מכוניות ישנות בישראל 2015


מכוניות ישנות בישראל 2015
כ- 50 אלף רכבים בני יותר מעשרים שנים נוסעים בערי ישראל. ביישובי המגזר הערבי כלי הרכב הישנים ביותר, בבני ברק, לוד, כפר סבא ותל אביב החדשים ביותר.
5/11/2015 צילום: אור ירוק
נכון לשנת 2014, כמעט 50 אלף רכבים (47,642) הנוסעים בכבישי ישראל, יוצרו לפני שנת 1994, כלומר, הם בני יותר מעשרים שנים, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנסיעה בכלי רכב ישנים מסוכנת, לא רק בגלל זיהום האוויר שפוגע בבריאות הציבור אלא מערכות הבטיחות ברכבים אלו אינן אפקטיביות בסיוע במניעת תאונות דרכים. על פי הנתונים, כחצי מיליון כלי רכב (473,748), בני יותר מעשר שנים, נוסעים כיום בערי ישראל. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2014 הרשומים בערים הוא 6.8, נתון זהה לאלו בשנים 2011-2013.
בשנת 2014 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,793,965 כלי רכב פרטיים בערים, קרוב ל-60 אלף רכבים יותר לעומת 1,736,536 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2013. יחד עם זאת, מדובר על עלייה במספר הרכבים שנוספו לעומת השנים 2011-2012 ביניהן חלה עלייה קטנה יותר במספר הרכבים שנוספו, כ- 28 אלף בלבד.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר חלקם היחסי במצבת כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים".
מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2013 כלי רכב ישנים (13 שנה ומעלה) היו מעורבים ב-47% יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. כלי הרכב הישנים מהווים כ-17% במצבת כלי הרכב הכוללת אך מעורבים בכ-25% בתאונות קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות) &ndash כלומר מעורבות גבוהה מאוד ביחס למספרם במצבת כלי הרכב.
בכדי להעלות את רמת הבטיחות ברכבים, יש לשאוף להצעיר את גיל הרכב. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר, כמו מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק. אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.
התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg