אופנועים ותאונות

מנתונים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי
אחוז האופנועים במצבת כלי הרכב ובנסועה הינו נמוך ומסתכם
ב
4%- ו-2% בהתאמה.
לעומת זאת שיעור רוכבי האופנוע ההרוגים בתאונות דרכים
בשנים
2007-2011 הינו גבוה יותר משיעור האופנועים במצבת הרכבים
ובנסועה ומגיע
ל-10 אחוזים
17.4.21

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים טוענים כי רוכבי האופנוע הינם משתמשי הרכב הפגיעים
ביותר לתאונות מכיוון שהם מצויים בסיכון גבוה יותר למעורבות בתאונה ולפציעה
בדרגת חומרה קשה או לפגיעה קטלנית. הסיכוי של רוכב אופנוע להיהרג בתאונת
דרכים גבוה פי 3 ביחס לזה של נהג רכב פרטי.
אופנועים יכולים בקלות להיות בלתי יציבים ובפרט בזמן עצירה כיוון שהם מועדים יותר
להחלקה ולאיבוד שליטה אם העצירה אינה מתבצעת כראוי )כגון: נעילה של הבלמים).
בנוסף, תפעול האופנוע מורכב יותר מנהיגה במכונית מפני שהוא דורש
קואורדינציה גבוהה, איזון וכישורים מוטוריים. גם התנאים האוביקטייבים אינם עומדים
בצד האופנוע כך למשל, תנאי מזג האוויר) כביש רטוב) הופכים את
הנסיעה על האופנוע למסוכנת יותר.
יציבות האופנוע או האחיזה שלו עשויות להיות מושפעות
גם מכביש שאינו תקין ואפילו מסימוני הכביש
.
לרוע מזלם של רוכבי האופנוע ההתפתחויות הטכנולוגיות
בנושא בטיחות אופנועים אינן מתקדמות כמו טכנולוגיות בטיחותיות המתוכננות
עבור מכוניות ומשאיות. אם זאת אפשר להצביע
על כמה פיתוחים טכנולוגיים שנועדו להגביר את בטיחותם של
אופנועים: הגברת יציבות באמצעות מערכת למניעת נעילת
הגלגלים בזמן עצירה, מעטפת להגנה על רגלי הרוכב
שתפחית את עוצמת הפגיעה בהן במקרה של תאונה,
הגברת הנראות והבולטות של רוכבי האופנוע באמצעות הדלקת פנסי האופנוע
גם בשעות היום
, והשימוש בקסדות אשר מפחית, בצורה ניכרת,
את הסיכוי לפגיעת ראש קטלנית.
נתונים קשים
בעוד שבמספר סך כל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל בעשור האחרון
חלה ירידה של 30% עלה מספר רוכבי האופנוע ההרוגים בתאונות ב-17 אחוז.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים2007-2011 מראים כי ב-76% מתאונות הדרכים שבהן היו מעורבים רוכבי האופנוע נגרמו כתוצאה מעבירת נהיגה.
שיעור רוכבי האופנוע, בעולם, המעורבים בתאונות שנגרמו באשמתם מגיע ל-
.33%
הסיכוי של רוכבי אופנוע צעירים בני15 עד 17 להיות מעורבים בתאונה שנגרמה
באשמתם גבוה יותר מזה של רוכבים מבוגרים יותר.
עוד נמצא כי הגורמים התורמים לכך הם הנטייה הגבוהה יותר של צעירים
לקחת סיכונים. בישראל, בקרב צעירים עד גיל
17 שיעור רוכבי האופנוע המעורבים
בתאונה שנגרמה באשמתם הוא הגבוה ביותר ומגיע ל.43%-
הסיבות לעליה במספר הנפגעים מקרב רוכבי האופנועים טמונים במידת הפופולריות
ההולכת וגוברת שזוכים להם הדו-גלגליים והעובדה שהאופנועים הפכו להיות כלי רכב
המצויידים יותר ויותר במנועים חזקים יותר.
יותר אופנועים
בישראל נערך שינוי בשנת 2008 בדרגות הרישוי לרכב דוגלגלי כך שיהיו דומות
לאלה הנהוגות בארצות אירופה. בעקבות השינוי רישיון לאופנוע בנפח 50 סמ"ק
הומר באופן אוטומטי לרישיון של עד נפח 125סמ"ק ללא חובת שיעורים או מבחן כלשהו.
שינוי זה הוביל לעלייה משמעותית בשיעורי האופנועים בנפח 51
עד 125סמ"ק ובמקביל לירידה בשיעורי האופנועים בנפח מנוע של
עד 50 סמ"ק. מרבית הרוכבים הם גברים ויש עלייה בשיעור הרוכבים המבוגרים
בני
40 ומעלה. על אף גידול של 14% במספר המוחלט של בני ה 45- ומעלה
המורשים לנהוג על אופנוע בין השנים 2001 ל-2010 שיעורם במצבת סך
כל המורשים לנהוג על אופנוע עלה ב-2 אחוזים בלבד
ואילו שיעורם במצבת המורשים לנהוג על אופנוע בנפח
מנוע של 501 סמ"ק ומעלה ירד מ-50 אחוז בשנת 2001 ל42%- בשנת 2010.
מאפייני תאונות אופנועים
התאונה השכיחה ביותר בקרב רוכבי אופנוע היא התנגשות חזית אל צד: 53%
מסך כל התאונות ו-34 אחוז מהתאונות הקטלניות בממוצע בשנים .2007-2011מרבית תאונות אלו מתרחשות בצמתי T או בהצטלבויות של ארבע זרועות.

תאונות שכיחות נוספות בקרב רוכבי אופנועים הן תאונות עצמיות,
בשיעור מעורבות של
17% מסך כל התאונות ושל 34% מסך התאונות הקטלניות.
התפלגות מעורבות האופנועים בסך כל התאונות העצמיות ובתאונות קטלניות עצמיות
בממוצע בשנים 2007-2011 אינה זהה. מבין סך כל התאונות העצמיות
בולטת החלקה
בשיעור של 5% ומבין התאונות הקטלניות העצמיות בולטת התנגשות
עם רכב חונה/עצם דומם בשיעור של 48אחוז. שיעור המעורבות של רוכבי אופנוע
בתאונות דרכים שנגרמו באשמתם גבוה יותר בתאונות עצמיות(56%) מאשר
בתאונות
של התנגשות עם כלי רכב אחרים (25 אחוז).
מידת האשמה של הרוכבים במעורבותם בתאונות קטלניות עצמיות גבוהה אף יותר
ומגיעהל-69 אחוז בהשוואה ל35%- בתאונות קטלניות בהתנגשות עם רכבים אחרים.
נסיעה במהירות מופרזת היא הגורם התורם ביותר למעורבותם של רוכבי אופנוע בתאונות דרכים.
עבירת הנסיעה במהירות מופרזת נרשמה ל-35 אחוז מרוכבי האופנוע אשר
היו מעורבים בתאונות קטלניות שנגרמו באשמתם.
עבירות שכיחות נוספות שנרשמו בשנים2007-2011הן: סטייה מנתיב 20%)),
אי
ציות לתמרורים ולרמזורים(10%) ונסיעה בשיכרות/בהשפעת סמים (10 אחוזים).
מהירות נסיעה
סקר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצא כי אף הירידה
בשיעור הרוכבים המדווחים שנסעו במהירויות גבוהות המהירות הממוצעת המדווחת
של רוכבי האופנוע בסקר גבוהה מן המותר בחוק ומגיעה ל-72 קמ
"ש בדרך עירונית
ו-108 קמ"ש בדרך לא עירונית. בדרך עירונית חלה ירידה בשיעור הרוכבים
המדווחים שהגיעו למהירויות שבין
90 ל-110 קמ"ש ועלייה בשיעור הרוכבים
המדווחים שמהירותם המקסימלית הייתה מתחת ל90- קמ"ש.
שיעור הרוכבים הנוסעים מעל 90 קמ"ש בדרך עירונית גבוה במיוחד בקרב הרוכבים
על אופנוע בעל נפח מנוע של251-500 סמ"ק ואפסי בקרב הרוכבים על אופנוע עד 50 סמ"ק.
בדרך לא עירונית חלה ירידה ניכרת בשיעור הרוכבים אשר דיווחו שהגיעו
למהירויות שיא גבוהות של למעלה מ-110 קמ"ש
לצד עלייה בשיעור
הרוכבים המעידים כי לא עברו את המהירות של 90 קמ"ש.
עוד עולה מן הסקר כי ישנה עלייה במהירויות הממוצעות ובשיעור הרוכבים במהירויות
גבוהות, ככל שנפח המנוע גדול יותר.
בשנת
2011 חלה ירידה בשיעור הרוכבים על אופנוע מעל 500
סמ"ק אשר דיווחו שנסעו מעל המהירות המרבית המותרת
בדרך בינעירונית 82%) לעומת 93% ב-2010). גם במהירות הממוצעת של רוכבים אלו חלה השנה
ירידה ()140 קמ"ש לעומת 165 קמ"ש(.
מבין ההתנהגויות הבטיחותיות שהרוכבים דיווחו עליהן בסקר בולטת חבישת
קסדה עליה דיווחו 100% מהרוכבים. עם זאת בשנת 2011 חלה ירידה
מובהקת בשיעור הנהגים החובשים קסדה מלאה
)מ-80 אחוז בשנת 2010 ל-62 אחוז השנה( לטובת חבישת קסדת "חצי".
לעומת זאת בקרב הנוסעים חלה מגמה הפוכה, אם כי מתונה יותר, של עלייה
בשיעור החובשים קסדה מלאה (מ-50 אחוז ל-56 אחוז).
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg