תאונות דרכים בישראל
המאבק בתאונות הדרכים איננו נגמר לעולם. המשוואה היא פשוטה: יותר כלי רכב, יותר נסועה ויותר תאונות. האם בכל זאת אפשר לצמצם את מספר התאונות והנפגעים? הצצנו בנתונים
29/06/2011
תאונות דרכים הנן כמו גל, מדי כמה שנים פושט גל עכור ההולך ושוטף את הכבישים ומביא בעקבותיו לעליה במספר התאונות ובמספר הנפגעים וגם כמובן גם להתעוררות בשיח הציבורי. אך המגמה לאורך השנים היא של התמתנות והתייצבות על מספרים נמוכים יותר. הגורמים לכך הם מרובים ונמצאים בשני צדי המשוואה, בצד השיפורים בתשתית הכבישים (לא מספיק!) וברמת הבטיחות של המכוניות חשוב לציין גם את המודעות ההולכת וגוברת לתרבות מוטורית ולתרבות נהיגה וכן גם יש לתת קרדיט ל"התבגרותו" של הנהג הישראלי. בכל מקרה מספר התאונות ככל שיהיה מצער מסמל גם את המעבר של ישראל מחברה עניה לחברת שפע והמשמעות בעולם הרכב היא גידול מדהים במספר כלי הרכב ובמספר הנהגים שלא בא לידי ביטוי בתוספת תשתית הולמת. למרות הגידול מתברר כי בהשוואה ארוכת טווח מצבנו לא כל כך רע.
|
נסועה (במיליוני ק"מ
|
כלי רכב (באלפים)
|
תאונות דרכים עם נפגעים
|
|
שנה
|
פרטי
|
משאית
|
||
1970
|
5,892
|
148
|
66
|
12,243
|
1990
|
18,668
|
803
|
154
|
17,496
|
2000
|
36,482
|
1,397
|
310
|
19,225
|
2009
|
48,770
|
1,947
|
350
|
16,308
|
הגידול בנסועה בין השנים 1970 ו-2009 היה פי 8 ואילו מספר תאונות הדרכים עם נפגעים בשנים אלו עלה רק פי 1.3. היחס בין מספר כלי הרכב לתאונות עם נפגעים בשנת 1970 היה 17.5 ואילו בשנת 2009 היחס היה 141 ואסור גם לשכוח כי התשתית לא התרחבה בשיעורים דומים. גם המבחן האולטימטיבי של שיעור תאונות הדרכים ל-100,000 מצביע על מגמת שיפור. הממוצע בין השנים 1951-59 היה 320, בשנים 1900-199 ממוצע התואנות ל-100,000 היה 407 ואילו בשנת 2009 הוא צנח ל-208.
מתברר כי לפסימיות המשודרת לציבור אין מקום. אמנם כל תאונה היא מיותרת אך הנתונים האוביקטיבים דווקא מצביעים על מגמת שיפור. זאת ועד, נתוני 2010 והנתונים של הרבעון הראשון של שנת 2011 המפורסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הנם בהחלט נתונים אופטימיים.
תאונות דרכים עם נפגעים
מספר הנפגעים בתאונות דרכים בין הנשים 2007 ל-2010 ירד באופן משמעותי מ-32,805 נפגעים ל-28,084 נפגעים בהתאמה. בשלושת החודשים הראשונים של 2011 מספר הנפגעים המדווח עמד על 6,591, אם המגמה הזאת תמשך לאורך כל השנה הרי שהשנה צפויה להיות ירידה נוספת במספר הנפגעים. חשוב לציין כי מספר הנפגעים מקרב הולכי הרגל ירד בשנים המדוברות מ-3,087 ל-2,981 אך בשלושת החודשים הראשונים של 2011 מספר הולכי הרגל שנפגעו היה 804, מספר פסימי המרמז שבשנה הנוכחית דווקא בתחום הזה צפויה עליה במספר הנפגעים במידה ולא יהיה שינוי דרמטי במגמה.
נפגעים לפי חומרה
נדנדת המוות היא מספר ההרוגים. בשנת 2007 מספר ההרוגים עמד על 382 (במהלך של 335 תאונות), בשנת 2008 צמח המספר ל-412 (במהלך של 345 תאונות), בשנת 2009 הוא ירד ל-314 (במהלך של 289 תאונות) ובשנת 2010 עלה שוב מספר התאונות ל-352 (במהלך של 305 תאונות). השנה (עד ל-25.6) נהרגו 192 הרוגים לעומת 190 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. (בשלולת החודשים הראשונים של 2011 מספר ההרוגים עמד על 86, במהלך של 82 תאונות, מה שמסמן מגמת התייצבות). בצד הפצועים קשה יש ירידה מסויימת מ-2,477 בשנת 2007 ל-2,035 בשנת 2010 ובשנת 2011 בשלושת החודשים הראשונים מספר הפצועים קשה עמד על 387 שוב מספר המבטא מגמת שיפור שנתית
המעורבים הגדולים
חלוקת הנטל בתאונות איננה שווה בין סוגי כלי הרכב השונים. נראה כי וכך גם מידת הקטלניות של התאונות. הנתונים המובאים לעיל שופכים אור על מחוללי התאונות וצריכים לשמש ככלי עזר למתכנני המדיניות בקרב איזה אוכלוסיה יש להשקיע מאמץ הסברתי.
כלי רכב המעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים לפי סוג הרכב
|
רכב פרטי
|
משאיות
|
אופנוע
|
רכב ציבורי
|
|||||||||
שנה
|
|
עד 3.5 טון
|
3.6-15.9
|
16+
|
עד 125
|
126-400
|
401+
|
אוטובוס זעיר
|
אוטובוס
|
מונית
|
אופנים
|
אחר
|
|
2007
|
19,686
|
3,753
|
576
|
384
|
1,380
|
863
|
461
|
359
|
592
|
1,163
|
341
|
501
|
|
2008
|
20,162
|
3,297
|
576
|
375
|
1,840
|
1,064
|
461
|
339
|
604
|
1,056
|
455
|
618
|
|
2009
|
19,995
|
3,145
|
499
|
348
|
2,386
|
1,018
|
392
|
282
|
573
|
933
|
368
|
697
|
|
2010
|
17,797
|
2,632
|
491
|
267
|
2,346
|
964
|
396
|
266
|
489
|
860
|
322
|
680
|
|
2011* |
4346
|
608
|
97
|
64
|
192
|
192
|
71
|
74
|
153
|
223
|
68
|
258
|
*ינואר- מרץ
איפה מתרחשות תאונות עם נפגעים?
ניתוח של מיקום התאונה הוא אחד מהנושאים שיכול לשמש כלי מעולה כדי לנתב את ההשקעות בתשתית ובהסברה. מסתבר כי אחוז התאונות המתרחשות במרחב העירוני הוא גדול לאין שיעור מזה של התאונות המתרחשות בדרכים לא עירוניות. אם יורדים ברזולוציה אפשר למצוא כי מספר התאונות בצומת העירונית הוא גדול יחסית מאשר לא בצומת וכך גם בדרכים לא עירוניות. נכון הוא שהכבישים ארוכים יותר מהצמתים אך העובדה שריכוז כה גדול של תאונות מתרחש בצמתים מחייב את הפניית הזרקור אליהן בדמות השקעה במעגלי תנועה עירונים או מחלפים בכבישים לא עירוניים.
תאונות דרכים ומיקום
|
דרך עירונית
|
דרך לא עירונית
|
||
שנה
|
בצומת
|
לא בצומת
|
בצומת
|
לא בצומת
|
2007
|
6,104
|
5,710
|
1,829
|
2,373
|
2008
|
5,836
|
6,534
|
1,815
|
2,346
|
2009
|
5,178
|
6,780
|
1,800
|
2,550
|
2010
|
4,650
|
6,177
|
1,328
|
2,569
|
2011*
|
1,074
|
1,144
|
222
|
713
|
*ינואר-מרץ
מקור הנתונים: למ"ס