אור ירוק מוקדם


אור ירוק מוקדם
האם הקדמת האור הירוק, משפרת את בטיחות הולכי הרגל. חוקרים בטכניון מצאו כי התשובה לכך היא חיובית.
18/12/2012
מחקר שנערך על ידי ד"ר ויקטוריה גיטלמן, אינג' רובי כרמל וגב' פאני פיסחוב עסק בבחינת השפעה בטיחותית של הקדמת האור הירוק להולכי רגל במופע משותף בפניה ימינה.
החוקרים מצאו כי בעקבות הקדמת הירוק להולכי הרגל, נמצא שיפור עקבי במתן זכות קדימה להולכי הרגל החוצים בתחילת המופע הירוק שלהם, כאשר השיפור נצפה בשני אתרי הניסוי, בשעות יום ובשעות ערב, ועבור החוצים משני צדי המעבר. בעקבות הקדמת הירוק, אחוז המחזורים עם מתן זכות קדימה לכל הולכי הרגל בתחילת הירוק עלה ל- 97%-100% עבור החוצים מצד המדרכה ול-94%-99% עבור החוצים מצד המפרדה. עוד מצאו החוקרים כי הקדמת הירוק התקשרה עם סימני שיפור במתן זכות קדימה להולכי הרגל במשך מחזור שלם של הירוק וכמו כן, עם שיפור מיקום חצית הולכי הרגל – עליה באחוז הולכי הרגל שביצעו חציה מלאה בשטח המעבר, בחלק מהמצבים אולם הקדמת האור הירוק לא השפיעה על שיעור הקונפליקטים בשטח המעבר, עקב היעדר בעיה זו באתרי הניסוי: הן לפני והן אחרי הפעלת האמצעי, בשני אתרי הניסוי, שיעור הקונפליקטים בין הולכי הרגל וכלי הרכב בשטח המעבר (במשך האור הירוק) היה קרוב ל-0%.
מבחינת היחס בין מספר הולכי הרגל שחצו באדום לאלה שחצו בירוק נמצא שבכל האתרים במדד זה נצפתה הרעה מסוימת – עליה קלה בעקבות הקדמת הירוק. כמו כן, עליה קלה בממוצע מספר הולכי הרגל החוצים באדום נצפתה, בעקבות הפעלת האמצעי, בשני האתרים בשעות הערב. ממצא זה מנוגד למצופה, כאשר הקדמת הירוק הייתה אמורה ליצור תנאים מועדפים לחצית הולכי הרגל בזמן האור הירוק ובכך למנוע חציות הולכי הרגל בזמן האור האדום. עוד התברר כי השינוי בתוכנית הרמזור שהופעל במחקר זה לא השפיע על משך הזמן האדום במחזור שלם ולכן, ייתכן כי החציות באדום קשורות לתקופות המתנה ארוכות של הולכי הרגל עד לקבלת הירוק, בצמתים אלה.
רוב הממצאים הצביעו על שינויים חיוביים בהתנהגויות משתמשי הדרך בשטח המעבר, בעקבות הקדמת הירוק. השיפורים שנצפו בתנאי החצייה של הולכי הרגל ובעיקר, הגברת מתן זכות הקדימה על ידי הרכב הפונה, אמורים לתרום לשיפור בטיחות הולכי הרגל בחציה בצומת מרומזר. יש להניח כי השפעת האמצעי תהיה חזקה יותר ככל שהתנאים ההתחלתיים בצומת יהיו רחוקים יותר מהמצב הבטיחותי הרצוי כגון: רמה נמוכה יותר של מתן זכות קדימה להולכי הרגל אחוז גבוה של הולכי הרגל החוצים מחוץ לשטח המעבר שיעור גבוה של קונפליקטים בין כלי הרכב והולכי הרגל בשטח המעבר.
החוקרים סבורים כי אמצעי זה מתאים ליישום בצמתים מרומזרים שונים, עם נפחי תנועה בינוניים במופע המשותף, בסביבות 200 כלי רכב בשעה (לא שעת שיא), ועם נפח בינוני-גבוה של הולכי רגל חוצים במעבר החצייה המטופל. האמצעי אינו נחוץ באתרים עם מספר נמוך של הולכי רגל חוצים במופע המשותף.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg