שלטים בכבישים ותאונות- מחקר


יותר שלטים יותר תאונות בכבישים
שלטי הפרסום בנתיבי איילון משפיעים על תאונות דרכים. מספר התאונות עם נפגעים עלה ב- 50% לעומת התקופה שבה הוסרו השלטים.
9/7/2015
מחקר שנעשה על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדק את השפעת שלטי הפרסום על רמת התאונות. מחקר קודם שנערך בנתיבי איילון ב-2010 מצא ירידה של כ-40 אחוזים במספר אירועי תאונות (כפי שנרשם ביומן האירועים של הבקרה בדרך נתיבי איילון) בעקבות הסרה גורפת של שלטי החוצות שם בשנת 2008 עד מחצית 2009 בהשוואה לשנים-2006-2007 בהם הוצבו שלטים.
מסקנות המחקר הנוכחי תומכים בממצאי המחקר הקודם שנערך בנתיבי איילון ומחזקים אותם. הסרת שלטי פרסום בדרך נתיבי איילון לוותה בירידה באירועי תאונות, בעוד שהחזרת שלטי הפרסום לוותה בעליה באירועי תאונות. תוצאות אלה התקבלו על סמך ניתוח חוזר ומורחב של אירועי התאונות שנרשמו במאגר הייחודי של דרך נתיבי איילון וגם נתמכו ע"י ניתוח מקביל של קבצי תאונות דרכים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. להבדיל ממחקרים אחרים בנושא, השפעת שלטי פרסום שדווחו בעולם, במחקר זה נמדדו שינויים משמעותיים בתאונות בעקבות הסרה ובהמשך, החזרת שלטי פרסום לכביש. תוצאה זו יכולה להיות קשורה למאפיינים המיוחדים של המחקר כגון: התמקדות בציר נסיעה ארוך עם רצף של שלטי פרסום, מיקום השלטים בצדי דרך מהירה עם צפיפות תנועה גבוהה, הגישה הסטטיסטית- אפידמיולוגית שנבחרה לביצוע המחקר ומאגר נתונים מתאים ואולי גם אופי השילוט שנמצא לאורך הדרך נתיבי איילון שהוא גדול ומיוחד. המאפיינים הייחודיים של דרך נתיבי איילון: ציר נסיעה ארוך ורצף של שלטי פרסום, צפיפות תנועה ודרך מהירה, מצביעים גם על המצבים בדרכים הלא עירוניות בהם שלטי פרסום עלולים לייצר סיכון בטיחותי. זו למעשה גם המסקנה של מחקרי ההתנהגות בתחום זה. לפי ממצאי המחקרים ההתנהגותיים, שלטי פרסום ובייחוד מהסוגים המשלבים אמצעים טכנולוגיים חודרניים (לחושים ולתודעה), עלולים להסיח את המבט והדעת של הנהג ולהגדיל את ההסתברות לטעויות בנהיגה. זאת במיוחד בדרכים עמוסות ובכל מקום שמשתמשי דרך זקוקים להתמקד בדרך ובמידע תנועתי ישיר הנחוץ לקבלת החלטות נהיגה ובקרת הרכב.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg