בשורה לנהגים ותיקים ומקצועיים

משנת 2011 בדיקות רפואיות יבוצעו מגיל 70 במקום 65
נהגים מקצועיים יחויבו לעבור בדיקות מגיל 60 במקום 50. השינוי יביא להארכת תוקף רישיון הנהיגה ולחיסכון כספי.
מאת נועם קום 16/5/10

החל מ-1 בינואר 2011 יחויבו הנהגים בישראל לבצע בדיקות רפואיות מגיל 70 במקום 65 כיום. זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.
על פי התקנה החדשה יחויבו נהגי הרכב הפרטי לעבור בדיקות רפואיות כלליות רק מגיל 70 ואילך, כתנאי לחידוש רישיונם ובדיקה נוספת אחת ל- 5 שנים. מגיל 80 ואילך יחויבו הנהגים להיבדק אחת לשנתיים. נהגים מקצועיים ובהם: נהגי מוניות, אוטובוסים ורכב כבד, יחויבו בבדיקה רפואית מגיל 60, במקום גיל 50 כיום ובדיקה נוספת אחת ל- 5 שנים. מגיל 70 ואילך יחויבו נהגים אלה בבדיקה אחת לשנתיים.
הארכת תוקף הרישיון
בעקבות העלאת גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים ותיקים ומקצועיים, יוארך גם תוקף רישיון הנהיגה שלהם, כך למשלנהג רכב פרטי שימלאו לו 61 שנים החל מ- 1 בינואר 2011 יקבל רישיון נהיגה ל- 9 שנים (במקום 4 שנים כיום) ובהגיעו לגיל 70 יקבל רישיון נהיגה לתקופה של 5 שנים עד הגיעו לגיל 75, בכפוף לבדיקות רפואיות. מגיל 80 ואילך יקבל רישיון בכל שנתיים.
ההחלטה להעלות את גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים, באה בעקבות עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה, בהשתתפות משרד הבריאות, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים והמועצה הלאומית לבריאות ונתונים שהצביעו על גידול משמעותי בתוחלת החיים של האוכלוסיה.
מהנתונים מתברר כי רק אחוז מזערי של נהגים בני 65 ומעלה ונהגים מקצועיים בני 50 ואילך, שהופנו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בעקבות הבדיקות, נפסלו מלהחזיק ברישיון נהיגה או אושרו לנהיגה במגבלות מסוימות. מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, פרופ' יוסף ריבק מציין כי לאורך השנים חל גידול הדרגתי וקבוע בתוחלת החיים בישראל. לדבריו, אוכלוסיית בני ה- 60 ומעלה אינה דומה כיום במאפייניה הבריאותיים, הפסיכולוגיים והקוגנטיביים לאותה קבוצת גיל לפני 30 או 40 שנה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 1976 עמדה תוחלת החיים הממוצעת בישראל על 71.2 שנים לגברים ו- 74.8 שנים לנשים. בשנת 2008 הגיעה תוחלת החיים הממוצעת ל- 79.1 שנים לגברים ו-83 שנים לנשים. עוד עולה כי אוכלוסיית הנהגים המבוגרים (67 ומעלה) הכפילה את עצמה בעשור האחרון. בשנת 2000 עמד מספר הנהגים בני ה- 67 ומעלה על 130 אלף, לעומת 330 אלף בסוף שנת 2009.אחוז הנהגים המבוגרים מקרב אוכלוסיית הנהגים עמד בשנת 2000 על 4.9% ,לעומת 9.8% בסוף שנת 2009.
חיסכון כסף וזמן לנהגים
התקנה החדשה גם תפחית את הוצאותיהם הכספיות של נהגים בני 65 ומעלה, נהגי רכב מקצועיים ונהגי רכב ציבורי מגיל 50, הנדרשים כיום לחדש את רישיונם אחת לשנתיים. התקנה החדשה תקל באופן משמעותי על אוכלוסיית הנהגים הותיקים והנהגים המקצועיים ותחסוך מהם טרחה, בזבוז זמן והוצאות מיותרות עבור הבדיקות הרפואיות, הנדרשות לצורך חידוש הרישיון.
בכך מצטרפת ישראל לרבות מדינות העולם המחייבות בדיקות רפואיות לנהגים מגיל 70 ומעלה. מהנתונים עולה כי במדינות רבות בעולם מחייבים נהגים פרטיים בבדיקות רפואיות רק מגיל 70 ואילך. באנגליה, גרמניה, צרפת, בלגיה, אוסטריה ונורבגיה אין מחייבים כלל נהגים בבדיקות רפואיות. הולנד, ושוויץ מחייבות נהגים בבדיקות רפואיות רק מגיל 70 ואילך.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg