הרכבת הקלה בירושלים

מאת: נועם קום

הרכבת הקלה

הרכבת הקלה – האור שבקצה המסילה

האור שבקצה המסילה
·הרכבת הקלה בירושלים היא אמצעי התחבורה העתידי של הבירה.
·זכינית להפעלת הרכבת הרכבת היא חברת "סיטי פס".
·הרכבתכוללת 46 קרונות שבכל אחד יכנסו 250 בני אדם.
· הרכבת תתחיל לפעול רק , באמצע שנת 2011 .
·עלות הקמת הרכבת 3.4 מיליארד ₪.
מהי רכבת קלה ?
  • אמצעי תחבורה הפועל בתחום עירוני בלבד ונוסעת במפלס גובה הכביש.
  • לרכבת יהיו נתיבים נפרדים ותזכה לעדיפות במעבר בצמתים.
  • הרכבת תהווה תחליף יעיל לקווי אוטובוסים שיגיעו לעד לתחנות מכל השכונות בעיר.
  • הרכבת תסיע עד 15 אלף נוסעים בשעות השיא, פי עשרה ממספר הנוסעים באוטובוס רגיל.
  • הרכבת מונעת באמצעות מתח חשמלי המוזרם דרך כבלים עיליים שיחוברו לעמודים.
  • הרכבת אינה מזהמת ידידותית לסביבה משום שתפעל חשמלית ותהיה שקטה בנסיעתה.
  • ליעילות עצירת הרכבת בתחנות יעשה שימוש בחול שישפך מהגלגלים להגברת החיכוך.
  • רכבות מסוג זה פועלות בערים רבות בעולם בהצלחה רבה והביאו לפריחת מרכזי הערים.
מסלול הנסיעה של הרכבת הקלה
קו הרכבת יחל בשכונת פסגת זאב בצפון ירושלים דרך רחב שדרות משה דיין, לדרך יקותיאל אדם, דרך שכונת שועפת, כביש מס' 1, רחוב הצנחנים, לאורך רחוב יפו, עד לתחנה המרכזית, גשר המיתרים, ומשם לאורך שדרות הרצל עד להר הרצל. אורך המסלול כ- 14 ק"מ ויוקמו בו כ- 23 תחנות.


יתרונות הרכבת הקלה
  • בטיחות- הרכבת תיסע בנתיבים נפרדים ותהיה מבוקרת על ידי מערכות בקרה ממוחשבות ומתקדמות.
  • תדירות נסיעה – בשעות השיא תצא הרכבת בתדירות של כל 5 דקות. במהלך שעות היום תצא הרכבת בכל 8 דקות, ובשעות הערב המאוחרות בכל 12 דקות.
  • לוחות זמנים- ציבור הנוסעים יוכל לתכנן את זמנו בהתאם ללוחות הזמנים למעבר הרכבות בכל תחנה.
  • מעבר בצמתים מרומזרים- הרכבת תקבל עדיפות על פני תחבורה ציבורית ועל פני כלי רכב פרטיים במעבר בצמתים מרומזרים, גורם שיקצר את זמן הנסיעה ויאפשר את תכנון זמן נסיעה.
  • קיבולת נוסעים- כל קו רכבת יכיל כ- שני קרונות שבכל אחד מהם יכנסו 250 איש. סה"כ יוסעו כ- 500 איש בכל קו רכבת.
  • נגישות- מפלס רצפת התחנה יהיה בגובה הקרונות מה שיאפשר נגישות נוחה לעלייה עם עגלות ילדים, קניות ועגלות נכים. וכן לאנשים המתקשים לעלות במדרגות הקיימות באוטובוסים.
  • זיהום אויר- הרכבת מונעת בחשמל ולכן היא אינה פולטת גזים רעילים ואינה מזהמת את הסביבה. כמות הקיבולת בקרונות תצמצם את כמות קווי האוטובוסים ובכך את פליטת המזהמים מהם.
  • נסיעה שקטה- פעולת החשמל להנעת הרכבת תהיה שקטה יותר מרעש נסיעת האוטובוסים.
  • איכות חיים- זמני הנסיעה ברכבת יתקצרו משמעותית, לא יהיה צורך במציאת מקומות חניה במרכז העיר, לאורך הקו יבוצעו עבודות פיתוח, רחוב יפו יהפוך למדרחוב מודרני שבו תעבור רק הרכבת הקלה, מפנה שיביא לפריחת עסקים לאורך קו הרכבת במרכז העיר.
הרכבת הקלה
  • כרטוס חכם- כרטיסי הרכבת יירכשו בקופות מיוחדות הממוקמות בכל התחנות, בעלייה לרכבת, כל נוסע יעביר באופן עצמאי את הכרטיס במתקן זיהוי המותקן בעמודי הקרון. בכרטיס החכם ניתן יהיה להשתמש גם בקווי אוטובוסים העירוניים.

הרכבת הקלה - קופות לרכישת כרטיסים
קופות לרכישת כרטיסים יוצבו בתחנות

הרכבת הקלה -250 איש הרכבת הקלה - כמות נוסעים
קרון רכבת אחד מיועד להסעת 250 איש 56 מקומות ישיבה, 164 מקומות עמידה
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg