הרכב נוטים להימנע משינויים ולהיוותר עם אותם ספקים שלהם הורגלו. הצלחת הרפורמה תימדד בתום שנה וחצי, שלאחריה הבעלות על הדלקנים תעבור ללקוחות. אז ייבחנו התחרות והכדאיות הכלכלית של המהלך. כדי שהרפורמה תצליח יש לתת הזדמנות לספקים הקטנים שמציעים מחירים תחרותיים. ימים יגידו אם הושגה המטרה.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg