מהפך בשיטת לימוד הנהיגה בישראל

ועדת השרים אשרה את הרפורמה שתאפשר לראשונה לגשת למבחן הנהיגה המעשי כבר בגיל 16 ותשעה חודשים, אולם חובת הליווי תתארך ל-6 חודשים, מחירי לימוד נהיגה יתייקרו משמעותית.
מאת: נועם קום 23/11/2010
בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת במעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות והמחקרים מצביעים כי הסיבה העיקרית למעורבותם של נהגים אלה בתאונות דרכים היא חוסר ניסיון בנהיגה והיעדר הכשרה מתאימה. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתברר כי בשנת 2009, נהגים צעירים עד גיל 24 היו מעורבים בתאונות דרכים קשות וקטלניות פי שניים ויותר מנהגים מבוגרים יותר.
משרד התחבורה, מחולל במהפכה שתביא לשיפור ברמה המקצועית של תלמידי ומורי הנהיגה במדינת ישראל, תוך מתן דגש על הגברת הבטיחות בדרכים.
עיקרי התוכנית:
לימודי תאוריה במרכזי לימוד
הלימודים לנהיגה,יתבצעו באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים)וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה. המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה. על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ- 100 מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים). כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מל"נים קטנים יותר.
למודי נהיגה מגיל 16.5
לימוד הנהיגה יתחיל בגיל 16 וחצי, בהתאם לתוכנית הלימודים. בגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי, במקום גיל 17
כיום.
קבלת היתר נהיגה
מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד, שיותנה בחובת ליווי של נהג-מלווה במשך 6 חודשים.
חובת הליווי תתארך ל- 6 חודשים
תקופת הליווי על ידי נהג-מלווה לנהג בעל היתר נהיגה, מתארכת ל- 6 חודשים תוכנית הליווי כוללת: 3 חודשים בנהיגת יום ולילה, ו- 3 חודשים נוספים תחול חובת הליווי רק בנהיגת לילה. משך הליווי יהיה 50 שעות לפחות. נושא הליווי לנהגים חדשים בחודשים הראשונים לקבלת הרישיון מקבל חשיבות רבה. מנתונים שהוצגו על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מנהגים שנהגו עם מלווה.
חתימה על תצהיר לווי תנאי לקבלת רישיון נהיגה
בתום תקופת הליווי שתמשך 6 חודשים, יחתמו המלווה והנהג החדש על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי, רק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע למשך שנתיים מטעם רשות הרישוי.
תוכנית לימוד נהיגה המלווה בכרטיס תלמיד
התוכנית החדשה של לימוד הנהיגה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות ומערכי שעור, אותם יידרש התלמיד להשלים במשך תקופת הלימוד. תוכנית הלימוד כוללת שלושה שלבים עיקריים אותם נדרש התלמיד לעבור, כאשר הלימודים המעשיים והעיוניים משולבים יחד ומותאמים לכל אחד מהשלבים.
בשלב הראשון, יינתן דגש על הוראת החוקים, תמרורים בסיסיים, כללי הדרך ונהיגה מונעת. החלק המעשי של שלב זה יוקדש להכרת הרכב ותפעולו, נהיגה מונעת, סטיות מהדרך וגורמיהם.
בשלב השני, יינתן דגש על התנהגות בצמתים, פניות ומתן זכות קדימה. בחלק המעשי תהיה התמקדות בכבישים, נתיבים שונים, התקרבות לצומת, מסילת ברזל ומתן זכות קדימה.
בשלב השלישי, יינתן דגש בין השאר על סוגי הדרכים, מגבלות ראייה בחשיכה, החלקה בכביש ומניעתה, בטיחות בנהיגה, תקינות צמיגים ומגבלות של נהג חדש, לעומת נהג ותיק. החלק המעשי של השלב האחרון יוקדש בין היתר להתאמת הנהיגה להולכי הרגל, חניות ועצירות, תגובות במקרה של סכנות בלתי צפויות ונהיגה בדרכים הרריות.
שיטת הלימוד החדשה תלווה לראשונה באמצעי המחשה והוראה חדישים ותכלול בין השאר סרטוני לימוד ושקופיות שיוקרנו במהלך השיעורים.
בתום לימוד שלושת השלבים של התוכנית תתבצע בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.
24 שעורי חובה נהיגה
במסגרת התוכנית יחויבו התלמידים לבצע 24 שיעורי לימוד חובה לפחות במקום 28 שיעורים כיום, זאת בשל העובדה כי חלק מהלימודים יתבצעו מעתה במרכזי הלימוד (מל"נים). עלות הלימודים העיוניים תקוזז כתוצאה מצמצום במספר שיעורי החובה ומהפחתת העלות שתלמיד נדרש לשלם עבור העמדת הרכב לטסט.
מורים ובוחנים מקצועיים יותר
הרפורמה במערך לימוד הנהיגה כוללת גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני ומורי הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. כך למשל נקבעו קריטריונים אחידים של ה"טסטים" לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן יערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והמורים והתאמתה לתוכנית המל"ן ואף יורחבו הדרישות לקבלת רישיון להוראת נהיגה.
מה המשמעות של הקמת המל"נים והרפורמה החדשה ?
מרכזי הלימוד(מל"ן) יוקמו ע"י בתי ספר לנהיגה שיתאגדו ביניהם ומכללות לימוד שונות ובהם אילו המקיימות כיום את הקורסים לנהיגה מונעת. מורים שהוסמכו להדרכה הם שיעבירו את הקורסים העיוניים לתלמידים עלות הלימודים במל"ן צפויה לעמוד על 600 ₪. ביחס לפרק הנהיגה המעשי לא נראה סביר כי ניתן יהיה לקצר את מספר שעורי הנהיגה המעשיים ל- 24, מספר שעורי החובה עומד היום על 28, אולם מרבית התלמידים לוקחים בפועל יותר שעורים בכדי להיות מוכנים למעבר הטסט המעשי. לכן המעבר לשיטה החדשה צפויה לייקר את עלות הלימודים בין 600 ל- 1000 ₪ לתלמיד. יש לקוות כי ההתמקדות בפרקים העיוניים היא זו שתשפר את מיומנות הנהגים ותפחית מעורבותם בתאונות. נראה כי ההתמקדות צריכה להיות בעיקר בפרק המיומנות המעשית כדוגמת חונכות נהיגה באמצעות מדריכים מקצועיים במגרשים במסלולים ובמצבים בהם צפויים הנהגים החדשים להיתקל.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg