תמריצי בטיחות

תמריצי בטיחות
הוראות נוהל מערכות בטיחות בכלי רכב על כלי רכב מסוגים M1 ו-N1(משקל כולל עד 3.5 טון)
17.7.13
השנים האחרונות הן טובות בכל מה שקשור לבטיחות בכלי רכב. בשנים האחרונות מופיעים, חדשות לבקרים, מערכות בטיחות כלי הרכב חדשניות המסייעות במניעת תאונות או במיזעור נזקי הפגיעה בנפש וברכוש. לתופעה המבורכת הזו יש קשר הדוק עם הירידה במספר הנפגעים בתאונות דרכים ובצמצום בחומרת הפגיעות.
החידושים האחרונים לא נעלמו מעיני משרד התחבורה ורשות המיסים והן מעדכנות מפעם לפעם את תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות, על מנת לעודד ייבוא ורכישה של כל רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר. לכל דגם רכב נקבעת "רמת אבזור בטיחותי" שתצוין על גבי רישיון הרכב.
איך זה עובד?
על יבואן רכב לדווח למערכת הממוחשבת של משרד התחבורה על דבר קיום מערכות הבטיחות בדגם הרכב על פי הפירוט להלן. עבור חלק מהמערכות הדיווח הנו לתיעוד ומעקב ובחינת מערכת התמריצים בעתיד בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות בתחום ונוכחות המערכות בדגמי הרכב המיובאים לישראל.
תמריצי המס יינתנו בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי של דגם, שתיקבע על-פי מכלול המערכות המותקנות ברכב (ראה טבלה מס' 1- הכוללת מערכות אשר ייכנסו לקביעת רמת האבזור הבטיחותי בשלב הראשוני).
מערכות המוגדרות כמערכות בטיחות
כריות אויר – אביזר בטיחותי שתפקידו למזער את הפגיעה בנהג ובנוסעים כתוצאה מתאונת דרכים. הכרית מתנפחת בגז דחוס בקרות התאונה ובכך סופגת חלק מהאנרגיה שנוצרת במהלך התאונה, מגנה מפני חלקים שבורים ורססי זכוכית ומצמצת את הנזק הנגרם לנוסעים ברכב (תואם לדירקטיבה האירופאית מס' EC96/79 על עדכוניה).
מערכת בקרת סטייה מנתיב – מערכת המתריעה לנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה שלו באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית (אופציונאלי). כמו כן, יש לדווח על קיום מערכת זו, אם ברכב מותקנת מערכת סטייה מנתיב אקטיבית אשר בעת סטייה מהנתיב מבצעת הקשחת הגה ובכך מונעת/ ממזערת את הסטייה הלא רצויה ((תואם לדירקטיבה האירופאית מס' EC 661/2009 על עדכוניה).
מערכת ניטור מרחק מלפנים – מערכת המזהה מכשול מלפנים או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית . כמו כן, לדווח על קיום מערכת מסוג זה אם מותקנת ברכב מערכת אקטיבית, אשר מפעילה בלימה אוטומטית בעת זיהוי סכנת התנגשות
מערכת זיהוי כלי רכב – מערכת המזהה הימצאות כלי רכב ב"שטחים מתים", בצדי הרכב, באמצעות שימוש בחיישנים ומצלמה הממוקמים ברכיבים שונים של מרכב הרכב, ומפעילה התרעה ויזואלית במראה החיצונית המתאימה או בסמוך לה בשדה הראיה של הנוהג ברכב.
בקרת שיוט אדפטיבית – מערכת המיועדת לשמירת מהירות נסיעה קבועה תוך שמירה על מרחק בטוח מהרכב מלפנים, באמצעות שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים לצורך שמירת מרחק קבוע ובטוח בעת הנסיעה במצב שיוט. המערכת תאט את הרכב כאשר תתקרב לרכב שמלפנים ותעלה את המהירות כאשר זרימת התנועה תאפשר זאת.
מערכת זיהוי הולכי רגל – מערכת המזהה הולכי רגל חוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב בעת נסיעת הרכב קדימה , ומתריעה על מצב סכנת הפגיעה בהולך רגל באמצעות התרעה קולית (חובה) וויזואלית. במסגרת מערכת זו תיכלל גם מערכת אקטיבית הבולמת את הרכב בעת סכנה ממשית של פגיעה בהולך רגל.
מערכת עזר לבלם – מערכת המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום. המערכת מזהה מצב של בלימת חירום בו הנהג לא מפעיל מספיק כוח על דוושת הבלם, מגבירה המערכת את לחץ הבלימה למידה המרבית ביותר על מנת לצמצם את מרחק הבלימה ((תואם לדירקטיבה האירופאית מס' EC78/2009 על עדכוניה).
מצלמות רוורסמערכת מצלמות רוורס המותקנות בחלק האחורי של הרכב אשר מאפשרות צפייה פנורמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור.
חיישני לחץאויר – מערכת המתריעה, באמצעות התרעה ויזואלית או קולית, על לחץ אויר לא תקין באחד או יותר מצמיגי הרכבבכפוף להוראות היצרן (תואם לדירקטיבה האירופאית מס' EC661/2009 על עדכוניה).
חיישני חגורות בטיחות – מערכת המזהה ומתריעה (התרעה קולית ו/או ויזואלית) הימצאות נוסעים לא חגורים במושבים קדמיים ואחוריים בכל עת שהרכב נמצא בנסיעה (בין אם חגורת הבטיחות נפתחה במהלך הנסיעה ובין אם היא לא נחגרה מלכתחילה). משרד התחבורה אינו מכיר במערכות המתריעות על אי חגירת חגורות ללא קשר להימצאות הנוסעים ברכב, מערכות המספקות התרעה חד-פעמית במקום התרעה מתמשכת, מערכות המתריעות על אי חגירת חגורות במושבים הקדמיים בלבד.
Daytime running lamp – תאורת רכב מלפנים המופעלת אוטומטית כאשר הרכב מונע ונע קדימה, פולטת אור כתום , צהוב או לבן כדי להבליט את הרכב במהלך הנסיעה באור יום.
מערכת שליטה באורות – מערכת המאפשרת לזהות, בזמן הפעלת אורות גבוהים, מצב של התקרבות רכב מהכיוון הנגדי לנסיעה ולהעביר את תאורת הרכב לאורות נמוכים, על מנת למנוע סנוור הנהג ברכב ממול. בחלוף הרכב ממול, המערכת תחזיר את מצב התאורה לאורות גבוהים.
Advanced emergency braking system – מערכת שמאפשרת זיהוי של מצב התקרבות מסוכנת למכשולים ונותנת על כך התרעה קולית, ובמצב של סכנת תאונה, בתנאי שהנהג איננו מתקן את המצב, מבצעת בלימה של הרכב.
מערכת לזיהוי תמרורי תנועהמערכת המאפשרת זיהוי תמרורי תנועה רגילים ואלקטרוניים החלים על נסיעת הרכב (כגון מגבלת מהירות) ומציגה תמרורים אלה בצורה ויזואלית לנהג ברכב, ומספקת התרעה בעת החריגה ממגבלת המהירות.
איך מתמחרים את ההנחות במיסוי?
רמת האבזור הבטיחותי של הרכב תיקבע על-פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות הבטיחות המותקנות בו, בהתאם לניקוד כדלקמן:
טבלה מס' 1- הגדרה של חבילות בטיחות
מס'
מערכות בטיחות
ניקוד
1
מערכת בקרת סטייה מנתיב
2
2
מערכת ניטור מרחק מלפנים
2
3
בקרת שיוט אדפטיבית
1
4
מערכת לזיהוי הולכי רגל
1
5
מערכת עזר לבלם
1
6
מערכת לזיהוי "שטח מת"
1
7
7 כריות אויר ומעלה (6 כריות ומעלה ברכב מסחרי)
1
8
מערכת מצלמות רוורס
0.5
9
מערכת חיישני לחץ אויר
0.5
10
חיישני חגורות בטיחות
0.5
טבלה מס' 2- הגדרה של רמת האבזור הבטיחותי
רמת האבזור הבטיחותי
ניקוד נדרש
מספר כריות אויר מינימאלי
רכב פרטי
רכב מסחרי
0
0
0
1
6
4
2
2
6
4
3
3
6
4
4
4
6
4
5
5
6
4
6
6
6
4
7
8
6
4
8
10
6
4
רמת האבזור הבטיחותי
רמת האבזור הבטיחותי (מ-0 הנמוכה ביותר, עד 8 הגבוהה ביותר) מותנית בקיום של כמות מינימאלית של כריות אויר ברכב: רכב נוסעים עם פחות מ-6 כריות אויר ורכב מסחרי עם פחות מ-4 כריות אויר, לא יסווגו לרמת אבזור בטיחותי מעבר לרמה 0. רכב נוסעים המצויד ב- 7 או יותר כריות אוויר או רכב מסחרי המצויד ב- 6 או יותר כריות אוויר, יקבל נקודה נוספת (ס' 7 בלוח לעיל).
החלוקה לחבילות בטיחות תבוצע במערכת הממוחשבת של משרד התחבורה לפי הדיווחים בדבר קיומן של מערכות הבטיחות השונות.
רמת האבזור תיקבע בעת רישום הרכב לראשונה. יובהר כי רמת האבזור כאמור תירשם ברישיון הרכב בעת רישומו לראשונה, ולא יתאפשרו שינויים בה במועד מאוחר יותר.
שר האוצר יקבע סכומים של תמריצים (זיכוי ממס קניה) בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי, כאשר רמה 0 הנמוכה ביותר, לא תזכה את היבואן בתמריצים כלשהם.
רשימת המערכות, הניקוד וההגדרות של רמות האבזור הבטיחותי יתעדכנו מעת לעת בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות והיקפי השימוש במערכות הבטיחות השונות והתקינה הרלבנטית לגביהם. העדכונים כאמור יבוצעו בידי משרד התחבורה בהתייעצות עם רשות המסים.
הנתונים לגבי כל מערכות הבטיחות ידווחו ע"י היבואנים בהתאם לטופס שימולא ע"י יצרן הרכב, בו יפורטו כל מערכות הבטיחות הנמצאות בדגמי הרכבים השונים, פעולתם והשפעתם על מעורבות בתאונות הדרכים.
נתונים לכל מערכת בטיחות והניקוד שלהם יפורסמו באתרי האינטרנט של משרד התחבורה, עם קישור לפרסום כאמור באתרי האינטרנט של משרד האוצר/רשות המסים.
לעניין קביעת רמת האבזור הבטיחותי יובעו בחשבון אך ורק מערכות שהותקנו בידי יצרן הרכב בתהליך יצור רגיל. על אף האמור לעיל, עד ליום 30.6.2015 ניתן להביא בחשבון לעניין קביעת רמת האבזור הבטיחותי מערכות כגון: מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, מערכת הגנה על הולכי רגל, מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים, מערכת לזיהוי תמרורי תנועה, והכל בכפוף להמצאת אישורים נדרשים.
אישור התקנת המערכות ברכב יהיו על פי אחת משלוש החלופות הבאות: אישור יצרן הרכב להתקנת המערכות בדגם הרכב. היה ולא ניתן להמציא אישור יצרן המערכת הותקנה באחד מתוצרי ודגמי הרכב ולגביה קיים WVTA &ndash לגבי רכב עם תקינה אירופית. אישור מנהל הבטיחות האמריקאי &ndash לגבי רכב עם תקינה אמריקאית.
מערכות שלגביהם לא קיים אישור יצרן הרכב יאושרו על ידי מעבדה מוסמכת לאחר בדיקת עמידתן בדרישות הבאות:
1.הצהרת היבואן כי המערכות הוכחו טכנולוגית והותקנו בכלי רכב בקו הייצור של יצרני הרכב.
2.אישור מעבדה אירופאית של EC /אמריקאית לאפקטיביות המערכת בהתאם לדירקטיבות האירופאיות ותקנות בנושא.
3.אישור מעבדה מוסמכת בישראל (כגון מכון התקנים או הטכניון): לאבטיפוס רכב בדבר התאמת המערכות להתקנה ברכב ותפעולה.
4.אישור התקנה סדרתית ליבואן רכב
מערכות שתתאפשר התקנתם המקומית בישראל יאושרו רק בתנאי שהמערכות יותקנו באופן שלא יאפשר הסרתם מהרכב והעברתן לרכב אחר. לצורך קבלת הטבת מס, התקנת המערכת צריכה להתבצע לפני רישום הרכב לתנועה. ובליווי הפרטיםצ הבאים:
הצהרת היבואן כי המערכות נמצאות ברכב המיובא ומולאו במערכת "ריכבית" בעת רישום הדגם או הצהרת המחיר- נספח ב'.
הצהרת יבואן הרכב כי הכין והפיץ לגורמים הרלוונטיים: תרשים והסבר להתקנת המערכת, בטיחות תפעול המערכת ברכב, הנחיית בכתב לתפעול המערכת.
לרכב שיובא ביבוא אישי, תצורף הצהרת יצרן הרכב בדבר קיום מערכות הבטיחות המותקנות ברכב בהתקנה מקורית. בנוגע למערכות שתתאפשר התקנתם המקומית בישראל, תצורף הצהרת יצרן המערכות כאמור ובנוסף הצהרת יצרן הרכב המאשר את התקנת המערכות בדגם הרכב המיובא. דגמי יבוא אישי המיובאים לישראל גם ביבוא סדיר ולגביהם קיימים אישורים כמפורט בנספח ג' להתקנה מקומית של המערכות, ייחשבו כאילו קיים לגביהם אישור להתקנת המערכת.
על המייבא ביבוא אישי לוודא כי למתקין המערכות קיים אישור משרד התחבורה והסכם עם יצרן המערכות.
נוהל זה יחול על הדגמים שיירשמו עבור שנות רישום 2012 ואילך. הדיווח יבוצע במועד כניסת דגם חדש, ועבור דגם ממשיך – בעת דיווח המחיר, לפי העניין, במערכת ה"ריכבית". אי דיווח או דיווח לא תקין של מערכות הבטיחות , יגרום לסיווג הרכב לרמת האבזור הנמוכה ביותר.
מועד הפעלת מנגנון תמריצי המס יחול לאחר תחילת הדיווח אודות מערכות הבטיחות על-פי נוהל זה, רמת האבזור הבטיחותי תיקבע לאחר תקופת איסוף הנתונים ותובא לידיעת היבואנים והציבור הרחב.
הנתונים יפורסמו באתר האינטרנט של משרד התחבורה ורשות המסים. החלוקה לחבילות בטיחות תבוצע לפי הדיווחים שיימסרו בעת רישום הדגמים שיחל מחודש דצמבר 2011, כאשר לכל דגם יפתח קוד דגם ייחודי שיאפשר זיהוי, בין היתר, של מערכות הבטיחות המותקנות בו ושל רמת האבזור הבטיחותי שנקבעה לו.
רישום "רמת האבזור הבטיחותי" ברישיון הרכב והפרסום באתר האינטרנט יבוצעו החל מיום מתן התמריצים. הצפי לתחילת יישום התמריצים 1 באוגוסט 2013.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg