ענף הרכב בישראל, עבר לאחרונה שינויים כמו רפורמת המיסוי הירוק ושינוי שיטת שווי השימוש, אלו ועוד גרמו לטלטלות בשוק ולהיערכות מוקדמת של השוק המוסדי שמונה כיום כ-320 אלף כלי רכב ומהווה כ- 54% מכלל המכירות. נתוני רשות המסים מבטאים את המגמות הללו.
מאת: נועם קום
עיקרי המגמות:
ייבוא והכנסות מיסים- בשנת 2009 חלה ירידה ריאלית של כ- 8% בערך יבוא הרכב וירידה מקבילה בהכנסות ממיסי היבוא המוטלים על כלי הרכב. על אף שמדובר בשיעורי ירידה ניכרים, יש לזכור כי הם באים לאחר שבשנת 2008 נרשם נתון שיא בהכנסות ממסי היבוא על רכב, ובהתחשב בהאטה בפעילות הכלכלית שפקדה את המשק בשנת 2009, מדובר בשיעורי ירידה מתונים לאור צפיות המשבר הכלכלי באותה שנה. כללית כמות כלי הרכב שיובאו במהלך 2009 ירדה בכ- 11% כשמדובר ברכב נוסעים ומסחרי.
מיסוי ירוק- בשנת 2009 חלו התפתחויות משמעותיות בשוק הרכב בכלל וביבוא אישי בפרט, בעקבות הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שנכנסה לתוקף בראשית אוגוסט 2009. רפורמה זו קובעת למעשה את רמת המיסוי לכל רכב בהתאם לרמת זיהום הנפלטת ממנו. הרפורמה החדשה באופן ניכר על שוק הרכב ועיתוי רכישות רכב חדש.
שווי שימוש- החל מה-1בינואר 2010 הופעלה השיטה החדשה של חישוב שווי השימוש ברכב צמוד- "שווי שימוש ליניארי", מהלך זה השפיע אף הוא על היקף מכירות כלי הרכב בסוף שנת 2009 וברבעון א' של שנת 2010.
השפעת הרפורמות על שוק הרכב- שתי הרפורמות הופעלו מיסוי ירוק החל מחודש אוגוסט 2009 ושווי שימוש ליניארי בתחילת 2010 , כבר עתה ניתן לציין כי הן משפיעות על התנהלות ענף הרכב בישראל:
·הציון הירוק- מדד זיהום האוויר, של כלי הרכב המיובאים ירד כבר מהחודש הראשון להפעלת הרפורמה, דהינו אוגוסט 2009, ובכל התקופה שחלפה עד עתה, נשמר ברמה נמוכה משמעותית מזו שאפיינה את 8 החודשים הראשונים של 2009 ואת השנים שקדמו לה.
·שווי שימוש ליניארי- בעקבות הרפורמה בשיטת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד, השתנו עקרונות התמחור של כלי הרכב, תוך צמצום משמעותי של תופעת ההתכנסות לגבולות והתאמה ל "קבוצות המחיר", כלומר הורדת מחירי דגמי המכוניות כלפי מטה בכדי להשתייך לקבוצה "2" הנפוצה., כך היה נהוג בשנים קודמות בטרם הרפורמה החדשה.
היקף השוק המוסדי- בשנת 2009 נמשכה מגמה של ירידת משקלם היחסי של ציי רכב מתוך כלל רכישות של מכוניות חדשות. בשנים הקרובות צפוי המשך מגמת הירידה ברכישות ציי רכב, משיקולי כדאיות כללית לעובדים, מכיוון שרק בשנת 2011 יעמוד שווי השימוש על גובהו הריאלי, בהתאם למתווה עליית שווי השימוש שהחל בשנת 2008 ויסתיים בשנת 2011.
ייבוא אישי- בשנת 2009 נבלמה גם מגמת העלייה בהיקפי היבוא האישי, לאחר שנים של צמיחה מואצת, ויש להניח שפלח שוק זה הגיע למיצוי.
פירוט המגמות
כמות כלי הרכב שיובאו במהלך 2009 ירדה ב- 8.9% שכמדובר ברכב נוסעים וב- 37.7% כשמדובר ברכב מסחרי. ירידה זו נובעת מההאטה הכלכלית שפקדה את המשק החל מהמחצית השנייה של 2008, תקופה בה ירד היקף היבוא של כלי הרכב לישראל ב- 20% ביחס לתקופה מקבילה ב- 2007. כבר בתחילת 2009, לפני שהורגשו ניצני יציאה מהמשבר בתחומים אחרים, התהפכה המגמה ביבוא כלי הרכב הפרטיים. נראה כי מה שגרם לכך זה לאו דווקא הצפי ליציאה מהמיתון, אלא הציפיות והיערכות מוקדמת להפעלת הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שבמקור תוכננה לחודש אפריל 2009. הרפורמה שהופעלה בסופו של דבר ב- 2 באוגוסט 2009, גרמה לכך שבחודש יולי המריא היבוא של רכב נוסעים לשיא של כל הזמנים במדינת ישראל 31,069 כלי רכב.
יבוא אישי
היקפי היבוא האישי בשנת 2009 נותרו דומים לאלה של שנת 2008, אם כי מדובר בגידול של כ- .5% בשנים 2006-2008 חל גידול מהיר ביותר בהיקפי היבוא האישי, לפיכך, נתוני היבוא של 2009 מאפשרים להניח בזהירות שמגזר זה הגיע למיצוי. יהיה מעניין לעקוב אחרי התפתחות היבוא האישי בעקבות הרפורמה של יבוא מקביל שאושרה בכנסת בפברואר 2010. נתוני יבוא אישי כוללים בתוכם לא רק יבוא רכב לשימוש אישי בידי תושב ישראל, אלא גם יבוא של רכבי תושבים חוזרים, עולים חדשים, דיפלומטים. כל אלה מהווים, על פי הערכה, כ- 10% מסך היבוא האישי.
התפלגות רכישות הרכב ביבוא אישי על פני שנת 2009 מראה "קפיצה" חדה בחודש יולי וירידה בכמויות מייד לאחר מכן, זאת בשל המטרה הברורה של המייבאים להקדים את הרכישה ולחסוך בתשלומי מס קניה כתוצאה מהרפורמה ב"מיסוי ירוק" אשר נכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט 2009, שבה עלו מסי קניה החלים על כלי רכב יקרים ומזהמים, מכיוון שמרבית כלי הרכב ביבוא אישי בנפחי מנוע גדולים משתייכים, לקטגוריה המזהמת דרגה 15 ורמת המיסוי עליהם עלתה בעקבות הרפורמה. ראוי לציין כי מרבית כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי הם כלי רכב יקרים יחסית: רכבי יוקרה, ג'יפים, רכבי ספורט. הדגמים השכיחים ביותר ביבוא אישי הנם ג'יפים גדולים ומכוניות פאר: ג'יפ גרנד צ'רוקי, ב.מ.וו X5 ו- X6, דגמים רבים של מרצדס לסוגיהם, גם בשנת 2009 נמשכה התופעה לפיה תחום היבוא האישי מקבל אופי מסחרי האסור על פי חוק !
כמויות כלי רכב שיובאו ביבוא אישי בשנים 2004-2009
מקור: האגף לשירותי מידע, משרד התחבורה עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה, רשות המסים
מס הקניה המוטל על כלי רכב בעקבות הרפורמה ל"מיסוי ירוק".
המס העיקרי המוטל על כלי רכב חדשים, הינו מס קניה המוטל על: רכב פרטי ורכב מסחרי (83%), אופנועים (72%) וקטנועים (40%). עם זאת, משאיות ואוטובוסים במשקל של מעל 4.5 טון פטורים ממס. כמו כן, רכב המיובא מארצות שלישיות (מדינות שלמדינת ישראל אין איתם הסכם סחר),חייב במכס של 7%. ב- 2 באוגוסט נכנסה לתוקף הרפורמה במס הקניה המוטל על כלי רכב שמשקלם עד 3.5 טון. במסגרת הרפורמה הועלתה הרמה הבסיסית של מס הקניה מ- 75% ברכב נוסעים ו- 72% ברכב מסחרי, לרמה בסיסית של 90% תוך מתן זיכוי בסכום הולך ועולה ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום נמוכה יותר. ב- 25 בנובמבר 2010 אושרה הרפורמה באופן סופי בועדת הכספים של הכנסת, כאשר שיעור מס הקניה הופחת ממועד זה ואילך ל- 83%, וזאת כנגד ביטול הזיכוי (2,400 ש"ח) שהוענק לפני כן לרכב המצויד במערכת בקרת יציבות. בעקבות הרפורמה, שיעור מס הקניה על רכב בעל הנעה רגילה עתה איננו אחיד והוא נע בטווח רחב בין כ- 30% ועד ל- 83%. רכב היברידי בדרגת זיהום 2 ממוסה לפי שיעור אחיד של 30%, ואילו רכב היברידי בדרגות זיהום גבוהות יותר ממוסה כמו רכב בעל הנעה רגילה, בהתאם לדרגת הזיהום שלו. על אף פרק הזמן הקצר שעבר מהפעלת הרפורמה במיסוי ירוק, ניתן כבר להבחין בהשפעתה. דרגות הזיהום נקבעות לפי הציון הירוק המחושב לכל דגם רכב על-פי נתוני הפליטות שלו ב- 5 סוגי מזהמים: פחמן דו-חמצני CO2, פחמן חד- חמצני CO, תחמוצות חנקן NOx, פחמימנים HC, וחלקיקים נשימים PM.
דרגות זיהום, סכומי הזיכוי במס קניה, התפלגות המכירות לפי דרגות הזיהום ב-
2009 ושיעורי מס קניה אפקטיביים
דרגת זיהום
|
ציון ירוק
|
זיכוי במס קניה (במחירי 2009)
|
% מסך המכירות ב- 2009
|
מס קניה אפקטיבי ממוצע*
|
1 (נטול פליטות)
|
0 – 50
|
מס קניה 10%
|
0.0%
|
10%
|
2 (היברידי)
|
51 – 130
|
מס קניה 30%
|
1.4%
|
30%
|
2
|
51 – 130
|
15,000
|
0.3%
|
38%
|
3
|
131 – 150
|
13,750
|
0.9%
|
50%
|
4
|
151 – 170
|
12,000
|
10.4%
|
54%
|
5
|
171 – 175
|
10,500
|
6.1%
|
58%
|
6
|
176 – 180
|
9,250
|
11.5%
|
60%
|
7
|
181 – 185
|
8,250
|
8.6%
|
64%
|
8
|
186 – 190
|
7,250
|
9.4%
|
67%
|
9
|
191 – 195
|
6,500
|
5.9%
|
70%
|
10
|
196 – 200
|
5,500
|
13.1%
|
71%
|
11
|
201 – 205
|
5,000
|
3.4%
|
73%
|
12
|
206 – 210
|
4,000
|
6.9%
|
74%
|
13
|
211 – 220
|
3,250
|
5.1%
|
77%
|
14
|
221 – 250
|
2,000
|
7.4%
|
80%
|
15
|
251 – 400
|
0
|
9.6%
|
83%
|
מקור: רשות המסים בישראל
הערה: מסי הקניה חושבו בנטרול הזיכויים בגין אביזרי בטיחות
שיעור מס הקניה הממוצע ירד בעקבות יישום הרפורמה, אך עדיין מדובר בשיעור מס גבוה יחסית בהשוואה למקובל במדינות המערב הממוצע שם עומד על כ-40%. בנושא זה לא נראה כל שינוי משמעותי בטווח קצר עקב חשיבות ההכנסות המתקבלות ממיסוי ענף הרכב, וכן בהתחשב בצפיפות הגבוהה בכבישים, ובעלויות רבות והזמן אשר נדרשים על מנת להתאים את תשתית הכבישים לעליה ברמת המינוע.
הרפורמה בזקיפת שווי השימוש ברכב והשפעת קבוצות המחיר על ענף הרכב
קבוצות המחיר ברכב נקבעות כיום לצורך קביעת אגרת הרישוי השנתית בלבד, לכל כלי הרכב. עד לכניסת הרפורמה בשיטת חישוב שווי השימוש, ב- 1.1.2010, שימשו קבוצות מחיר גם לקביעת זקיפת שווי השימוש ברכב צמוד שהיא: תוספת רעיונית להכנסה החייבת של עובד המשתמש ברכב הצמוד ממקום עבודתו, לצורך חישוב מס הכנסה ומסי הביטוח הלאומי בגין ההטבה לה זוכה העובד ממעבידו בדמות העמדת רכב לשימוש העובד. שיטת קבוצות המחיר ממשיכה לחול על כל כלי רכב שנרשמו לראשונה עד ליום 31 בדצמבר 2009.
קבוצות המחיר- בשל משקל גבוה של רכישות השוק המוסדי-ציי רכב, עד שנת 2010 שיחקו קבוצות המחיר תפקיד מכריע בקביעת מחירי רכב חדש, במיוחד בקבוצות השכיחות ביותר – 2 ו- 4. ציי רכב ובמיוחד חברות ליסינג שבאמצעותם שווקו הרכבים, רכשו כלי רכב בהנחות גדולות (עד 30%).
שמירת ערך המשומשות- על מנת לשמור על ערך המימוש של כלי רכב משומשים מאותו דגם הנמכר בתום תקופת השימוש בד"כ שנתיים עד ארבע שנים. שיטה זו יצרה עיוות בתמחור כלי הרכב תוך העדפת האינטרס של ציי הרכב הגדולים, על חשבון הצרכן הפרטי. כך, נוצר לחץ מצד ציי הרכב וחברות הליסינג, לשמר מחירי מחירון גבוהים במטרה להשפיע על ערכי הגרט של מלאי כלי הרכב. מנגד, בנוגע לרכב צמוד הייתה חשיבות להישאר בגבולות קבוצת המחיר הרלבנטית, מכיוון שהעלאת המחירון אפילו בשקל מעל טווח מחירי הקבוצה, הייתה מביא לקפיצה גבוהה במיסוי הרכב בידי המשתמש. כפועל יוצא מכך, בשנים האחרונות היינו עדים לתופעה של "התכנסות" מחירי הרכב לגבול העליון של קבוצות המחיר, כך למשל, בשנת 2009 קרוב ל- 40% מכלל כלי הרכב (נוסעים ומסחרי) נמכרו במחיר מחירון על הגבול העליון של קבוצה 2 9% נוספים נמכרו סמוך לגבול העליון של קבוצה 4.
מטרות המעבר לשיטה הליניארית- החל משנת המס 2010, שונתה שיטת חישוב שווי השימוש ברכב צמוד לשיטה הליניארית, כך שסכום הזקיפה מחושב כשיעור ממחיר המחירון של הרכב בהיותו חדש. המעבר לשיטה הליניארית גרם לשחרור הלחץ להישאר בתוך גבולות הקבוצה, מחד, והכניס את מחיר המחירון של הרכב לצרכן אל תוך בסיס המס, מאידך. בכך, צפויות להיות כמה השפעות חיוביות על שוק הרכב לדעת אנשי רשות המיסים:
–שחרור מהתערבות הרגולטור בתמחור של כלי הרכב באמצעות קביעת קבוצות המחיר, גם במחיר של התייקרות מסוימת במחירי הדגמים שנמכרו על גבול קבוצת המחיר.
– הפנמת הטבות המס במסגרת הרפורמה "מיסוי ירוק", כך שרכב ידידותי יותר לסביבה עשוי להפוך למבוקש יותר בקרב משתמשי הרכב הצמוד, בזכות מיסוי נמוך יותר.
–יצירת תמריץ להפחתת המחיר לצרכן סופי, הגברת השוויון ורמת התחרות לאור הקשר הישיר בין מחיר המחירון לצרכן לגובה מס ההכנסה שישולם בגין השימוש הפרטי ברכב
יישום השיטה הליניארית "שנת המעבר"- כהוראת שעה נקבע כי בשנת 2010 שיעור שווי השימוש יעמוד על 2.04% בנוגע לכלי רכב שמחיר המחירון שלהם עד 130,000 ש"ח (כולל), ו- 2.48% בנוגע לכלי רכב שמחיר המחירון שלהם עולה על 130,000 ש"ח . כמו כן, נקבעה תקרת מחיר לצורך חישוב שווי החישוב, על סך 467,180 ש"ח בשנת 2010. מנגד, הפעלת הרפורמה ל "מיסוי ירוק" בשילוב ביטול שיטת הקבוצות, הביאו מחד, לירידה משמעותית במס הקניה על דגמי רכב קטנים וידידותיים לסביבה, ומאידך, לירידה בשווי השימוש ביחס לאלטרנטיבות גדולות ויקרות יותר, כך שהלכה ולמעשה בעקבות הרפורמה נוצר פלח שוק חדש.
התפלגות מכירות כלי רכב (% מסך המכירות),
לפי מחירי מחירון בעת הרישום בשנים 2009 ו- 2010
מקור: נתוני משרד התחבורה, עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה, רשות המסים בישראל.
ביטול התמחור בשיטת הקבוצות גרם לעליית מחירים- ניתוח שינויי המחירים וקבוצות המחיר בדגמים שנמכרים לציי רכב מלמד אף הוא על החלשה ניכרת של השפעת קבוצות המחיר על תמחור הדגמים. כאמור, עליית שער החליפין של היין וביטול "מגבלת הקבוצות" ששימשה בפועל מעין "מפקח על המחירים" תוך יצירת עיוות בדמות התערבות הרגולטור, דחפה את מחירה של מזדה 3 הפופולארית כלפי מעלה, כאשר שיעור שווי השימוש הנמוך לא יצר תמריץ מספיק על מנת לשמור על מחירה ברמה נמוכה יחסית. ניתן להניח שבהיעדר "מסורת" תמחור בשוק תחרותי, במרבית הדגמים נגזר המחיר תוך היצמדות למחירה של מזדה 3 בהתאם למאפייני הדגמים השונים ומאפייני הביקוש שלהם. ניתן לראות שבקבוצות 2-4 מרבית דגמי הרכב עברו ב- 2010 לקבוצת מחיר גבוהה יותר. בכל אותם הדגמים שעברו לקבוצות גבוהות יותר, עלו גם סכומי שווי השימוש בשיעורים של עד 5%, בקבוצה 5 דגמים בודדים עברו לקבוצה 6.
שינויים בקבוצות מחיר ובסכומי זקיפת שווי השימוש בין השנים 2009 ו-2010
קבוצת מחיר ב- 2009
|
כמות הדגמים שנבדקה
|
כמות כלי הרכב שנמכרו ב- 2009
|
% דגמים שעברו לקבוצה גבוהה יותר
|
% דגמים ששווי השימוש עלה בהשוואה לקבוצות מחיר
|
% דגמים שהשינוי בשווי הוא עד 5% (עליה או ירידה)
|
1
|
4
|
1,842
|
–
|
–
|
–
|
2
|
42
|
41,828
|
64%
|
64%
|
60%
|
3
|
7
|
1,449
|
57%
|
57%
|
–
|
4
|
15
|
5,171
|
93%
|
93%
|
67%
|
5
|
5
|
671
|
40%
|
–
|
20%
|
מקור: משרד התחבורה, עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה, רשות המסים
השוק המוסדי- היקף הרכישות של רכב חדש בציי הרכב
שנת 2009 הינה השנה שלישית ברציפות בה נמשכת מגמת הירידה במשקל היחסי של רכישות ציי רכב. אמנם רבעון האחרון של השנה נרשמה הצטיידות מאסיבית של ציי רכב לקראת סוף שנת 2009 כחלק מההיערכות לרפורמת שווי השימוש ליניארי אולם המשקל היחסי של רכישות ציי רכב היגיע ל- 54% (ללא רכבי השכרה). לאחר עשור של עליה מתמדת ברכישות ציי רכב (1996-2006) שהיוו בנקודת שיא כ- 60% מסך הרכישות של רכב חדש, מפנה החל בשנת 2007 (השנה בה אושרה העלאת שווי השימוש על רכב במתווה הדרגתי על פני ארבע שנים) מגמה זו, צפויה להימשך עד לנקודת איזון שצפויה לעמוד על 45-50%.
רכישות ציי הרכב לפי חודשים בשנים 2008-2009
מקור: משרד התחבורה, עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המסים
הנתונים בגרף, מעידים על הרכישות המוגברות והערכות מוקדמת של ציי הרכב וחברות הליסינג בחודשיים האחרונים של שנת 2009. לקראת המעבר לשיטת שווי השימוש הליניארית.מבחינת מצבת כלי רכב צמודים, בשנת 2009 חלה עליה מסוימת בכמות של כלי הרכב שנבעה בחלקה, כאמור, מהצטיידותה מוגברת לקראת שנת 2010. כמות כלי רכב צמודים בסוף שנת 2009 מוערכת בכ- 320 אלף מתוכם כ- 216 אלף כלי רכב בבעלות חברות ליסינג (לא כולל רכבי השכרה).
מצבת כלי רכב לפי סוג בעלות וייעוד, בחודש דצמבר 2009
(רכב נוסעים ורכב מסחרי)
קבוצת מחיר
|
מחיר רכב מרבי לקבוצה
|
סה"כ
|
בעלות פרטית
|
עסקי/מלכ"ר/ממשלה
|
|||
כלי רכב צמודים
|
מזה: ליסינג
|
השכרה
|
רכב מאגר
|
||||
1
|
95,000
|
190,431
|
173,707
|
8,925
|
4,913
|
4,224
|
2,398
|
2
|
114,000
|
1,319,586
|
1,011,933
|
230,138
|
174,703
|
28,093
|
41,429
|
3
|
134,000
|
477,204
|
448,981
|
20,924
|
8,017
|
1,170
|
5,747
|
4
|
151,000
|
98,844
|
63,014
|
28,368
|
20,579
|
2,317
|
4,967
|
5
|
197,000
|
189,989
|
170,705
|
15,265
|
4,866
|
1015
|
2,831
|
6
|
281,000
|
76,678
|
66,851
|
8,537
|
2,058
|
106
|
1,168
|
7
|
לא מוגבל
|
40,904
|
32,195
|
7,907
|
799
|
145
|
642
|
סה"כ
|
2,393,636
|
1,967,386
|
320,064
|
215,935
|
37,070
|
59,182
|
מקור: קובץ רכב של משרד התחבורה, עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המסים
מכירות כלי רכב בשנת 2010
מספר כלי הרכב שנמכרו מתחילת השנה עד סוף חודש מאי עומד על 82,344 אלף מכוניות. מדובר בעליה של 36% לעומת הקופה המקבילה אשתקד. ההתאוששות ניכרת בחודשיים האחרונים, בחודש מאי בלבד נמכרו 18,044 אלף מכוניות. חשוב לציין כי אשתקד ברבעון הראשון של השנה, ההינו מצויים במשבר כלכלי ובעקבותיו בעיות אשראי של חברות הליסינג ועוד. בשל כך בתקופה זו חל מיתון בשוק הרכב. שנת 2010 החלה בקצב הזמנות מתון, בגלל היערכות ציי הרכב מבעוד מועד לקראת רפורמות שווי השימוש. ההתאוששות אכן ניכרת בעיקר מהרבעון השני של השנה, בהם גדל הזמנות של השוק המוסדי, קבוצות רכישה והציבור הפרטי. המגמה החיובית אף צפויה להשתפר ובקצב נתוני המכירות כיום, אם לא יתרחש כל אירוע חריג, צפויים להימכר השנה כ- 200 אלף כלי רכב.