איך אנחנו נוהגים ?


איך אנחנו נוהגים ?
האם דיווח על הכביש הוא אפקטיבי? האם הוא מונע תאונות או שהוא עלול לייצר תאונות בלתי מתבקשות? ואיך לתעל את האנרגיה המופנית כלפי נהגים רשלניים?
10/10/2012
מחודש ספטמבר, נוהל 6, המכונה ""איך אני נוהג/ איך הנהיגה שלי?" הפך לחוק, במסגרת המאבק בקטל בדרכים. החוק החדש, מחייב כל חברה מסחרית, תאגיד או עסק הנדרשים להעסיק קצין בטיחות בתעבורה. במסגרתו יש להדביק על כלי הרכב מדבקה בולטת שבה יצוינו פרטי התקשרות לדיווח על נהיגה מסוכנת. חברה שלא תדביק על רכביה את המדבקה, תחויב בקנס גבוה ומרתיע. הדבקת מדבקות עם מספר הטלפון לתלונות החלה עוד משנת 2005 מתוך כוונה לקבל דיווחים על נהגים הנוהגים בחוסר זהירות ובניגוד לחוק.
כניסת התקנות 587ב1 ו-587ב2 הידועות גם בשמן כ-נוהל 6- "איך הנהיגה שלי?" לתוקף, מעלה בחובה את השאלה מי בכלל צריך את זה עם כל העליות והטרחה והאם יישום התקנות הללו יוריד את מספר תאונות הדרכים וישפר את תרבות הנהיגה על כבישי ישראל.
התשובה לשאלות הללו איננה ברורה שכן כמעט ובלתי אפשרי לראות את תוצאות יישום התקנה לכל הפחות מבחינת מספר תאונות הדרכים.
פנינו לחברת "תנועה נט" המספקת שירותי מוקד ותוכנה לצורך מעקב וניתוח של דיווחים על נהגים בשיטת "איך הנהיגה שלי?" מספקת את השירות לחברות רבות בישראל, וביניהן יבמ, פרטנר תקשורת, קומברס, נייס, איתורן, כלמוביל, קופ"ח כללית, מקדונלדס, פרידנזון, קווים תחבורה ציבורית, רדימיקס, הנסון, משהב"ט, מועצות אזוריות, קיבוצים ועוד. מאז התחילה החברה את פעילותה נצברו במאגר הנתונים שלה עשרות אלפי דיווחים ולטענתה בסיסי נתונים זה מאפשר ניתוח סטטיסטי מקיף לצורך לימוד הנושא וקידום הבטיחות.
מאגר הנתונים שימש בין היתר, לעבודת המחקר של ד"ר יואב סנטו, וגם סטודנטים וקציני בטיחות בזמן לימודיהם. הנתונים מראים כי ישנם הבדלים משמעותיים בין החברות השונות, לפי כלי הרכב שברשותן ואופי פעילותן. לדוגמה, חברת הסעות איננה מקבלת את אותו מספר הדיווחים ואת אותן התלונות שמקבלות חברות הייטק או חברות הובלה. כמו כן, הדיווחים מושפעים מאד מצורת העבודה של קצין הבטיחות ומהתמיכה לה הוא זוכה מההנהלה בחברה. השימוש בנתונים הללו מראה לכל היותר על שוני באופי הנהיגה בקרב נהגים העובדים בחברות שונות ובין נהגים מקצועיים ונהגים אחרים אך איננו נותן שום רמז להיקף התאונות או להפחתתן כתוצאה מהפעלת השיטה.
כל מגזר עם סגנון תלונות אחר
הנתונים שאספה חברת "תנוענט" משנת 2012 בלבד מראים כי 70.5% מהמידע על נהגים העובדים בחברותהייטק, מתייחס לנהיגה מסוכנת מתוכם: התנהגות לא תקינה בצומת 21%, מזגזג בין נתיבים 20%, לא מאפשר השתלבות בתנועה 11%, עקיפה מסוכנת 10% ועוד. 22.3% מהתלונות הן בגין בעיית התנהגות מתוכם: חניה אסורה 77%, שימוש בטלפון סלולרי 10%, מקלל ותוקפני 6% ועוד. רק 2.3% מהתלונות מתייחסים לאי ציות לחוק מתוכם: אי מתן זכות קדימה 27%, אי ציות לתמרור עצור 9%, אי ציות לרמזור 9% ועוד.
מתוך התלונות על נהגי חברות אוטובוס והיסעים מתברר כי 67.5 אחוז מתייחסים לנהיגה מסוכנת מתוכם: סטייה מהנתיב 32%, חתך כלי רכב אחר 17%, עקיפה מסוכנת 19% ועוד. 12.5 אחוז מהתלונות מתייחסים לבעיה תפעולית מתוכם : פליטת עשן 48%, נהיגה ללא אורות 33%, נוסעים עומדים 11% ועוד. רק 9.2 אחוזים מתייחסים לאי ציות לחוק מתוכם: אי ציות לרמזור 30%, אי מתן זכות קדימה 20%, העלאה והורדת נוסעים במקום אסור 10% ועוד. בסוף בסוף נמצאים התלונות ביחס לבעיות התנהגות 7% , מתוכם: חניה אסורה 77%, שימוש בטל' סלולרי 13%, מקלל ואלים 6% ועוד.
התלונות כנגד נהגי חברות הובלה ומשאיות מתייחסות בעיקר ביחס לנהיגה מסוכנת. 57.8% מכלל התלונות נוגעות לנושא זה מתוכם: מזגזג בין נתיבים 36%, חתך כלי רכב אחר 27%, עקיפה מסוכנת 9% ועוד. רק 15.7 אחוז מהתלונות מתייחסים לבעיות טכניות ו-10.5 אחוז לבעיה תפעולית מתוכם: מטען לא מאובטח 50%, נהיגה ללא אורות 45%.
דיווחים לדוגמה:
"בעת הגעה למעבר חצייה בו ילדים עומדים במשמרות הבטיחות עקף את מוט העצור אשר הורם על ידי אחד הילדים ונסע כאשר ילדים עדיין עוברים את מעבר החצייה"
"נצמד לרכבים ללא כל סיבה,בנוסף נוסע במהירות גבוהה וכתוצאה מכך מסכן את מהלכה התקין של התנועה"
"הנהג עוקף רכבים ללא איתות וללא הסתכלות במראה – ובנוסף הילדים שנמצאים ברכב לא חגורים"
"הרכב חנה והשאיר בטעות את הפנסים דולקים"
"משטרת ישראל מדווחת על רכב החשוד שגנוב, מבקשים שיזמינו גרר לרכב, פנסו וחלקו הקדמי שבורים"
"הנהגת השליכה סיגריה בוערת מחלון המכונית"
"מדברת בטלפון בזמן הנהיגה ללא דיבורית ועוברת בין הנתיבים בצורה מסוכנת"
"בעת תחילת נסיעה באור ירוק בצומת, לוחץ על דוושת הגז בצורה כזו שגלגלי המכונית מסתובבים במקום ומשאירים סימנים על הכביש. נוסע במהירות מופרזת ומבצע עקיפות ללא שמירת מרחק, תוך שהוא מסכן נהגים אחרים."
"יצא מתחנת דלק ולא נתן זכות קדימה לרכבים הבאים ממול, במהלך הנסיעה עצר עצירות פתאומיות וכתוצאה מכך נאלץ הרכב המדווח לבלום כדי למנוע התנגשות."
"עובר בין הנתיבים בצורה מסוכנת וללא שמירת מרחק מהרכבים שבאים מולו כתוצאה מכך מסכן את התנועה ובנוסף נוסע במהירות מופרזת."
"חונה במקום אסור לחניה ליד סימון מדרכה באדום-לבן, וכתוצאה מכך חוסם מעבר רכבים."
"חונה את רכבו בחנייה המסומנת כחנייה נכה ללא תו נכה."
"עובר בין נתיבים ללא איתות, ללא שמירת מרחק וללא התחשבות בתנועה תוך נסיעה במהירות הגבוהה מהמותר"
"לא עצר במעבר חציה וכמעט דרס את הילדים של המדווח"
"רכב חונה על מדרכה, חוסם מעבר להולכי רגל, מסכן ילדים שיורדים לכביש בגלל זה"
"המדווחת נתנה לרכב שלפניה לעשות פרסה והוא עקף מימין ליד בית ספר כאשר קבוצת ילדים חצתה את הכביש, הבהיל אותם והם זזו במהירות הצידה"
"לא נתן זכות קדימה להולכי רגל וכמעט פגע ב-2 ילדים, נסע במהירות מופרזת. משוחח בסלולרי תוך כדי נהיגה"
"עבר באור אדום – נוסע במהירות מופרזת- ועובר מנתיב לנתיב ללא איתות"
"הנהגת השליכה סיגריה בוערת מחלון המכונית"
"ביצע פניה ימינה מנתיב המשמש לנסיעה ישר ושמאלה על מנת להימנע מהמתנה בפקק, נוסע במהירות מופרזת"
"הנהג מוריד נוסעים באמצע הרחוב במקום להוריד אותם במפרץ התחנה"
"לא אפשר לנוסע באוטובוס לרדת בזהירות כתוצאה מכך הדלת פגעה בו"
"הרכב חונה בחניה והארות דלוקים"
"הנהגת נוסעת כשעליה חתול לבן שמטייל על כתפה וראשה. מסכנת את עצמה ואת התנועה כי הוא מפריע לה לנהוג."
"אור ברקס אחורי שמאלי לא תקין"
"עקף שיירת רכבים שעמדה ברמזור לפניה שמאלה דרך נתיב נסיעה ישר ונכנס בתחילת התור כדי לבצע את הפניה שמאלה"
"נוהג בצורה טובה, מבצע פניות בצורה נכונה, מציית לכללי התנועה"
"נוסע על שולי הכביש על מנת לעבור את פקק התנועה"
"עקף את רכבו של המדווח בקו לבן רצוף"
נתוני מוקד חברת "ביפר" מסווגים את אפיון התלונות, מסתבר כי הרוב מתלוננים ולא מפרגנים.
מניתוח הפניות שהגיעו מתחילת 2012 לחברת "ביפר", המספקת שירותי מוקד טלפוני לחברות וציי רכב, ומפעילה עבורם מענה אנושי לדיווח על נהיגה מסוכנת, עולה כי התלונות הבולטות על נהגים הינן בנושא נהיגה פרועה (30% מסך הפניות) וחסימה או חנייה במקום אסור (24% מהפניות). כ-2% מסך הדיווחים הם דווקא פניות חיוביות המשבחות את הנהגים. מניתוח הפניות שהגיעו מתחילת 2012 לחברת ביפר, המספקת שירותי מוקד טלפוני לחברות וציי רכב, ומפעילה עבורם מענה אנושי לדיווח על נהיגה מסוכנת או אי ציות לחוק, עולה כי התלונות הבולטות על נהגים הינן בנושא נהיגה פרועה (30% מסך הפניות) וחסימה או חנייה במקום אסור (24% מהפניות). כ-2% מסך הדיווחים הם דווקא פניות חיוביות המשבחות את הנהגים..
חברת "ביפר", המתמחה בניהול מוקדים 24 שעות ביממה למגזר הביטחוני והעסקי, מספקת שירותי מוקד טלפוני לחברות וציי רכב, ומפעילה עבורם מענה אנושי לדיווח על נהיגה מסוכנת או אי ציות לחוק. בין החברות המשתמשות בשירותי ביפר במסגרת מדבקת 'איך אני נוהג' נמצאות אמדוקס, כתר פלסטיק, ורינט, מרוול,, DHL, האוניברסיטה הפתוחה, מקורות, רשות העתיקות, יעל תוכנה ועוד…
בפילוח לפי מגדר, עולה כי 69% מסך כל הדיווחים התקבלו על ידי גברים. 50% מהפניות התקבלו בבוקר, בין השעות 6 ל- 12 בצהריים, כאשר מרבית הדיווחים בטווח זה מגיעים בין השעות 8-10, עם 25% מהפניות.
דיווחים לדוגמא:
"המשאית כמעט דרסה את הבחור והוא נפל מהאופניים שלו"
"נהג עצר במעבר חצייה וכאשר האנשים התחילו ללכת הוא התחיל לנסוע".
"הנהגת מתאפרת בזמן נסיעה ומעכבת את התנועה, ודעתה מוסחת"
"חתך אותו מהשוליים , עשה לו אצבע מגונה , נתן ברקס כמעט נכנס בו , מזגזג בין הנתיבים, ממש פושע !"
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg