מי אחראי על בטיחות התלמידים?

מי אחראי על בטיחות התלמידים?
אין תקן אחיד לבטיחות בבתי הספר. מי אחראי? האם בית הספר? אולי הרשות המקומית? המשטרה, משרד החינוך, משרד התחבורה?
31.7.13
דיון שנערך בישיבת ועדת החינוך בכנסת חשף מציאות ישראלית טיפוסית יש הרבה גורמים מעורבים אין גורם אחד מתאם וקובע נהלים וכללים. התוצאה היא שילדי בתי הספר במקומות רבים חשופים לסכנות בטיחותיות כשהם מגיעים או הולכים מבית הספר.
בעוד פחות מחודש יצעדו כשני מיליון ילדים לכיתות ולבתי הספר ויחלו את לימודיהם. מדיון שהתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ עמרם מצנע (התנועה), בנושא בטיחות בדרכים ליד בתי הספר, עלה כי בתי ספר רבים אינם ערוכים מבחינת תשתיות לקבלת הילדים מידי בוקר. בבתי ספר רבים לא מוקצה מקום הורדה מוסדר, מתומרר ובטיחותי לתלמידים אין מעקות בטיחות החוצצים בין המדרכה שליד שער בית הספר לכביש, ושדה הראייה בכביש בקרבת בית הספר אינו פתוח. עוד עלה כי קיימת בעיה תקציבית בהפעלת משמרות הזה"ב בבתי הספר.
הבעיה הוגדרה בדיון על ידי עינב אפל מעמותת "בטרם": "סביב הרבה מוסדות חינוך יש בעיה של תשתיות שחושפת את התלמידים לסכנת היפגעות. הילדים נמוכי קומה ונהגים רבים אינם רואים אותם בעת הנהיגה שדה ראייה של הילדים מצומצם והם אינם יודעים להעריך סכנה. לכן ישנה חשיבות רבה בהתאמת התשתיות שסביב בית הספר לתלמידים הצעירים". לטענת "בטרם", יש צורך בפקודת תעבורה אחת מסודרת שתכלול את כל הנהלים וההמלצות שדרושים לאבטחת חייהם של התלמידים בסביבות בתי הספר.
יחיאל מונטג, מנכ"ל ומייסד עמותת "עיניים בדרכים" הציג את הפתרונות, לטענתו, כי בהיעדר הגדרה ברורה, אין אחידות בקרב מהנדסי התנועה האמונים על התכנון התשתיתי וכך קורה שרשויות שונות נותנות פתרונות שונים לאותן הבעיות. לדבריו, המיזם "נשק וסע", הפועל ב-120 בתי ספר ברחבי הארץ, נותן פתרון לבעיית הורדת הילדים ודורש משאבים יעילים וזולים בדמות סימון ותמרור שטח הורדה קרוב לשער בית הספר.
בדיון שנערך בועדה נמצא כי אין גורם אחד אחראי לנושא. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע קבע כי הרשות המקומית היא האחראית על בטיחות התלמידים הולכי הרגל בקרבת בית הספר. מצנע מוסיף לידיעת ההורים כי משרד התחבורה העביר לרשויות המקומית תקציב ייעודי שמטרתו התקנת סימונים, מעקות בטיחות ופסי האטה בקרבת בתי הספר. לדבריו, "הנהלת בתי הספר אחראית עד לגדרות, אך מגדר בית הספר והחוצה האחראי הוא השלטון המקומי והוא גם הגורם המתכלל שצריך למצוא את הפתרונות המתאימים".
מקס אבירם, נציג משרד החינוך אמר בדיון כי המשרד פועל להקניית חינוך תעבורתי בתוך בתי הספר וגם פועל לתגבור מערך הבטיחות בדרכים בקרבת בתי הספר. עוד אמר כי בימים אלה עובר החינוך התעבורתי שינוי ותוכנית חדשה נכתבת "שתהיה עם ציון פנימי בתעודת הבגרות". רפ"ק מאיר אורניק ממשטרת ישראל הביע צער על כך שאין נהלים כלל ארציים מחייבים. "משמרות הזהב פועלים בהדרכת אנשי משטרה שהגיעו לבתי ספר ושהעבירו שיעורים, כיום יש מקומות שהמשטרה לא מגיעה אליהם בכלל".
אילנה טלר ממשרד התחבורה השליכה את האחריות על הרשויות המקומיות. "האחריות על הבטיחות בקרבת בתי הספר היא על הרשות המקומית כשמשרד התחבורה משתתף בתקציב.לפני שבועיים יצא תקציב ייעודי שמטרתו סימונים והתקנים כגון פסי האטה ומעקות בטיחות".
יו"ר הוועדה דרש ממשרד התחבורה לקבוע את ההנחיות המקצועיות הדרושות לשמירה על בטיחות התלמידים ברחובות הסובבים את בית הספר וביקש לעדכן את הוועדה לכשתפתר בעיית תקצוב משמרות הזה"ב.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg