חוק הדלקנים מתעכב

בג"ץ דורש את בדיקת מכון התקנים לבעיות אבטחת הדלקנים האוטומטיים.

1/6/16

יישום חוק הדלקנים שהיה אמור להיכנס לתוקף באפריל השנה מתעכב בשלב זה. בתאריך 23/5/16 התקיים דיון בבג"ץ, בעקבות עתירה שהגיש איגוד חברות הדלק נגד משרד האנרגיה, בדרישה לעכב את יישום החוק, בגלל בעיות אבטחה שהתגלו בהתקנים החדשים. לטענתם ההתקן החדש פרוץ ומאפשר לגורמים עוינים לבצע גנבות דלק מלקוחות. בית משפט העליון פסק כי על מכון התקנים לבדוק את הנושא, ולהגיש לו עד חודש אוגוסט השנה את מסקנותיו. בהתאם להם תתקבל ההחלטה ליישום החוק.

רקע: רעיון הדלקן האוטומטי נקבע בחוק כדי לייצר תחרות בין חברות הדלק. הכוונה שבכלי רכב יותקנו מערכת תדלוק אוטומטית, יוכלו לתדלק בכל תחנת דלק בישראל שעמה קיים הסכם התקשרות של ציי רכב. במסגרת הרפורמה נקבעה תקופת מעבר ליישום התקנה שתימשך שלוש שנים. נקבע כי עד 1 בדצמבר 2015 תותקן בכל תחנת דלק בישראל לפחות פיית תדלוק אחת, עד 1 ביוני 2016 יותקנו בכל תחנה שלוש פיות תדלוק אוטומטיות, ועד 1 בדצמבר 2017 יותקנו פיות אוטומטיות בכל המשאבות המצויות בתחנות הדלק בישראל. כן הוחלט שמ-1 באפריל 2016 יתאפשר להתקין בכלי הרכב התקנים אוטומטיים, ועד 13 בדצמבר 2017 חובה להתקין את הדלקנים האוטומטיים בכל כלי הרכב השייכים לציי רכב. מדובר ביותר מ-400 אלף כלי רכב, כולל רכבים מסחריים, משאיות ואוטובוסים.משרד האנרגיה פרסם בעבר מפרט להתקני התדלוק, ובכלל זה עמידה בתקנים נדרשים. שתי חברות, אורפק ורוזמן, זכו להיות ספקיות ההתקנים החדשים לאחר שעמדו בדרישות המחוקק ובתקנים שנדרשו מטעמו.

לקראת יישום החוק המאפשר מחודש אפריל 2016 להתקין דלקנים אוטומטיים לכל דורש, עתר לבג"ץ "איגוד חברות הדלק" שכולל את חברות הדלק, וביקש לעכב את יישום החוק וחיוב התקנת הדלקנים החדשים בכלי הרכב. לטענת האיגוד, קיימות בעיות אבטחה, ובבדיקה שביצעו מומחים בהתקנים החדשים נמצא כי אפשר לפרוץ אליהם בקלות יחסית וכך לגרום לחיוב של הלקוחות למרות שלא תדלקו. מבחינת חברות הדלק, מדובר בכשלי אבטחה חמורים שאין להתעלם מהם, והן חשופות לתביעות מצד הלקוחות. הן אינן מוכנות לשאת באחריות על חיובים בגין תדלוקים שאינם בשליטתן.

במנהל הדלק הבהירו, כי הטענה לבעיות אבטחה נוגעת לרכיב תקשורת שקיים בהתקן הדלקן האוטומטי החדש. עם זאת, תנאי האבטחה בהתקן התדלוק הקיים אינם יעילים יותר, ולכן הם ניתנים לפריצה ולחיוב לקוחות ללא שליטה. המניע לעתירה לבג"ץ הוא התנגדותן של חברות הדלק ליצירת תחרות בשוק הדלק. הדיון שנקבע בבג"ץ נועד למנוע את התחלת היישום של תקנות הדלקנים ב-1 באפריל. בשלב זה, מבהירים במנהל הדלק, יש להמתין להחלטת בג"ץ. בהנחה שבעיית האבטחה תיפתר, מ-31 בדצמבר 2017 על כל כלי הרכב בציים בישראל להיות מצוידים בדלקנים אוטומטייים חדשים. על פי הוראת חוק הדלקנים החדש, הֶתקנים ישנים שאינם אוטומטיים וניתנים כיום לשימוש ייחסמו לשימוש.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg