מעברי חצייה מוגבהים בטוחים יותר


מעבר חציה מוגבה בטוח יותר.
הולכי הרגל חשופים לתאונות דרכים רבות. שיפור מעברי החציה הוא אחד מהאמצעים היעילים והזולים לבטיחות הולכי הרגל.
לפי ממצאי מחקרים מהארץ ומחו"ל, מעבר חצייה מוגבה מתקשר עם ירידה במהירויות הנסיעה ובמספר תאונות פגיעה בהולכי רגל, באזור המעבר. פסי האטה ומעברים מוגבהים מיושמים בארץ
ברחובות עירוניים רבים כאשר אלה בעיקר רחובות מקומיים חד-מסלוליים, חד או דו-סטריים.
מחקר שנערך על ידי ד"ר ויקטוריה גיטלמן, אינג' רובי כרמל, גב' פאני פיסחוב וגב' שרית עופר עסק בנושא כאשר החידוש באמצעי הנבחן במחקר הנוכחי הינו בסוג הרחובות בהם מיושם האמצעי – ברחובות דו-מסלוליים עם שני נתיבים בכל מסלול המהווים צירי תנועה ראשיים עם נפחי תנועה גבוהים ופעילות רבה של הולכי רגל באזור המעבר.( מטרת המחקר הייתה לבחון השפעת אמצעי זה על התנהגות הולכי רגל וכלי רכב באזור מעבר חציה בתנאי הארץ ולהסיק על השפעה אפשרית של האמצעי על בטיחות הולכי הרגל. האמצעי הנבחן במחקר הוא הפיכת מעבר חצייה לא מרומזר למעבר חצייה מוגבה, כאשר המעבר ממוקם ברחוב מאסף עתיר תנועה – קטע דרך דו-מסלולי רב-נתיבי. הסדרת המעבר המוגבה מבוצעת בהתאם להנחיות משרד התחבורה לתכנון וביצוע פסי האטה. הגבהת מעבר החצייה נוצרת מהתקנת פס האטה טרפזי שעליו מסומן מעבר החצייה ובנוסף, לפני המעבר המוגבה מותקן פס האטה מקדים פס מעגלי.( לשינויים במיסעה מתווסף תימרור, בהתאם לדרישות ההנחיות. בעקבות בחינת השינויים בהתנהגויות משתמשי הדרך.
באתרי הניסוי התקבלו המסקנות הבאות:
1. בעקבות התקנת המעבר המוגבה נצפתה בכל האתרים ירידה מובהקת במהירויות הנסיעה של כלי הרכב בהתקרבות למעבר אשר נשמרה לאורך זמן. ברוב אתרי הניסוי, בעקבות התקנת ההסדר, המהירויות הממוצעות נצפו בטווח של 22-32 קמ"ש. במספר אתרים בהם הותקנו פסי האטה נמוכים יותר המהירות הממוצעת הייתה בטווח של 31- 33 קמ"ש.
2. רמות מהירויות הנסיעה שנצפו בעקבות התקנת המעבר המוגבה, בייחוד באתרים עם פסי האטה גבוהים יותר מזוהות עם סכנה מופחתת לפגיעת הולכי הרגל בעת החצייה, לעומת המצב לפני הטיפול. ההסדר החדש שיפר את שיעור מתן זכות הקדימה להולכי הרגל בשטח המעבר באותם האתרים בהם שיעור זה היה נמוך. ההסדר הנבחן הדגים יכולת לצמצם את שיעור הקונפליקטים בין הולכי הרגל וכלי הרכב בשטח המעבר, באותם האתרים בהם נצפו הקונפליקטים בטרם הקמת ההסדר. עם זאת, יש לציין כי היווצרות הקונפליקטים אינה תופעה אופיינית לאתרים שנבדקו, כאשר שיעור הקונפליקטים בשטח המעבר היה זניח כבר במצב שלפני התקנת המעבר המוגבה, ברוב המעברים שנבדקו במחקר.
3. הסדר החדש שיפר משמעותית את אחוז הולכי הרגל המבצעים חצייה מלאה בשטח המעבר, בעיקר עבור אותם האתרים בהם שיעור זה היה נמוך בטרם הקמת ההסדר.
4. בעקבות התקנת ההסדר לא היו שינויים עקביים ברמת הקפדת הולכי הרגל על כללי חצייה בטוחה. ברוב המעברים נצפתה ירידה בשיעור הולכי הרגל שעצרו לפני החצייה. עם זאת נמצאה עליה בשיעור הולכי הרגל שבדקו את הדרך לפני החצייה. במעברים המוגבהים, מרבית הולכי הרגל 44%-122%(בכל האתרים פרט לשניים) כן בדקו את מצב התנועה בדרך בטרם החצייה. בשל השינויים ההפוכים שנצפו בהתנהגויות אלה לא ניתן לטעון לשיפור או הרעה בעקבות התקנת ההסדר ברמת הקפדת הולכי הרגל על כללי חציה בטוחה בעת החצייה. סה"כ, השינויים שנצפו בהתנהגויות משתמשי הדרך בעקבות התקנת המעבר המוגבה היו חיוביים ובהתאם למצופה, כאשר במספר סוגי התנהגות חשובים כגון: מהירויות הנסיעה באזור מעבר החצייה, מתן זכות קדימה להולכי הרגל בשטח המעבר, חצייה בגבולות המעבר – נצפו שיפורים ניכרים בחלק ניכר מאתרי התצפיות. מכאן ההסדר הנבחן – מעבר חצייה מוגבה בשילוב פס האטה מקדים, המותקן ברחוב מאסף דו-מסלולי עתיר תנועה מתקשר עם שיפור בטיחותי של תנאי חציית הולכי הרגל באזור מעבר החציה. עם זאת, יש לשים לב שהשינויים החיוביים בהתנהגויות משתמשי הדרך, נצפו בעיקר באתרים בהם במצב "לפני" היו התנהגויות בעייתיות (שיעור נמוך של מתן זכות קדימה להולכי הרגל, אחוז גבוה של הולכי הרגל שחצו מחוץ לשטח המעבר וכ'. (כלומר, ההסדר לא יכול לתרום למיתון מהירויות הנסיעה או לעליה בשיעור מתן זכות קדימה להולכי הרגל במעבר החצייה בו מראש נצפו מהירויות נסיעה נמוכות או קיים שיעור גבוה של מתן זכות קדימה להולכי הרגל. כמו כן, בעקבות בחינת נפחי התנועה בדרך ומספר הולכי הרגל שחצו בשטח המעבר, באתרי הניסוי, נמצא כי להסדר הנבחן קיים פוטנציאל לשיפור התנהגויות משתמשי הדרך ולשיפור בטיחותם באתרים עם רמות שונות של נפחי התנועה בדרך ומספר הולכי הרגל החוצים, כאשר האתר הרלוונטי לטיפול מסוג זה צריך להתאפיין בהתנהגויות בעייתיות של משתמשי הדרך במצב לפני הטיפול כגון: מהירויות נסיעה גבוהות או אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg