ועדת הכלכלה ובטר פלייס


ח"כ פרופ' ברוורמן יו"ר ועדת הכלכלה: "ממה ששמענו נראה שהממשלה תקעה מקלות בגלגלים של פרויקט הרכב החשמלי"
. עו"ד סיגל רוזן רכב מפרקת בטר פלייס: הפטנט של החברה רשום בשוויץ תחנות ההפעלה והמוקדים ימשיכו לתת שירות עד 13 ביוני.
31/5/2013
גלי ההדף שעלו בעקבות קריסתה של לחברת בטר פלייס הגיעו גם לכנסת. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, דנה בהשלכות הפירוק של חברת בטר פלייס. בפתח הדיון הבהיר פרופ' ברוורמן כי "המטרה היא לא לדון בחזון ושברו, אלא לראות כיצד ניתן לסייע ללקוחות ולעובדים".
מפרקת בטר פלייס, עו"ד סיגל רוזן רכב, אמרה כי היא שמה לנגד עיניה את העובדים והלקוחות, כאשר לחברה כ-900 לקוחות מתוכם 200 הם עובדי החברה שקיבלו רכבים. לדבריה, "הגענו למסקנה שאפשר לתת שירות באותה רמה לזמן קצר בלבד. קצב שריפת המזומנים של החברה הוא 7 מיליון דולר בחודש, בעוד בקופה יש 8-9 מיליון דולר מתוכם התחייבויות שכר של כ-2 מיליון דולר. כל תחנות ההפעלה ובמוקדים ימשיכו לתת שירות עד ה-13 ביוני".
המפרקת התייחסה לפטנט של החברה ואמרה כי "קבוצת בטר פלייס כוללת 14 חברות שרק 4 מהן נמצאות בישראל. אחת החברות מצויה בשוויץ והיא מחזיקה את ה-IPשל החברה". יו"ר הועדה, פרופ' ברוורמן ביקש לוודא שלא יקרה מצב שהפטנט יימכר והעובדים והלקוחות לא יראו מזה כסף. בתגובה אמרה עו"ד רוזן רכב כי "יש כוונה להגיש בקשה לפרק את החברה השוויצרית בישראל". עוד הוסיפה המפרקת כי בשעה שבה התקיים הדיון החל התהליך הקשה של פיטורי שני שלישים מהעובדים. לדבריה, מדובר ב-209 עובדים שחלקם כבר פוטרו ועוד 160-170 פוטרו הבוקר, כאשר עוד 111 עובדים ימשיכו להיות מועסקים בחברה.
באשר לסוללות, שחלקן משועבדות לרנו, אמרה המפרקת עו"ד סיגל רוזן רכב כי כבר נפגשה עם נציגי רנו ויש רצון טוב להגיע למענה שיאפשר פתרון ללקוחות. לדבריה, המפרקים מתכוונים לנסות למכור את החברה ולהוציא אותה הכי אטרקטיבית שאפשר. עוד ציינה כי אין אפשרות להחזיר את הרכב ולקבל פיצוי וכי הלקוחות הופכים לנושה כמו כל נושה אחר. בכל הנוגע לזכויות העובדים אמרה עו"ד רוזן רכב הוסיפה כי העובדים צפויים לקבל את משכורת מאי במועד. היא ביקשה לשחרר את הערבות שניתנה למשרד התחבורה, על מנת להשתמש בכסף לטובת העובדים והלקוחות וביקשה ממשרד התחבורה לשחרר רכבים שלקוחות מחכים להם.
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המשרד, לא ידע על המשבר הצפוי ושמע בתקשורת על הפסקת הפעילות, ומאחר שלא הצליח להשיג את החברה החליט הפסיק את רישום הרכבים החדשים כדי לצמצם את מספר הלקוחות. עוד הוסיף פלור כי אין כוונה לחלט את הערבות וכי הוא מבקש להיפגש בהקדם עם המפרקים כדי לדון ביתר הנושאים שעל הפרק.
מנכ"ל חברת ג'ינרג'י המספקת עמדות ומערכות ניהול טעינה, רן אלויה, התייחס לגורל עמדות הטעינה הביתיות הקיימות ואמר כי אין לו ספק שאפשר לתפעל אותן ברווחיות.
ח"כ דוד צור אמר כי המדינה נתנה כר נרחב לפעולה של חברה פרטית, אולם הטענות שהועלו לגבי היעדר שיתוף הפעולה של המדינה הן צודקות. הוא הוסיף כי אינו רואה מצב שהמדינה תלאים את החברה אך ציין כי כספי הערבות חייבים ללכת לטובת הלקוחות והעובדים.
המפרקת, עו"ד רוזן רכב, התייחסה לתרומת המדינה ואמרה, כי המדינה יכולה לעשות יותר בתחום של עידוד שימוש ברכב חשמלי, בהטבות מס, בהעדפה במכרזים ממשלתיים ועוד.
בסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה, פרופ' ברוורמן: "הוועדה קוראת למפרקים לא לחסוך במאמץ כדי למצוא פתרון ארוך טווח, ולאפשר טעינה ביתית וטעינה במקומות ציבוריים ללקוחות". עוד הוא דרש מהמפרקים להעביר כבר בשבוע הבא את מסקנותיהם לוועדה, על מנת לשקול התערבות נוספת של הוועדה. פרופ' ברוורמן הוסיף כי "הוועדה דורשת ממשרד התחבורה להיפגש עוד היום עם המפרק ולשתף פעולה במציאת פתרונות ללקוחות". פרופ' ברוורמן פנה לחברה לישראל ותבע ממנה לוודא שהעובדים יקבלו את מלוא זכויותיהם".
ח"כ ברוורמן טען כי ממשלת ישראל מקבלת כבר מספר שנים החלטות בנושא אנרגיה חלופית ובמועצה הלאומית לכלכלה מסבירים לנו את החשיבות של הפחתת התלות העולמית בדלק, אך לדאבוני לא מצאו דרכים לקדם את המיזם. דווקא כעת כדאי לבחון את המכשולים הבירוקרטיים והתקציביים כדי לאפשר לענף הרכב החשמלי להתקיים בישראל. ממה שהובא בפנינו, נראה שעד כה הממשלה לא רק שלא עזרה אלא תקעה מקלות בגלגלים של פרויקט הרכב החשמלי".
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg