מסלולים לאופניים חשמליים בגוש דן


מסלולים לאופניים חשמליים בגוש דן
בעקבות הגידול במספר האופניים החשמליים, משרד התחבורה גיבש תכנית מהפכנית להקמת רשת אוטוסטרדות באורך 150 ק"מ, לאופניים בגוש דן.
13/7/2015
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם בימים אלה תכנית מהפכנית, להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים, בגוש דן, שתציע לראשונה לציבור הרחב, רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה, במטרופולין תל אביב.
בשלב הראשון, יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטר. משרד התחבורה יתחיל בתכנון מפורט של הרשת כבר בחודשים הקרובים, מתוך מגמה לסיים את האוטוסטרדות הראשונות במהלך השנה הבאה. יצוין כי מערכות שבילי אופניים דומות הוקמו בשנים האחרונות במספר ערים בעולם כגון קופנהגן, אמסטרדם ולונדון, שם הן נוחלות הצלחה מרובה.
שבילי האופניים המתוכננים, יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים, יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון: עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.
הערים בהן יוקמו האוטוסטרדות הן: תל אביב-יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. האוטוסטרדות הראשונות יוקמו באזורים בעלי פוטנציאל שימוש גבוה באופניים, הזמינים לביצוע מיידי. רשת האוטוסטרדות תוקם בהדרגה, במהלך ארבע השנים הקרובות.
במקביל להקמת האוטוסטרדות, יפעלו אגף תכנון תחבורתי ומנהל תשתיות במשרד התחבורה, לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית ובכך להגביר את השימוש באופניים. בימים אלה, בוחן אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה אפשרות לשלב תחנות להשכרת אופניים, בנקודות מרכזיות לאורך רשת האוטוסטרדות. עמדות ההשכרה יאפשרו לרוכבים להשכיר אופניים חשמליים בנקודת המוצא, ולהחזירם בנקודת היעד לאורך השביל. התכנית מקודמת כיום, באמצעות ועדת היגוי בינמשרדית בה שותפים משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן יסללו שבילי האופניים, וכן, נציגי חברות נת"ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, העתידות את הפרויקט מטעם משרד התחבורה.
בשנתיים האחרונות נרשם גידול חד של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים. בשנת 2013, יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, ובשנת 2014, הוכפל מספרם והגיע לכ-73 אלף זוגות אופניים חשמליים. משרד התחבורה מעריך כי עם יישום הרשת המטרופולינית, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש דן צפויים להתבצע באמצעות האופניים.
מנתוני משרד התחבורה עולה כי כמחצית מהנסיעות למטרות עבודה המתבצעות בגוש דן, הן למרחק של עד שישה קילומטרים. מחקרים מהארץ ומהעולם מצביעים כי האופניים הם אמצעי התחבורה המהיר ביותר למרחקים אלה וכמובן הזול מכולם. כך למשל, נסיעה ברכב פרטי מגבעת שמואל, לצומת מעריב נמשכת כ-50 דקות, לעומת אומדן של כ-25 דקות בלבד, באופניים חשמליים. נסיעה מנווה עמל בהרצליה למתחם הבורסה, נמשכת כ-55 דקות, ברכב פרטי, לעומת כ-40 דקות, באופניים חשמליים כאשר הרשת תוקם. נסיעה מבת ים לאזור התעשייה חולון, אורכת כ-40 דקות ברכב פרטי, לעומת כ-25 דקות באופניים חשמליים.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg