שריפה במכונית


שריפה במכונית, מה עושים?
מדריך כבאות מקוצר ושרק לא תזדקקו לו
כשיער או שדה קוצים בוער, דירה עולה באש או כשמכונית מתלקחת כתוצאה מתאונת דרכים, עקב התחממות או בעיות מכניות במנוע זה אולי נראה יפה מבחוץ אך זה בהחלט מצער ותמיד אבל תמיד שואלים מה לא עשינו כדי למנוע את הנזק הכבד. הפתרון הוא החזקת מטף לכיבוי אש שהנו אביזר מכשיר המשמש לכיבוי שריפות קטנות או לשליטה על מוקד בעירה.
מטף הוא כלי לשימוש מיידי ולכן כדאי לשים אותו במקום נגיש. המקום המתאים ביותר למטף הנו בתוך תא הנוסעים כדי שתמיד תוכל להגיע אליו בקלות. כדאי לבדוק אפשרות למקם המטף מתחת למושבך או למושב הנוסע הקדמי מימין.
מה אומר החוק
תקנה מס'370 קובעת: א. ברכב מנועי – למעט רכב פרטי, טרקטור, אופנוע ותלת-אופנוע – יימצאו מספר מטפים. ב. המטפה יהיה בתוך הרכב במקום הנראה לעין ואשר הגישה אליו נוחה בצורה המאפשרת הורדה והפעלה מהירה ונוחה.
החוק מחייב רכבי שטח, משאיות ומכוניות מירוץ להצטייד במטף כיבוי. רכב פרטי איננו מחוייב בכך.
איך פורצת שריפה
רובן המוחץ של השריפות בכלי רכב מתחילות באזור המנוע ונובעות משני גורמים עיקריים: דליפת דלק או קצר חשמלי. כשהלהבה כבר פורצת או נראית מרחוק מחפשים את מטף הכיבוי ובדרך כלל לא מוצאים אותו כי הוא מעולם לא היה שם. אנחנו מדברים כאן על פוליסת ביטוח שעולה, יחסית למחיר הרכב, פרוטות.

סוגי המטפים הקיימים
החלוקה הקלאסית בין המטפים היא בין מטפי אבקה ובין מטפי גז. מטפי אבקה הם הוותיקים בתחום והם מתאימים לכיבוי שריפות של נוזלים דליקים, שמן גריז, אביזרי חשמל, עץ או נייר. מטפים אלו מגיעים במכלים במספר משקלים: 1,2,3 ו-6 ק"ג. אבקת הכיבוי איננה רעילה למשתמש, היא ידידותית לסביבה ואיננה פוגעת באוזון.
הסוג השני הוא מטף הפועל באמצעות גז הלון שאיננו ידידותי לסביבה, גז CO או גז חדש הלוטרון שהוא ידידותי לסביבה. גם מטפי הגז מגיעים במכלים בגדלים שונים. מטפי הלון מתאימים לכיבוי שריפות נוזלים, דליקות שנובעות מבעיות חשמל ולכיבוי דליקות שטחיות. גז ההלון לא מוליך חשמל, לא רעיל, ואינו קורוזיבי. השפעת ההלון על האש היא מיידית אך אם הדליקה לא כובתה באופן שלם, ההתלקחות עלולה להתחדש. חשוב לזכור כי ההלון הוא גז רעיל ולאחר השימוש בו לכיבוי שריפה ברכב יש לאוורר את הרכב היטב לפני שנכנסים לתוכו. בעיה אחרת בשימוש בהלון היא הטמפרטורה הנמוכה שלו העלולה להקפיא את דרכי הנשימה, אם כי, חשוב לציין, גם אבקת הכיבוי היא בעייתית לנשימה.
חשוב לזכור כי מטף אבקה איננו טוב לכיבוי מערכות חשמל כי הוא "מדביק את המגעים" לעומת זאת מטף הלון מכיל חומר שאחרי ריסוסו על מערכות חשמל (כמו לוחות חשמל) ניתן לניקוי ולא פוגע במכלולים. סוג המטף השלישי משתמש בגז ההלוטרון שהוא ידידותי לסביבה אינו קורוזיבי ואף הוא מגיע במכלים בגדלים שונים.

למכלול המטפים הותיקים הצטרף לאחרונה סוג רביעי של מכשיר הידוע בשמו "מאג-נור" והנמכר במספר דגמים. פעילותו של המכשיר כיבוי אש אישי אקולוגי הנה אקולוגית שכן בעת הפעלתו החומר הפעיל הופך לארוסול, המשחרר יוני אשלגן ומינראלים הקוטעים את השרשרת הכימית של תהליךהבעירה. התזת החומר יכולה להעשות ממרחק של כשלושה מטרים, החומר אינו מותיר סימני לכלוך או שאריות למרות פעולתו ארוכת הזמן הנע בין 25 ל-100 שניות, תלוי בדגם. במאג-נור ניתן להשתמש גם בחללים סגורים כמו בחדרים, משרדים, וכיוצ"ב מבלי לגרום לנזק והחזרה לשגרה לאחר כיבוי השריפה הינה מיידית. ממדי המאג-נור נוחים לאיפסון במכונית: אורכו 270 מ"מ , קוטרו 30 מ"מ ומשקלו 200 גרם בלבד וזהו גם המכשיר הקל ביותר הנמצא בשוק.
הייחוד במכשיר זה הוא השימוש בסילון אבקת אשלגן, שיטה ייחודית בין מטפי כיבוי, כולל אידוי של האבקה בסביבה ולאחר מכן עיבוי של חומר הכיבוי.המאג-נור פועל על ידי ניתוק תגובת השרשרת של האש (auto-catalyst של האש) המאפשרת לכבות את השריפה באמצעות תהליך של רוויה.יתר על כן, הפירוק הביולוגי האיטי שלו בסביבה מקדם את המניעה של שריפות לאחר מכן.

תהליך הכיבוי כולל שתי תגובות נפרדות: אחת פיזית והאחרת כימית. התגובה הפיזית מתייחסת לתכונת האשלגן להתחמצן מהר באוויר.כאשר הם באים במגע עם האוויר, מלחים בסיסיים סופגים כמויות גדולות של חמצן ובכך מונעים חמצן מהאש. הגרעיניות של מאג-נור חושבה במיוחד על מנת למקסם את יכולות כיבוי האש. התגובה הכימית נוצרת על ידי הקשר היציב בין חלקיקי אשלגן וחלקיקי הבעירה.
המאג-נור זכה לאישורים על ידי: משטרת ישראל, משהב"ט, משרד התחבורה והפנים האיטלקי (בתקן עולמי לכלי שיט) ולקוחות אחרים בישראל.
איך קונים
עלות מטף האבקה זולה יותר כמעט פי שנים ממטפי הגז. כדאי לקנות מטף של שלושה ק"ג לפחות כי כך יש סיכוי טוב יותר להתגבר על השריפה. ברכב פרטי במשקל כולל של עד 4 טון התקן מחייב התקנת מטפה אבקה במשקל של 3 ק"ג. ברכב מסחרי עד 15 טונות נדרש מטפה במשקל של 6 ק"ג. כשמציינים את משקל המטף מדובר במשקל נטו של החומר הפעיל אליו יש להוסיף את משקל המיכל בפועל מקלי המטפים גבוהים יותר. כך למשל מטף אבקה שמשקל החומר שבו הוא 1 ק"ג משקלו הכולל הוא 2.4. מטף אבקה שמשקל האבקה הוא 3 ק"ג המשקל הכולל הוא 5.2 ק"ג.
משקל מטף המכיל 1 ק"ג הלוטרון הוא 2.1 ק"ג כשהוא מכיל 3 ק"ג גז כיבוי משקלו הכולל מגיע ל-5 ק"ג, מעט יותר קל ממטף האבקה. מטפי מאג נור שוקלים כ-270 גרם בלבד.
כדאי לזכור כי מטפים כבדים יותר הם בעלי כושר כיבוי גדול יותר אך במקביל יכולת השימוש בהם עקב משקלם מוגבלת.
המטפים מסומנים לפי סוג החומרים שהם אמורים לכבות (מוצק, נוזל וחשמל) ומסומנים בהתאם על ידי אותיות בתוך צורות הנדסיות (מרובע משולש ועיגול שבתוכם האותיות א,ב,ג).
מטף אבקה יעיל יותר בכיבוי אש אבל אם יש אדם לכוד האבקה עלולה לגרום למותו עקב סתימת הריאות לעומת זאת מטף גז רק יחנוק אותו כל זמן שאתה מתיז עליו.
יש שריפה מה עושים?
הבחנתם שעולה עשן מתא המנוע, עצרו בצד בזהירות כבו את המנוע וכל צרכן חשמל אחר ברכב כמו מערכת סטריאו, טלפון וכ'. כיבוי המנוע וניתוק מערכת החשמל באמצעות המפתח מונעת מגורמי השריפה (דלק או קצר חשמלי) להיות פעילים.
פתחו את מכסה המנוע תוך כדי עמידה מהצד!!! והתחילו בכיבוי. אם הדליקה נמצאת בשלבי ההתחלה תוכלו להשתלט עליה לבד.
לאחר הכיבוי נתקו את מערכת החשמל מהמצבר כדי למנוע התלקחות חוזרת במידה ומדובר בקצר חשמלי. אל תניעו את הרכב שנית כל עוד יש חשש ואפילו מזערי שהדליקה לא כובתה לחלוטין.
תחזוקה
כל מטף כיבוי צריך לעבור בדיקה ומילוי מחדש בכל שנה בכדי להבטיח תקינות בזמן הצורך בדיחקה הכוללת בדיקת לחץ ומצב האבקה שכן עם הזמן האבקה "מתגבשת" ואינה "אבקתית" כפי שהיא אמורה להיות. מטף לא מתוחזק עלול לאכזב בזמן חירום למרות שהשעון לחץ מראה שהכל בסדר. מחיר הטיפול: עשרות שקלים במטף אבקה, ומאות שקלים במטף גז, זניח לעומת הנזק הפוטנציאלי כתוצאה משריפה.
המטפים של מאג-נור אינם זקוקים למילוי מחדש.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg