דירוג בטיחות למכוניות חדשות בישראל


דירוג הבטיחות חדש בישראל
רמת הבטיחות של הרכב, היא אחד מהפקטורים היותר משמעותיים בכל הנוגע למידת מעורבותו בתאונות דרכים קטלניות ואחרות. במיוחד במידת הנזק הנגרמת אגב התאונה לנוסעים ולרכב עצמו. מדינת ישראל משנה מדיניות ומפחיתה מיסים אל מערכות בטיחות למניעת תאונות.
16/1/2012
בעבר הלא כל רחוק רכבי הפאר הם שהובילו את נושא הבטיחות האקטיבית והפסיבית. הדוגמאות לכך הן רבות, מערכות בטיחות כמו
ABS, כריות אוויר או מערכת ה-ESP התחילו ברכבי פאר והפכו עם הזמן לסטנדרט, וכיום במרבית רכבי היוקרה קיימות מערכות התראה מתקדמות למניעת תאונות.
החשבון הכלכלי של הנזקים הנגרמים לכלכלה ברמת המקרו בעקבות תאונות הדרכים, מחייב את הרגולטורים להתייחסות מפורטת לנושא ולבדיקה כיצד אפשר לשנות את המשוואה הבלתי נסבלת של תאונות-הרוגים ופצועים-נזק לרכב ונזק למשק. האם הוזלת מערכות הבטיחות, תביא בעקבותיה להפחתה במספר התאונות ומכאן לצמצום הנזק הכלכלי, ברמת המקרו והמיקרו שלא לדבר על כך שהצלת חיים או מזעור נזקי פציעה יש להם חשיבות משל עצמם. פורום נוהגים היי-טק חושב שכן, זאת על פי תוצאות מוכחות ליעילות מערכות התראה כדוגמת מוביל-איי שהותקנו כבר במאות רכבים בציי החברות ומנעו תאונות רבות. משנת 2003 פעלנו לקידום מערכות הבטיחות בכלי הרכב, ואף יעצנו להפחית מיסים על מערכות בטיחות וכך נעשה מלפני שנים. על תוספת כריות אוויר מערכות בלימה ובקרת יציבות, קבלו היבואנים הטבות במס.
במשרד התחבורה וברשות המסים מייחסים חשיבות רבה לקידום השימוש במערכות בטיחות בכלי רכב והם מתעתדים בקרוב להציע הצעה מהפכנית שעיקרה מתן תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות, על מנת לעודד ייבוא ורכישה של כל רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר.

הדרך להגיע למצב האופטימלי שבו כלי הרכב יהיו מצוידים במיטב מערכות הבטיחות עוברת דרך יצירת סטנדרטיזציה מינימלית ברמת הבטיחות. למשל חיוב בכריות אוויר, מערכת ESP או מערכת ABS. מעבר לכך יש לשאוף להתקנת מערכות בטיחות נוספות בכל כלי הרכב. המגמה של משרד התחבורה היא, לקבוע לכל רכב "רמת אבזור בטיחותי" שתצוין על גבי רישיון הרכב. ככל שהרכב יהיה מאובזר יותר במערכות בטיחות, כך רמת האבזור הבטיחותי שלו תהיה גבוהה יותר.

יבואני הרכב יהיו שותפים במהלך שכן הם אלו שיצטרכו להצהיר על רמת ההצטיידות של דגמי הרכב השונים. כלי רכב שיהיו מצוידים במערכות מתקדמות יקבלו תמריצים כספיים שיועברו לרוכש. התמריצים יינתנו בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי של דגם, שתיקבע על-פי מכלול המערכות המותקנות ברכב.

שר האוצר יקבע סכומים של תמריצים (זיכוי ממס קניה) בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי, כאשר רמת הבטיחות הנמוכה ביותר, לא תזכה את היבואן בתמריצים כלשהם. כדי להיות עם יד על הדופק מבטיחים במשרד התחבורה כי רשימת המערכות, הניקוד וההגדרות של רמות האבזור הבטיחותי יתעדכנו מעת לעת, בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות והיקפי השימוש במערכות הבטיחות השונות והתקינה הרלבנטית לגביהם. בשלב זה מדובר על הטמעת השיטה בכלי רכב שמשקלם אינו עולה על 3.5 טון, כלומר פרטיים עד מסחריים קלים (טרנזיטים וטנדרים).

טכנולוגיות בטיחות- המערכות שיקבעו את דירוג הבטיחות במכונית

במשרד התחבורה הגדירו את המערכות הבאות כמערכות בטיחות שיקנו לרכב את ציון הבטיחות:

כריות אויר – על מנת להיכלל בדירוג (דרגה 1), יותקנו במכונית לפחות שש כריות.

מערכת בקרת סטייה מנתיב– מערכת המתריעה לנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה שלו באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית (אופציונאלי.

מערכת ניטור מרחק מלפנים – מערכת המזהה מכשול מלפנים או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית. קיימת גם גרסה אקטיבית המפעילה בלימה אוטומטית מלאה בעת זיהוי סכנת התנגשות.

מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת"- מערכת המזהה הימצאות כלי רכב ב"שטחים מתים", הרכב, באמצעות שימוש בחיישנים ומצלמה הנמצאים בדפנות הצד האחוריות של הרכב, ומפעילה התרעה ויזואלית במראה החיצונית המתאימה או בסמוך לה בשדה הראיה של הנוהג ברכב.

בקרת שיוט אדפטיבית – "קורוז קונטרול" מתקדם, כולל: מערכת המיועדת לשמירת מהירות נסיעה קבועה תוך שמירה על מרחק בטוח מהרכב מלפנים, באמצעות שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים. המערכת תאט את הרכב כאשר תתקרב לרכב שמלפנים ותעלה את המהירות כאשר זרימת התנועה תאפשר זאת.

מערכת זיהוי הולכי רגל – מערכת המזהה הולכי רגל חוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהולך רגל באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית. מערכת זו תכלול גם מערכת אקטיבית הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה בהולך רגל.

מערכת עזר לבלם – מערכת המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום. המערכת מזהה מצב חירום ובמצב בו הנהג לא מפעיל מספיק כוח על דוושת הבלם, מגבירה המערכת את לחץ הבלימה למידה המרבית ביותר על מנת לצמצם את מרחק הבלימה.

מצלמות רוורס – מערכת מצלמות רוורס המותקנות בחלק האחורי של הרכב אשר מאפשרות צפייה פנורמית מתא הנהג של המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור. על המערכת להיות משולבת עם חיישני רוורס שתפקידם להתריע על התקרבות מסוכנת למכשול שמאחור.

חיישני לחץ אויר – מערכת המתריעה, באמצעות התרעה ויזואלית או קולית, על לחץ אויר לא תקין באחד או יותר מצמיגי הרכב בכפוף להוראות היצרן.

חיישני חגורות בטיחות – מערכת המזהה הימצאות נוסעים לא חגורים במושבים קדמיים ואחוריים בכל עת שהרכב נמצא בנסיעה (בין אם חגורת הבטיחות נפתחה במהלך הנסיעה ובין אם היא לא נחגרה מלכתחילה).

מערכת לזיהוי תמרורי תנועה – מערכת המאפשרת זיהוי תמרורי תנועה רגילים ואלקטרוניים החלים על נסיעת הרכב (כגון מגבלת מהירות) ומציגה תמרורים אלה בצורה ויזואלית לנהג ברכב, ומספקת התרעה בעת החריגה ממגבלת המהירות.

Daytime running lamp– תאורת רכב המופעלת אוטומטית כאשר הרכב נע קדימה. המערכת פולטת אור כתום, צהוב או לבן כדי להבליט את הרכב במהלך הנסיעה באור יום.

מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים – מערכת תאורה קדמית ברכב שמתכווננת על פי זווית ההיגוי של ההגה ומהירות הרכב. המערכת מאפשרת לנהג טווח ראיה גדול ורחב יותר בזמן פניה של הרכב. בקטגוריה זו לא יכללו פנסי צד הנדלקים בעת פניית הרכב.

Advanced emergency braking system – מערכת שמאפשרת זיהוי של מצב התקרבות מסוכנת למכשולים ונותנת על כך התרעה קולית, ובמצב של סכנת תאונה, בתנאי שהנהג איננו מתקן את המצב, מבצעת בלימה של הרכב.

דרוג רמת הבטיחות- 9 דרגות בטיחות

רמת האבזור הבטיחותי תדורג מ-1 הנמוכה ביותר, עד 9 הגבוהה ביותר. היא מותנית בקיום של כמות מינימאלית של כריות אויר ברכב, (רכב נוסעים עם פחות מ-6 כריות אויר ורכב מסחרי עם פחות מ- 4 כריות אויר, לא יסווגו לרמת אבזור בטיחותי מעבר לרמה 1). רכב נוסעים המצויד ב-7 או יותר כריות אוויר או רכב מסחרי המצויד ב-6 או יותר כריות אוויר, יקבל עבור כך נקודה נוספת.

בסך הכל רמת האבזור הבטיחותי של הרכב תיקבע על-פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות הבטיחות המותקנות בו, בהתאם לניקוד כדלקמן:

הגדרה של חבילות בטיחות

מס'

מערכות בטיחות

ניקוד

1

מערכת בקרת סטייה מנתיב

2

2

מרחק ניטור מרחק מלפנים

2

3

בקרת שיוט אדפטיבית

1

4

מערכת הגנה על הולכי רגל

1

5

מערכת עזר לבלם

1

6

מערכת לזיהוי "שטח מת"

1

7

7 כריות אויר ומעלה (6 כריות ומעלה ברכב מסחרי)

1

8

מערכת מצלמות רוורס

0.5

9

מערכת חיישני לחץ אויר

0.5

10

חיישני חגורות בטיחות

0.5

פיקוח על השיטה

מערכות הבטיחות השונות יהיו חייבות להיות מורכבות בכלי הרכב לפני המסירה לצרכן. חלק מהמערכות כגון: מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, מערכת הגנה על הולכי רגל, מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים, מערכת לזיהוי תמרורי תנועה, יוכלו להיות מותקנים בישראל (מוצרי חברת מובילאי שהיא יצרנית ישראלית). חשוב לציין כי התקנת מערכות בישראל תחייב התקנת מערכות שיותקנו באופן שלא יאפשר הסרתם מהרכב והעברתן לרכב אחר. הרכבים ימכרו בעתיד עם מערכות הבטיחות הקימות.
דירוג הבטיחות האקטיבי,עשוי לעודד משמעותית את הביקוש למערכות בטיחות מתקדמות במחיר מוזל. עם הפחתת מיסי הקנייה על כלי הרכב, הרכישה תהיה משתלמת וזולה יותר לצרכן לעומת המחירים למערכות כיום. בכל הקשור לשיווק, הרבה תלוי ביבואני הרכב, שיכולים מעתה לעודד את לקוחותיהם לדרוש את התוספות במחיר המסובסד על ידי המדינה. ניצנים ראשונים, מתחילת השנה מעניקה חברת מכשירי תנועה יבואנית סוזוקי וקרייזלר,את מערכות המובליאי במכוניות שלה. בעניין כריות אוויר נתקשה לראות מעתה דגמים עם 4 כריות בלבד. מתחילת השנה הקורולה החדשה משווקת עם 7 כריות אוויר לעומת 4 עד כה.

משרד התחבורה עומד להצמיד לכל רכב את תעודת הזהות הבטיחותית שלו. על תעודה טובה יותר תשלמו פחות מסי קנייה.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg