מצלמות או מאבק אמיתי בתאונות דרכים


שיעור הנפגעים ל-100,000 תושבים
נמצא במגמת ירידה מתמדת משנת 1998. בשנת 1996 הוא עמד על 826 נפגעים ל-100,000 תושבים, בשנת 2002 הוא עמד על 581, והגיע ל-349 בשנת 2011. שיעור הנפגעים ל-1,000 כלי רכב מורשים ירד מ-31 בשנת 1966 ל-20 בשנת 2002 ול-10 בשנת 2011.
7.8.12
בשנים האחרונות מתפרסמות חדשות לבקרים התוכניות של משרד התחבורה למאבק בתאונות הדרכים לשיא הגיע המשרד כשיצא בתוכנית מצלמות המהירות שאמורות לצמצם באופן משמעותי את מספר התאונות. מה שככל הנראה לא אומרים לנו היא שזוהי דרך נהדרת להעשיר את אוצר המדינה אבל דרך עלובה למדי לצמצם את מספר התאונות הקטלניות והאחרות.
מנתונים שמפרסם הלמ"ס לשנת 2011 נמצא כי הארעות תאונות בגין מהירות מהווה רק 3.5 אחוזים מכלל התאונות שהתרחשו. זה כמובן לא מפריע למשרד התחבורה להשקיע הון עצום ומשאבי כח אדם במלחמה המוזרה הזאת. אם אנשי המשרד היו מעיינים בדו"ח הלמ"ס הם היו מבינים כי את עיקר המאמץ יש להשקיע באכיפת החוק בנקודות אחרות. למשל בצמתים עם רמזורים שם מתרחשות 17.8 אחוז מהתאונות או בגין אי מתן זכות קדימה לרכב שבגינן סיבה זאת מתרחשות 8.2 אחוזים מהתאונות או בגין אי עצירה בתמרור עצור עבירה שביגנה מתרחשות 6.8 אחוזים מהתאונות.
הנתונים כידוע נמצאים מול עיני משרד התחבורה והמשטרה אך הפיתוי לתעמולה זולה ולגיוס כסף מצליחה ליצור מצג שווא ולהביא לשינוי סדרי העדיפויות בצורה עקומה.
מעורבות בתאונות
בשנת 2011, 15,690 נהגים עברו עבירת נהיגה בעת התאונה. נתון מעודד הוא מספרם היורד של כלי רכב מעורבים בתאונות עם נפגעים. בשנת 2011 25,629 כלי רכב היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים ירידה של כ-5% לעומת שנת 2010.
ב-2011 נרשמו 51,889 תאונות 70,627 נפגעים והיו מעורבים 91,086 כלי רכב זאת לעומת 2010 56,685 תאונות, 76,900 נפגעים ו-99,555 כלי רכב מעורבים.
נהגים שעברו עבירת נהיגה בעת התאונה, לפי סוג העבירה וקבוצת אוכלוסייה, 2011
סוג העברה
נהגים שעברו עבירת נהיגה בעת התאונה
סך כולל(1)
אחוז מסך כולל
אחוז מסך כל היהודים
אחוז מסך כל הערבים
מזה
נהגים עד גיל 18
נהגים בגיל 55-64
סך הכל
15,690
100.0
100.0
100.0
אי-ציות לרמזור
2,795
17.8
18.2
16.0
9.8
22.8
סטייה מנתיב
2,221
14.2
13.0
18.2
18.7
11.4
אי-מתן זכות קדימה להולך רגל
1,511
9.6
11.2
4.8
6.2
15.0
אי-שמירה על מרחק
1,339
8.5
7.3
12.8
אי-מתן זכות קדימה לרכב
1,284
8.2
7.9
9.7
אי-ציות לתמרור "עצור"
1,066
6.8
7.7
3.6
אי-ציות לתמרור "זכות קדימה"
1,044
6.8
7.3
4.8
פנייה לא נכונה
581
3.7
3.4
4.8
מהירות מופרזת
547
3.5
2.5
7.1
11.6
1.4
עברה אחרת
3,302
20.9
21.5
18.2
(1) כולל: נוצרים לא-ערבים, אנשים ללא סיווג דת וזרים.
הנתונים מצביעים כי 43% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו בצמתים, לעומת
כ-28% בלבד בצמתים בדרכים לא-עירוניות.
שנת 2011 היא שנה טובה יחסית לנהגים ולמערכת התחבורה. בשנה זוהצטמצמו מספר תאונות הדרכים באופן משמעותי ונראה שהמאבק בתאונות דרכים ובעיקר במספר ההרוגים והפצועים קשה עולה על הדרך הנכונה ונרשמת ירידה עקבית במספר תאונות הדרכים למרות העליה במספר כלי הרכב.
בשנת 2002 נרשמו 112,000 תאונות דרכים (16,000 עם נפגעים) וב-2011 רק 86,000 תאונות דרכים (14,127 עם נפגעים). עם זאת, במספר התאונות הקטלניות בשנת 2011 חלה עלייה של 1.3% לעומת שנת 2010 אך מספר ההרוגים (341) קטן ב-3.1 אחוזים ומספר הפצועים קשה (1,340) קטן אף הוא ב-20.4 אחוז. את השיפור הזה אפשר לייחס בין השאר לשיפור הניכר ברמת הבטיחות של המכוניות וכן לשיפורים בטיחותיים בכבישים.
במספר התאונות הקשות חלה ירידה של כ-20%. כ-74% מכלל התאונות אירעו בדרכים עירוניות.
שיעור התאונות ל-100,000 תושבים נמצא במגמת ירידה מתמדת משנת 1996. בשנת 1996 הוא עמד על 447 תאונות ל-100,000 תושבים, בשנת 2002 שיעורן עמד על 281 והגיע ל-182 בשנת 2011. במקביל, גם שיעור התאונות ל-1,000 כלי רכב מורשים ושיעור התאונות ל-100 מיליון ק"מ נסיעה, נמצאים במגמת ירידה משנת
1996. שיעור התאונות ל-1,000 כלי רכב מורשים ירד מ-17 בשנת 1996, ל-10 בשנת 2002 ול-5 בשנת 2011. שיעור התאונות ל-100 מיליון ק"מ נסיעה ירד
מ-80 בשנת 1996 ל-49 בשנת 2002 ול-28 בשנת 2011.
הנתונים מצביעים כי 43% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו בצמתים, לעומת
כ-28% בלבד בצמתים בדרכים לא-עירוניות והנתון המדאיג הוא שחומרת התאונה בדרכים לא-עירוניות גבוהה מאשר בדרכים עירוניות. בדרכים לא-עירוניות היו כ-5% מהתאונות קטלניות וכ?9% &ndash קשות. כ-1% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו קטלניות וכ-7% היו קשות. כ-72% מכלל התאונות היו התנגשויות של כלי רכב,
כ-20% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.
כ-36% מהנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות (כ-26% מכלל התאונות), אולם כ-60% מההרוגים וכ-38% מהפצועים קשה, נפגעו בדרכים אלה.
כ-11% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) וכ-34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל.
הנתון המדאיג הוא שיעורם הגבוה של בני 65+ במעורבות בתאונות, כ-22% מבין הולכי הרגל שנפגעו כפול מחלקם באוכלוסייה שייכים לקבוצת גיל זו. מתברר כי מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה. מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש,
כ-70% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש,
כ-56% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65+ שנפגעו בעת חציית כביש
כ-67% מהם נפגעו במעבר חצייה. אולי לכאן כדאי למשרד התחבורה ולמשטרה
לכוון את מאמציהם.
כלי רכב מעורבים בתאונות דרכים, לפי סוג ומאפיינים נבחרים, 2011
סוג כלי הרכב
אחוז במצבת הרכב
אחוז בנסועה השנתית
אחוז מעורבות בתאונות עם נפגעים
אחוז מעורבות בתאונות קטלניות
סך הכל
100.0
100.0
100.0
100.0
מזה:
רכב פרטי
80.7
67.8
66.1
46.2
משאית עד 3.5 טונות (משקל כולל)
10.3
16.4
8.9
11.8
משאית 16.0 + טונות
(משקל כולל)
0.8
3.6
1.1
6.2
אופנועים
4.4
1.9
10.1
9.4
חלקן של המשאיות הקטנות (עד 3.5 טונות) והמשאיות הגדולות (16+ טון) בתאונות דרכים עם נפגעים קטן מחלקן בנסועה, אך מעורבותן בתאונות קטלניות גבוהה. חלקם של האופנועים בתאונות עם נפגעים גדול פי חמישה מחלקם בנסועה.
שיעור כלי רכב מעורבים בתאונות ל-1,000 כלי רכב מורשים היה במגמת ירידה משנת 1996 כשעמד על 31, ירד ל-18 בשנת 2002 והמשיך לרדת ל-9 בשנת 2011. בדומה לכך, שיעור כלי רכב מעורבים בתאונות ל?100 מיליון ק"מ נסיעה עמד על 146 בשנת 1996 וירד מ-91 בשנת 2002 ל-47 בשנת 2011.
נשים פחות מעורבות בתאונות דרכים
כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים היו גברים וכ-26% היו נשים. יש לציין כי אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 42%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 10%.
חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24 מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים עמד על כ-20%, בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-15%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65+) המעורבים בתאונות עמד על
כ-7%, בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-9%.
נפגעים
כאמור בשנת 2011 נהרגו על הכבישים 341 איש, 3.1 אחוזים פחות לעומת 2010. מספרם של הפצועים קשה הוא 1,340 20.4 אחוז לעומת 2010 ומספרם של הפצועים קל עומד על 25,460 2.3 אחוזים לעומת שנת 2010. מביןם הפצועים קשה ראוי לשים לב למספרם הגבוה של הולכי הרגל המהווים 28.6 מכלל הפצועים קשה.
כמה זה עולה לנו
העלות הכלכלית למשק היא עצומה הן באופן ישיר והן באופן עקיף. בשנת 2011 שולמו בסך הכל על ידי הביטוח הלאומי לנפגעי תאונות דרכים שארעו בזמן העבודה סכום עתק של 81,402,000 שקלים. הסכום המצטבר משנת 2004 הוא 1,672,452,000 שקלים. הסכומים האלה כידוע אינם מדברים על כלל הנזק למשק ועל הנזק העקיף.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg