מגמות שוק הרכב ב-2012


ב-2012 קנינו פחות כלי רכב. שווי השימוש של רכב ליסינג הוא כיום כמעט ריאלי. השוק עובר כיום לליסינג פרטי. אנחנו קונים יותר כלי רכב המזהמים פחות. מר וגברת ישראלי נוסעים פחות והם מעדיפים את גוווני השחור אפור כצבע המכונית שלהם
7.10.13
הרכב הישראלי נחשב בקרב קובעי המדיניות ככלי פיסיקלי רב עוצמה וכשכזה המיסוי עליו הוא מהמקורות החשובים של אוצר המדינה. הנתונים שמפרסמת רשות המיסוי על ענף הרכב בשנת 2012 חושפים תמונה מורכבת.
שנת 2012 היא השנה מרובת הרפורמות שהוכרז עליהן או שבוצעו בפועל רק במהלך המחצית השנייה של שנת 2013. במידה מסוימת מהווה שנת 2012, אבן דרך בחיבור בין צעדים שננקטו בעבר לרפורמות שתוכננו והבשילו לאחרונה.
הישראלי הממוצע שלו רכב בבעלות פרטית נסע בממוצע 14,700 ק"מ ירידה של
כ- 7.2% לעומת הנסועה הממוצעת שנמדדה בשנת 2011. לעומת זאת הנסועה של רכב צמוד הגיעה בממוצע ל-28,600 ק"מ עלייה של כ-2.9% לעומת אשתקד.
רכב מסחרי בבעלות פרטית נסע בממוצע 21,000 קילומטרים (ירידה של 7.9%), ואילו רכב מסחרי בבעלות תאגיד הגיע לנסועה ממוצעת של 34,400 ק"מ לשנה ללא שינוי לעומת אשתקד.
הנסועה הממוצעת של מוניות הסתכמה ב-81,000 ק"מ לשנה בדומה לאשתקד.
שנת 2012- פחות כלי רכב
הנתון המסקרן ביותר הוא כמה כלי רכב עלו בשנת 2012 על הכביש. התשובה מראה על האטה במספר המכוניות. בשנה זו חלה ירידה ביבוא כלי הרכב לישראל, במקביל להמשך הירידה בנטל המס האפקטיבי הממוצע לרכב. הכמות המיובאת של כלי הרכב ירדה ב-12.9% לעומת שנת 2011, ערך היבוא ירד ב-9.3% במונחים ריאליים, ותקבולי מס הקניה על רכב ירדו בשיעור ריאלי 12.4%.
ההכנסות ממיסוי כלי רכב בשנים 1995 – 2012
(במיליוני ש"ח, במחירים שוטפים)
שנה
כלי רכב
חלקי חילוף1
סה"כ הכנסות
ערך יבוא
מס קניה
מכס
מס קניה
מכס
1995
5,349
3,993
205
218
14
4,430
1996
5,657
4,106
227
239
26
4,598
1997
5,277
3,976
211
295
35
4,517
1998
5,152
4,047
222
281
33
4,583
1999
5,990
4,725
256
281
34
5,296
2000
7,656
5,780
284
291
43
6,398
2001
7,237
5,442
241
182
49
5,914
2002
6,706
5,147
211
200
48
5,606
2003
6,797
4,774
225
219
51
5,269
2004
8,529
6,287
310
242
47
6,886
2005
9,170
6,507
321
232
48
7,108
2006
9,672
6,659
320
227
40
7,246
2007
11,873
8,029
414
267
47
8,757
2008
12,336
7,659
437
277
52
8,425
2009
11,654
7,277
417
270
53
8,018
2010
14,589
8,557
474
291
61
9,383
2011
15,007
8,352
433
303
63
9,151
2012
13,848
7,444
370
324
68
8,206
שינוי ריאלי2
-9.27%
-12.37%
-16.05%
5.24%
5.68%
-11.83%
[1] רכב נוסעים בלבד (ללא מסחרי וללא מוניות) לפי שנת רישום לתנועה
הערות ללוח: 1. כולל רכב נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, רכב כבד, טרקטורים, מוניות ורכב סיור ותיור. 2. נתוני יבוא חלקי חילוף בלבד, כולל צמיגים. 3. במונחים שקליים, שנת 2012 בהשוואה לשנת 2011
רכב נוסעים – יבוא והכנסות ממסים בשנים 1995 – 2012
(במיליוני ש"ח, במחירים שוטפים)
שנה
כמות כלי רכב מיובאים
ערך יבוא
(מיל' ש"ח)
מס קניה
(מיל' ש"ח)
מכס
(מיל' ש"ח)
מס קניה ממוצע לרכב
% מס קניה מערך יבוא
2002
119,287
5,533
4,431
180
37,147
80%
2003
109,911
5,342
4,202
197
38,231
79%
2004
109,911
5,264
4,202
197
38,231
80%
2005
136,939
6,954
5,880
297
42,937
85%
2006
142,528
7,267
5,947
290
41,723
82%
2007
185,171
9,415
7,408
382
40,007
79%
2008
189,289
9,489
6,938
407
36,651
73%
2009
172,459
9,649
6,720
391
38,965
70%
2010
221,923
11,785
7,941
450
35,781
67%
2011
229,944
12,330
7,808
413
33,955
63%
2012
203,727
11,365
6,971
346
34,219
61%
שינוי ריאלי
-12.89%
-9.38%
-12.21%
-17.70%
-0.92%
ינואר-אפריל 2013
82,599
4,536
2,594
108
31,409
57%
מקור: רשות המסים בישראל.
רכב ליסינג
שנת 2012 מסמנת תחילה של מגמה בה יש ירידה ברכישת רכבים צמודים. התופעה הזו מתרחשת במידה רבה בגין השינויים בתקנות המיסים על הרכב הצמוד וזאת
כתוצאה מהרפורמה בשווי השימוש ברכב צמוד, שיושמה בהדרגה בשנים 2008-2011. במקביל להפיכת שיטת החישוב לשיטה הליניארית החל מ-1.1.2010, עומד כיום שווי השימוש של הרכב הצמוד על ערכו הריאלי, בקירוב. בשנת 2012 המשיך להתפתח ה"ליסינג פרטי" שהוא במהותו ליסינג מימוני למגזר הפרטי, וזאת כתגובה עסקית טבעית של חברות ליסינג לירידת הביקושים בתחום הרכב הצמוד המסורתי (ליסינג תפעולי דרך המעסיקים). במקביל, הפכו חברות ליסינג לערוץ שיווק של רכב חדש, וזאת בנוסף לערוץ הישיר של סוכנויות יבואני הרכב.
אחוז רכישות רכב חדש בידי תאגידים (ציי רכב) בשנים 1996-2012
רכב ירוק
בשנת 2012 התחזקה המגמה של המעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות בעקבות הפעלת הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שנכנסה לתוקף באוגוסט 2009. ארבע שנים לאחר מכן,
ב- 1 באוגוסט 2013, נכנס לתוקף עדכון הנוסחה לחישוב הציון הירוק בכלי רכב, במטרה לשמור על יעילות תמריצי המס ועל פער נאות בין רכב מזהם יותר ומזהם פחות, ולמנוע את המשך הירידה בשיעורי מס הקניה האפקטיביים.
במקביל, החל מאוגוסט 2013 מיושמת הרפורמה לעידוד היבוא של כלי רכב בטיחותיים יותר, באמצעות הענקת תמריצים לכלי רכב בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה.
בשוק המשני מתקיימת תופעה של שחיקת מחירי כלי רכב משומשים ביחס לרכב חדש, ככל הנראה כתוצאה מתחרות אל מול מכירת רכב משומש מציי רכב וכן אל מול מכירת רכב חדש במחירים זולים, כתוצאה מהרפורמה של "מיסוי ירוק".
הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שינתה משמעותית את שוק הרכב. כבר בשנה 2010, שהייתה השנה מלאה הראשונה להפעלת הרפורמה, ראינו מגמת עליה ביבוא של כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים שכן, דרגות זיהום נמוכות מתואמות, בדרך כלל, גם עם צריכת דלק נמוכה. בשנים 2011-2012 מגמה זו הלכה והתעצמה, כפי שניתן לראות בנתונים ובתרשימים להלן. אם בשנת 2009 הציון הירוק הממוצע של כלי רכב מיובאים עמד על
כ- 195 נקודות, ובשנת 2010 ירד הציון הירוק הממוצע לכ- 184 נקודות, הרי שבחודשים האחרונים של שנת 2012 הגיע הציון הירוק של כלי הרכב המיובאים לרמה של 164 נקודות בממוצע.
בתקופה שחלפה מאז הפעלת הרפורמה חלו שינויים משמעותיים בהתפלגות יבוא כלי הרכב לפי דרגות זיהום. בשנת 2008 כשליש בלבד מכלי הרכב המיובאים השתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6, ואילו כלי רכב בדרגות זיהום גבוהות (13-15) היוו כ- 21% מהיבוא. התפלגות דומה אפיינה גם את המחצית הראשונה של 2009. בשנים 2010-2012 נצפתה מגמה עקבית של עליית משקלם של כלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות לצד הפחתת משקלם של כלי רכב מזהמים. בשנת 2011 משקל כלי הרכב בדרגות זיהום 2-6 עמד על 65%, ובשנת 2012 עלה שיעורם ל- 82%!
ציון ירוק ממוצע של רכב נוסעים, לפי חודש רכישה בשנים 2008-2012
בשנת 2012 נרשמה עליה נוספת במכירות רכבי ליסינג חדשים "יד ראשונה אפס קילומטר", תוך ניצול היתרונות לגודל ברכישת רכב מהיבואנים ביטול רישום ה"יד" בעסקת מכירה של רכב חדש בחברת ליסינג עשוי לתת דחיפה נוספת לתופעה של שיווק רכב חדש דרך חברות הליסינג.

רכב היבירדי
בישראל רכב היברידי הופיע לראשונה בשנת 2004, שנה בה הוענקו לראשונה הטבות מס באמצעות הענקת מס קניה מופחת (40%) לרכב היברידי בעל נפח מנוע עד 3,000 סמ"ק.בשנה זו נרשמו שני דגמים הונדה CIVIC IMA (מחיר מחירון 163,000 ש"ח) וטויוטה PRIUS (מחירון 240,000 ש"ח). בשנת 2005 הופחת שיעור המס ל- 30%. בשנת 2009, עם תחילת הרפורמה ב"מיסוי ירוק", שונה מבחן הזכאות לשיעור מס מופחת במקום המגבלה לפי נפח מנוע 3,000 סמ"ק, הוחלט לתת הטבה לרכב היברידי עד דרגת זיהום 2 בלבד (ציון ירוק 130) במבחן התוצאה כל הדגמים עם נפח מנוע עד 3,000 סמ"ק שיובאו אז ביבוא סדיר ענו לדרישה זו.
מגוון הדגמים עלה בהדרגה בשנים אלה והמחירים ירדו. בשנת 2013 רשומים עד עתה 16 דגמים בסיסיים (ללא ספירת רמות איבזור שונות), והיקפי היבוא צפויים לעבור 6,000 מכוניות בחישוב שנתי!
רכב היברידי בישראל בשנים 2004-2013 דגמים, מחירים, כמויות
שנה
כמות הדגמים הבסיסיים
כמות כלי הרכב שנרשמו
מחיר מחירון של הדגם הזול ביותר
2004
2
11
163,000
2005
1
122
189,900
2006
2
472
155,000
2007
3
1,695
151,000
2008
4
2,736
146,000
2009
10
2,448
130,000
2010
10
2,887
129,990
2011
12
4,350
116,990
2012
15
4,467
114,900
2013
16
6,400*
116,900
צבע המכונית
הישראלי אוהב את המכונית שלו שחורה ואפורה. סקר לגבי צבע המכונית הפופולרית ביותר מצא כי גווני השחור-לבן-אפור במצטבר תופסים כ- 77%. בשנת 2012, בדומה לשנים קודמות, הצבע הפופולרי היה אפור/כסוף בגוונים שונים (35%), במקום שני נמצא צבע לבן ל"גווניו" (27%). מקום שלישי בפופולריות תפס צבע שחור (כולל שחור "חציל") כ- 15%, וכ- 9% מהמכוניות צבועות בגווני כחול/תכלת.
מגמת העלייה בפופולריות של צבע שחור (לרבות שחור-"חציל") נבלמה ב-2012, ואילו דווקא הלבן מראה מגמת עליה. מכוניות לבנות היו שולטות במכירות בתחילת שנות ה-90 (למעלה מ- 40% מהמכירות), ירדו בשנים 2005-2009 לשיעורים של 16-19% ולאחרונה (תחילת 2013) עלה לכדי כ- 30%. אדום שהיווה למעלה מ-10% בשנות ה- 70, חווה ירידה והפך שוב לפופולרי בשנות ה-90, כיום ירד לכ- 4%. מכוניות בגווני ירוק שהיוו למעלה מ- 10% במכירות רכב נוסעים בסוף שנות ה-90, היום ירדו לכ- 1% בלבד.
ב-1 אוגוסט 2013 נכנסה לתוקף הרפורמה ברישום ומתן תמריצי מס לאביזרי בטיחות מתקדמים ברכב.
תחום האבזור הבטיחותי לרכב עובר בימים אלה התקדמות טכנולוגית מרשימה בכל הנוגע למערכות חכמות שמבוססות על טכנולוגיות חדשניות כגון תקשורת לווינית, רדארים, מצלמות בשילוב עיבוד וניתוח מידע חזותי, מערכות שמקבלות מידע ממערכות שונות ברכב ויוצרות התרעות לנהג, וכן מערכות שמאפשרות מעקב ותיעוד של אופן הנהיגה, ומערכות אקטיביות שמתערבות בנהיגה במידת הצורך (ייצוב הרכב בנתיב הנסיעה, בלימה בפני מכשולים/ הולכי רגל, האטה לצורך שמירת מרחק מהרכב מלפנים). מערכות אלה מותקנות הן בהתקנה מקורית אצל היצרן בדגמים מסוימים (בעיקר בדגמי יוקרה, עם חדירה הדרגתית גם לדגמים עממיים יותר), והן משווקות לכלי רכב קיימים ב-Aftermarket.
מערכות "ותיקות" יותר כגון מערכת ABS ומערכת בקרת יציבות, הפכו כבר לחובה עבור כלי רכב פרטיים וחלקן גם עבור כלי רכב מסחריים. כמו כן, ככל שמדובר הכלי רכב פרטיים, ברוב המוחלט של כלי רכב מותקנות לפחות 4 כריות אוויר, וכך הדבר גם עבור חלק ניכר מכלי רכב מסחריים.
רשות המסים ומשרד התחבורה החליטו לקבוע מערכת תמריצים להגברת השימוש באביזרי בטיחות, תוך התחשבות בזמינות הטכנולוגיות החדשניות ובתרומתן להפחתת כמות תאונות הדרכים ו/או להקטנת חומרתן. העיקרון המנחה היה לאפשר גמישות מירבית לצורך הוספת מערכות חדשות שיפותחו בעתיד והסרת מערכות שייכנסו כדרישת חובה ולפיכך לא יזדקקו לתמריצים נוספים.
מערכת בטיחות שתיכלל במערכת התמריצים מקבלת ניקוד הנע כיום בין 0.5 ל- 2 נקודות לכל מערכת. סך הנקודות בגין כל המערכות המותקנות ברכב, בהתאם לנוהל של משרד התחבורה, יקבע את רמת האבזור הבטיחותי של הרכב, וזאת בתנאי שברכב יש לפחות 6 כריות אוויר (ברכב מסחרי &ndash 4 כריות אוויר).
לפי נתוני מערכת הדגמים ונתוני רישום הרכב במחצית הראשונה של שנת 2013, מרבית דגמי הרכב נמצאים בדרגת האבזור נמצאים ברמת אבזור 1 (שהדרישה המינימלית לכניסה אליה היא 6 כריות אויר ברכב נוסעים ו-4 כריות אויר ברכב מסחרי). יצוין כי מרבית כלי הרכב שנמצאים בקטגוריה זו מצוידים לא רק בכריות אוויר אלא גם במערכות בטיחות כלשהן &ndash אך הניקוד המצטבר עבורן לא מגיע ל-2 נקודות הדרושות על מנת לעבור לקטגוריה הבאה. לרוב, בכלי רכב ברמת אבזור 1 מותקנות מערכת עזר לבלם וחיישני לחץ אוויר.
התפלגות כלי רכב שנרשמו במחצית הראשונה של שנת 2013, לפי קיום מערכות בטיחות (מערכות מקוריות בלבד שהותקנו בפס היצור בידי יצרן הרכב)
סוג מערכת בטיחות
סה"כ כלי הרכב שנרשמו
% מסה"כ
מזה: רכב נוסעים
% מסה"כ רכב נוסעים
רכב מסחרי
% מסה"כ רכב מסחרי
בקרת סטייה מנתיב
191
0.2%
191
0.2%
0.0%
ניתור מרחק מלפנים
489
0.4%
489
0.5%
0.0%
זיהוי בשטח "מת"
563
0.5%
563
0.5%
0.0%
בקרת שיוט אדפטיבית
1,846
1.6%
1,846
1.7%
0.0%
זיהוי הולכי רגל
29
0.0%
29
0.0%
0.0%
מערכת עזר לבלם
79,839
71.3%
78,330
72.6%
1,509
38.0%
מצלמת רוורס
4,586
4.1%
4,586
4.2%
0.0%
חיישני לחץ אוויר בצמיגים
18,798
16.8%
18,798
17.4%
0.0%
חיישני חגורות
30,081
26.9%
30,065
27.8%
16
0.4%
סה"כ
111,927
100.0%
107,959
100.0%
3,968
100.0%
אחת ההכרזות של משרד התחבורה לעידוד התחרות בשוק הרכב הייתה פתיחת השוק ליבוא אישי. הכרזות לחוד ומציאות לחוד. בשנת 2012 היקף היבוא האישי ירד משמעותית ביחס לשנים קודמות. לאחר שבשנים 2008-2009 זינק היבוא האישי להיקף של למעלה
מ- 3,000 מכוניות מדי שנה, חווה המגזר ירידה בפעילות בשנים 2010 &ndash לרמה של
כ- 2,200 כלי רכב, ובשנת 2012 &ndash לרמה של כ- 1,400 כלי רכב בלבד. הסיבה העיקרית לירידה בהיקפי היבוא היא ככל הנראה ההאטה הכלכלית, וכן מאמצי אכיפה של אגף המכס.
הדגמים היותר פופולאריים בתחום זה הם: טויוטה סיינה (167), מרצדס ML CLASS (96), קרייזלר גרנד צ'ירוקי (87),
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg