מוסיקה ונהיגה- מחקר


מוסיקה ונהיגה
האם האזנה למוסיקה בעת נהיגה מסיחה את הדעת? תלוי מה אתם שומעים.
28/3/2014
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה מחקר שערכו ד"ר וורן ברודסקי מאוניברסיטת בן גוריון וצח סלור מחברת כושר רגשי שמצאו כי מוסיקת רקע אצל נהגים צעירים גורמת להסחת דעת ומעורבות יתר בתאונות.
האם האזנה למוסיקהמשפיעהעל איכות הנהיגה והשליטה ברכב ? האם כל סוגי המוסיקה דומים או שמא קיימים הבדליםב השפעההמתבססים על מאפיינים מבניים במוסיקה עצמה? חשוב לזכור כי האזנה בזמן הנהיגה הנה פעולה טריוויאלית ואצל 72-100 אחוזים מהנהגים המוסיקה הפכה באופן ברור למרכיב בסיסי בחוויית הנהיגה. מה עוד שמחקרים מצאו כי מתחילת האלף ואילךהמקום הפופולארי ביותר לשמיעת מוסיקה הוא המכונית.המציאות מראה כי נהיגה והאזנה, טומנים בחובם גורמים התורמים להסחת הדעת מרעשי הדרך ומהצורך להתרכז אך ורק בנהיגה.
העובדה הידועה היא כי נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים מעבר לשיעורם בכלל הנהגים. בישראל 25% מהתאונות החמורות ו 5%- ממקרי המוות מתרחשים במהלך השנתיים הראשונות לנהיגה והסבירות שנהגיםחדשים ישתתפו בתאונה גבוהה פי 10-במהלך800 הקילומטריםהראשונים בהם הםנ מצאים מאחורי ההגה.
העבירות הנפוצות ביותרבקרב קבוצה זו הן מהירות מופרזת (37 אחוזים) ומעבר נתיבים לא תקין (20אחוזים)עבירות אלהנמצאות בקורלציה להאזנה למוזיקה במכונית שכן נהגים צעירים מאזינים לעיתים תכופות למוזיקה אנרגטית ואגרסיביתב קצב מהיר ובעוצמהחזקה.המחקר בוחן את האזנה למוזיקה כגורם סיכון בקרב נהגים חדשים. כלי המחקר היה שני רכבים בהם הותקנו מערכות לניטור נהיגה(IVDR) והשתתפו בו 85 נהגיםצעיריםחדשים בני 17 שברשותם רישיון נהיגה בתוקף מזה שבעהחודשים. הנהגיםיצאו לשש נסיעות: פעמיים עם מוזיקה שהם בחרו והביאו מהבית, פעמיים עם רקע מוזיקלי אלטרנטיבי שהושמע במכוניתופעמיים ללא מוזיקה. בכל נסיעה27 אירועים נבדקו ונרשמו ביניהם מגוון משתנים מכאניים והתנהגותיים אוה פרעותמתוכננות מראש.
הממצאים מראים שגםהתדירות וגםהחומרה של עבירותה תנועה היו גבוהיםי ותר כאשר הנהגים בחרו אתה מוזיקה, ביחס לנסיעות בהן לא הושמעה מוזיקה בכלל או שהושמעה מוזיקה אחרת.
למרבההצער נהגיםאינם מודעיםל עובדהשכאשר הם "נשאבים"לתוך שיר מסוים, הם עוברים מעמדת מוצא של ריכוז במטלות נהיגה, למקום של האזנה אקטיבית למוסיקה.
המחקרים מצביעים על כך כי ככל שהמורכבות גדולה יותר כך גדלה גם ההשפעה על המטלות הקריטיות החיוניות לפעולתו הבטוחה של כלי הרכב. לדוגמה,שיאים רגעיים במוסיקה רועשת מפריעים לשליטה הוסטיבולואוקולארית ומצמצמים את זמן התגובה לאורות בלימה אחוריים אדומים המופיעים באופן בלתי צפוי,מצב זה מגדיל את זמן התגובה לגירויים חיצוניים במהלך נהיגה הדורשת ריכוז מיוחד. בנוסף, קצב מוסיקת הרקע משנה את תפיסת הנוף החולף, מוסיקה מהירה גורמת להאצת המהירות, הגברת מהירות השיוטו הגדלת מספר עבירות התנועה.דבר נוסף שהתברר במחקר הוא כי נהגים חדשים הנוהגים עם מוסיקה במקצב מהיר נוהגיםב אופן מסוכן.
המחקר מציג ארבעה ממצאים עיקריים:
א.מקרים ש לליקויי נהיגה. בצפייה בכל 85המשתתפים נמצא ממוצע של שלושה ליקויי נהיגה באחת מתוך שש נסיעות. לפחות 32% נזקקו לאזהרה מילולית, או פקודה פתאומית לפעול הו- 20 אחוז נדרשו לפעולת היגוי או בלימה למניעת תאונה.
ב.השפעה על מצב הרוח של הנהג. נמצאה עלייה מובהקתב מצב רוח חיובי והנאהב נסיעות עם מוסיקה בבחירתה נהג.
ג.השפעת המוסיקה על איכות הנהיגה. נסיעות עם מוסיקה בבחירתה נהג הניבו כמויות גדולות יותר של ליקויי נהיגהחמורים, חישוב שגוי וחוסר דיוק של הנהג, עבירות תנועה ואגרסיביות של הנהג.
ד.השפעות שונות של מוסיקה בז'אנרים השונים. נהיגה עםרקע מוזיקלי אלטרנטיבי,הניבה באופן מובהק פחות ליקויי נהיגה, עבירות תנועה ואגרסיביות מאשר נסיעהעם מוסיקה בבחירת הנהג.
תוצאות מדדה דירוג של ליקויי נהיגה של נהגים צעיריםחדשים,מצביעות על כך שרק 12 או61 נסיעות מתוך-510 נסיעות המבחן, עברו ללא אירועים או ליקויי נהיגה.כלומר,כל משתתף ביצע בממוצע שלושה ליקויינ היגה באחת או יותר מהנסיעות. נסיעות עם מוסיקה בבחירת הנהג, הניבו את מספר ליקויי הנהיגה הגבוהב יותר, ברמת הסיכון הגבוהה החמורה ביותרו דרשו באופן מובהק יותר,התערבות מילולית ופעולות פיזיות מאשר נסיעה ללא מוסיקה ונסיעהעםרקע מוזיקלי אלטרנטיבי.
ליקויי הנהיגה השכיחיםביותר שנצפו במחקר היו :מהירות, שמירהעל ריכוז, שמירת מרחק מהרכב שלפניך, נהיגה נכונה בנתיב, עקיפת רכבים ונהיגהביד אחת.
בשורה התחתונה קובעים החוקרים, כי נהגים צעיריםחדשים בני17-18החסרים את המיומנויות המלוטשות והניסיון הדרושים לשליטה יעילה בכלי הרכב, מעדיפים לנהוג עם מוסיקה אשר מצד אחד מעודדת מצב רוח חיובי והנאה אךמצד שני תורמת לסיכון להיסח הדעת ואגרסיביות כפי שמוכיחה העלייה בליקויי נהיגה, טעויות תפיסתיות,ביצוע לקוי עקב חישוב לא נכוןו עבירות תנועה. אם זאת, מוסיקההמתוכננת באופן מובנה ליצירת רמות מתונות של מורכבות תפיסתית מאפשרת נהיגה יעילה יותר בכלי הרכב ומשיגהשיפור בבטיחות הנהג.
עוד מצאו החוקרים, כי האזנה למוסיקהב תוך הרכב מעניקה תנאים אופטימליים להיסח הדעת העלול לגרום לנהג לטעויות בחישוב וחוסר דיוקים,טעויות נהג ועבירות תנועהו התנהגות אגרסיבית. החוקרים מצאו כי יש קשר חזק בין טעויות נהג להיסח הדעת.היסח הדעת עקב פעילות משנית מהווה גורם התורם לתאונה ב-23 אחוזים מהמקרים.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg