ניהול צי ממוחשב לרכב ולנהג


ניהול צי ממוחשב לרכב ולנהג
ניהול צי ממוחשב הוא כלי חשוב בניהול כל צי רכבים בארגון שכן שימוש בתוכנות הוא למעשה אמצעי חובה לבקרה ותפעול.
22/6/2014
בכל צי משמעותי, יש כיום פתרונות ממוחשבים ומגוונים כמעט לכל בעיה הן ברמת המחשב והן ברמת אפליקציה לסמארטפון. תוכנות הניהול, מעבירות מידע מגוון המגיעים לרמת בטיחות הנהג והרכב, לרבות דיווח על תאונות בזמן אמת, תקלות ברכב, סיווג נסיעות (פרטיות ועסקיות) ומידת המס שנשלם על שימוש ברכב הצמוד מהעבודה. עלויות הדלק בנסיעות ועוד.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פויינטר ישראל מציע שלל פתרונות לניהול מערך תחבורה לציי החברות וגם ללקוחות פרטיים. יצאנו להכיר ולהתרשם מהפתרונות הממוחשבים של פויינטר.

מערכות ניטור נהיגה
– המערכת של פויינטר כוללת: משדר POINTER- IQמשולב אקסילומטר רגיש ומסך אינטראקטיבי המאפשר לשפר את סגנון הנהיגה בזמן אמת. המודל מתאים לניהול ציי רכב ולהורים מודאגים לנהגים חדשים. המערכת מבצעת ניטור התנהגות נהג ומדווחת און ליין על תאונה. ברמת הנהג המשתמש המערכת מספקת חיווי קולי (קול אנושי או ביפים) וחיווי ויזואלי בצג מיוחד. הצג מודרני ויעיל מול עיניי הנהג, תוך הצגת נתונים חריגים מה שמאפשר שיפור בסגנון הנהיגה בזמן אמת. ישנה גם אופציה לשילוב מערכות התנהגות נהג, שמתריעות, מענישות ומתגמלות את הנהג ברמה יומית/חודשית ושנתית והכל באופן אוטומטי. המערכת יוזמת התראות לנהג הרגיל ומשאירה למנהל הצי את הטיפול רק בנהגים חריגים עם דיווחים תדירים.
Pointer-IQהיא מערכת חדישה, המאפשרת להקליט עד דקה של מידע מחיישן התאוצה ומה- GPS. קצב אגירת הנתונים מחיישן התאוצה עד 100 הרץ בזמן ולאחר התאונה וכ- 20 הרץ לפני התאונה. כל הפרמטרים ניתנים להתאמה אם מדובר ברכב פרטי, מסחרי אוטובוס או משאית.
המערכת יודעת ליזום שיחה בעת תאונה ולשלוח נתונים הקשורים בתאונה במקביל.
למערכת אפליקציה המאפשרת הצגת מיקום הרכב על גבי מפה בסמארטפון. התראה על חריגה ממהירות וכן על כניסה ויציאה מאזורים מוגדרים.


מה הבעיות במערכות הניטור של התנהגות נהג אנחנו שואלים ?
הקושי הוא בשמירה על התמדה בהתנהגות תקינה לאורך זמן. בתחילת השימוש, כשמשלבים את המערכות לניטור התנהגות הנהגים בארגון, רואים ירידה דרסטית באירועים חריגים בנהיגה. תשומת הלב של מנהל הצי ממוקדת בנושא בהתנהגות הנהגים החריגים, והתוצאה הרבה נהגים אדומים הופכים לתקופה מסוימת להיות ירוקים. אך לאחר זמן חוזרים הנהגים לנהוג כבעבר.
האם המערכת מספקת מידע על מצבו הטכני של הרכב?
המערכת מספקת מידע מגוון כמו: נתוני מד מרחק, קיבולת מיכל דלק לצורך השוואה מול התדלוקים, מידע הקשור לשגרת טיפולים תקופתיים, עדכון תאריך רישוי וחידוש ביטוח.
מה עוד מספקת המערכת?
ניהול יומן נסיעות– היומן ממוחשב וכולל דו"חות הממוינים לפי: תאריך, שעות, יום בשבוע, זהות הנהג הצגת ציון בטיחות וחסכון לכל נסיעה .

יומן נסיעות לשווי שימוש- תכונה חשובה המוטמעת במערכת היא האפשרות לייצר מידע הנוגע לשווי השימוש לרכב צמוד.לפוינטר יש פונקציה של ניהול יומן נסיעות ממוחשב בשיתוף עם חברת "הוצאה מוכרת" בקרת ק"מ פרטי / עסקי מה שמאפשר לסווג נסיעות לצורך התייחסות העסק להוצאה מוכרת לצרכי מס. השרות כולל: הפקת דו"ח נסיעות, ספר רכב ממוחשב, קבלת ק"מ לפי סוג נסיעה המאפשר תשלום מס שווי שימוש אמיתי. השירות הזה כולל ליווי חשבונאי ומשפטי ע"י רו"ח ועו"ד.
זיהוי נהגים- המערכת יודעת לזהות את הנהג בפועל, הדבר מבוצע באמצעות כרטיסו האישי של הנהג המחייבת הנפקת כרטיס נהג עם פס מגנטי. פונקציה זו מתאימה בעיקר לציי רכב בהם נהגים מקצועיים ונהגים מחזיקי רכב צמוד ובקיבוצים.
האם אפשר לנטרל חלק מהפונקציות של המערכת?
קיימת אפשרות להפעלה או חסימת ה- GPSע"פ דרישת הלקוח.
שירותים ממוחשבים נוספים
מצלמות מהירות – לפוינטר יש מערכת התראה על מכמונות ומצלמות מהירות בכבישי ישראל והיא מעדכנת את הנהג על המצאות מצלמות המוצבות לאיתור עברייני תנועה. המערכת תתריע, בצפצוף ,לנהג כ- 500 מטר לפני מיקום המצלמה.
CLOCK & LOCK– פתרון ממוחשב לנעילת הרכב בפני מורשה נהיגה לאחר שעות העבודה. בכך המערכת מונעת ביצוע נסיעות שלא לצורך ומוגנת יותר מפני גניבות.
גודש תנועה- משדר פוינטר שיותקן ברכב לצורכי איתור ואכיפה, יתמוך גם בדרישות להגדרת כמות נסועה במסלול הנסיעה. הנהג יוכל לבחור בשיטת הקנס / פרס אם לנסוע בכבישים עמוסים, בשעות עמוסות ולשלם יותר על הדלק או לבחור דרכים חלופיות פנויות ושעות לא עמוסות ולקבל בונוס.
מערכת eCall המערכת מאפשרת קשר תמידי של הרכב עם מוקד ייעודי למצבי מצוקה וטיפול בתאונות דרכים. הרעיון צפוי להשתלב כתקן אירופאי משנת 2015. ה-eCall המשלבת משדר בטכנולוגית GPRSוחיישן תאוצה Gאלקטרוני (אקסלרומטר) הוא משדר באופן אוטומטי בעת תאונת דרכים למוקד חירום. ההודעה אל אירוע חריג תצא באופן אוטומטי מהמערכת גם אם הנוסע לא יכול לדבר (חסר הכרה / פצוע / בהלם). מערכת ה- eCallתשלח את מיקום הרכב ועוצמת ההתנגשות מיד לאחר התאונה, למוקד חירום שיפעיל את שרותי ההצלה (אמבולנס, כבאית וניידת משטרה) ושרותי דרך בהתאם לצורך. לטענת מומחים באירופה השימוש ב- eCallעשוי להקטין בכ-50% את זמן התגובה באזורים הכפריים וב-60% בשטחים בנויים. תגובה מהירה יותר של כוחות ההצלה תחסוך, מאות הרוגים מתאונות דרכים באיחוד האירופי בכל שנה ותקטין את. חומרת הפציעות במידה ניכרת בעשרות אלפי מקרים. אירופה מתכננת לשלב באופן פעיל את מערכת ה- eCallמשנת 2015 בשיתוף עם יצרני הרכב. ניתן להרחיב את השירות בהתקנת לחצן לתאום קבלת שרות במוסך, הדרכה טכנית על תקלות / נוריות שנדלקו בלוח מחוונים. השרות של פויינטר מזהה תאונה, מתקשר לנהג לברר בשלומו, שולח כוחות הצלה ו/או מונית / רכב חלופי, ומטפל באירוע התאונה דואג לגרירת את הרכב למרכז השירות.
לחצן בקרה לאוטובוס- הלחצן מותקן בחלק האחורי של האוטובוס, מחובר למערכת האיתור / נטרול של פוינטר.הלחצן, מחייב את הנהג בביצוע פעולת סריקה לפני ובסיום כל נסיעה, בכן יוודא כי לא נותרו נוסעים באוטובוס או שמצויים חפצים חשודים. כדי לתפעל את מערכת האזעקה ברכב. אם הנהג הפעיל את מתג התנעה ללא לחיצה, לאחר 40 שניות תשלח התראה למוקד + התראה ברכב.
מובילאיי בשילוב פוינטר- נעשה כיום שילוב בין המערכות כאשר המערכת של פוינטר לניטור הנהיגה אוספת את נתוני ההתראה של מובלאיי (שמירת מרחק וסטייה מנתיב) ומערכת מעבירה את אותם הדיווחים לנהג ולמנהל הצי בחברה.
אילן גולדשטיין מסכם ואומר כי כל סביבת הנהג הפכה למתוקשרת יותר. אם מדובר בפעולות איתור, ניטור נהיגה, יומן נסיעות, בקרה על תקינות הרכב, הוצאות מוכרות לצרכי מס ועוד. האמצעים מגבירים את השליטה, ניהול והבטיחות. הם מביאים למניעת תאונות ונזקים נוספים, לחיסכון בדלק ומונעים את גניבות הרכבים בישראל.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg