צמיגי המכונית

מאת: נועם קום

הצמיגים הם הקשר הבלעדי שלנו עם הכביש, בנסיעה מהירה אם איכות הצמיגים שלכם ירודה או שחסר בהם לחץ אויר, אתם כבר תלויים ביכולת עמידות הצמיגים בהתחממות ובסכנת פיצוץ.
ההתייחסות הפתאומית לצמיגי המכונית כמרכיב בטיחותי, נובעת מכך כי בכביש המהיר והבטוח בישראל "כביש 6" אירעו בשנה הראשונה לפתיחתו, 6 תאונות קטלניות עם שישה הרוגים ופצועים קשה, וכן תאונות נוספות בהם נמצא קשר ישיר לתקינות הצמיגים המותקנים בכלי הרכב בעת התאונה. בכל אחת מהמכוניות נמצא לפחות צמיג אחד פגום. לאור זאת מיהרו במשרד התחבורה ובמשטרת ישראל בפתיחת חקירה למציאת קשר לכשלי הצמיגים כגורם לתאונות. ד"ר איתמר שרון שחקר את הבעיה בדק מדגם של צמיגים מהרכבים המעורבים, סבור כי אין קשר לאיכות מבנה הכביש או החומר ממנו הוא עשוי ואופן סלילתו, ובין פיצוץ צמיגים. לאחר בדיקה מקיפה מסר ד"ר שרון כי הסיבות לפיצוצי הצמיגים נובעות מאיכותם הירודה מגילם, משימוש במידות וסוגי צמיגים שונים באותה מכונית בצמיגים שהתפוצצו. בשלושה מקרים נמצא כי על אותו הסרן, נמצא צמיג שהיה בדרגת עומס נמוכה ביחס למשקל הרכב. בתאונה אחת שבה הרכב המעורב היה מסחרי לנוסעים התפוצץ הצמיג, לאחר שהרכב נסע במהירות מופרזת עם מספר נוסעים מעל המותר. הוכח כי שילוב המהירות, עודף משקל ואיכות הצמיגים תרמו וגרמו לתאונה.
צמיגים פגומים
יצרני צמיגים גרמו בעבר לזעזועים בעקבות מכירת צמיגים פגומים ליצרניות רכב גדולות. כך למשל, צמיגי "פיירסטון" שהותקנו ברכבי פורד אקספלורר בשנת 2000 גרמו להרג של כ- 150 בני אדם למעלה מ 500 פצועים. בעקבות כך נאלצה החברה להחליף כ- 6.5 מליון צמיגים. אגב, היצרנית טענה אז כי המלצת היצרן למידת ניפוח נמוכה היא אשר גרמה לבעיית התפוצצות. פורד טענה להגנתה כי הבעיה נובעת באיכות הצמיגים עצמם.
בישראל אירע מקרה דומה. בתאונה קטלנית נהרג רב סמל אבי מימרן ז"ל עובד שירות בתי הסוהר. בעת שנסע ברכב משטרתי התפוצץ אחד מצמיגיו הרכב התהפך וכתוצאה מכך נהרג אבי מימרן. בעקבות התאונה מצאו קשר לתאונות נוספות אשר אירעו ברכבי משטרה נוספים, מסוג פורד אקונוליין גם כאן הסיבה היא התפוצצות צמיגים. משטרת ישראל ייבאה צמיגים מתוצרת "קומהו". יבואן הצמיגים טוען להגנתו כי נעשה שימוש לא נכון בצמיגים, בכך שלא ניפחו לחץ אויר במידה מתאימה המהווה סכנה להתחממות והתפוצצות תוך כדי נסיעה.
נתוני תאונות דרכים בישראל מעידים על כך כי כשלים טכניים ובהם לקויי צמיגים, מהווים גורם זניח לתאונות רק כ- 0.4 אחוזים מכלל התאונות ובקטלניות מהווה גורם זה ל-0.9 אחוזים. הנתונים מעוררים ספק רב לנוכח העובדה שבמדינות אחרות מהווה גורם זה בין-8-4 אחוזים מהתאונות.

תפקידי הצמיגים

הצמיגים הם המגע הישיר של הרכב עם הכביש ולכן עליהם לעמוד בעומסים בלחצים ובכוחות הפיסיקליים הפועלים על הרכב בזמן הנסיעה. מלבד זאת בחורף ובתנאי רטיבות הצמיגים מנקזים את המים מפני הכביש באמצעות החריצים המיוחדים הטבועים בסוליה. בהיעדר עומק לחריצים או חוסר בלחץ האוויר, הגלגל יאבד אחיזתו והמכונית תחליק ותאבד שליטה.
(בנסיעה עם לחץ אויר חסר קטן אורך חיי הצמיג ב% )

מעבר להיותם "נעלי הרכב" הצמיגים

משמשים גם כסופגי זעזועים.גמישות דופן הצמיג ומילוי אוויר תקין הם אשר מבצעים את המשימה. דופן דקה מדי תתחמם ועלולה ולהיפרד מהצמיג ומכאן ברור כי צמיד משופשף הוא מפגע בטיחותי.

בתמונה: דופן הצמיג ניתקת מהסוליה כתוצאה מהתחממות ומחוסר לחץ אוויר
דופן הצמיג ניתקת מהסוליה כתוצאה מהתחממות
צמיגים מתפוצצים בכביש 6
על סכנת התפוצצות צמיגים בכביש 6 מסביר דודי נאסה מנכ"ל "הצמיג" ומומחה בתחום, כי במצב של נסיעה מהירה ומתמשכת וסביר כי מדובר במהירויות העולות על 120 קמ"ש לאורך זמן של כשעה לפחות, מספיק צמיג אחד בחוסר לחץ אויר או באיכות ירודה או שקיים פגם כלשהו על מנת שהצמיג יתחמם יקרוס ויתפוצץ. פתיחת כביש מהיר יצרה עידן חדש לדרישות איכות צמיגים בהיבט הבטיחות.
בצמיגים עם סוליה אגרסיבית (M+S) המיועדים לנסיעה בשטחי עפר או שלג ומשווקים בישראל כצמיגים רגילים. ההתנגדות לגלגול גדולה יותר הם נוטים להתחמם יותר כגודל ההתנגדות כך גובה ההתחממות אילו מסוכנים יותר בנסיעה מהירה וממושכת. הנוהגים חייבים מצדם להקפיד על מידת ניפוח תקינה בצמיגים. יצרני הרכב נותנים כיום פתרונות ממוחשבים לבקרת לחצי אויר בכל צמיג.
הצמיגים איך יודעים מהו צמיג טוב?
משנת 2004 הותר בישראל לייבא צמיגים ביבוא מקביל לקיים. יבוא הצמיגים ממזרח אירופה ומהמזרח הרחוק תפסה תאוצה כאשר המחיר הנמוך הביא ליבואם שלך צמיגים לא איכותיים. איכותם של הצמיגים הנמכרים בישראל תלויה בקריטריונים שנקבעו מטעם משרד התחבורה. מותר לייבא לארץ צמיגים בעלי תקן אירופאי (E) או האמריקאי (DOT).
הגיל קובע- מותר לייבא לארץ צמיגים עד 10 חודשים מתאריך ייצורם. החוק אגב אינו מתייחס או מגביל את תאריך ההרכבה. כלומר בהחלט יתכן מצב בו יבואן או המוכר מאחסן צמיגים לתקופה ממושכת ומוכר או מתקינם רק לאחר מספר שנים מתאריך ייצורם. לאורך הזמן נפגם גומי הצמיג שאינו מצוי בתנועה כלל.
ההתייחסות לעמידות הצמיגים למהירות נקבעים על פי קוד מהירות המסומן על דופן הצמיג ומציין את התאמתו. בישראל התקן המינימלי הוא קוד S.
סימול מהירות לצמיגים

קוד מהירות
מהירות נסיעה מירבית
Q
160 קמ"ש
R
170 קמ"ש
S
180 קמ"ש
T
190 קמ"ש
U
200 קמ"ש
H
210 קמ"ש
V
240 קמ"ש
W
270 קמ"ש
Y
300 קמ"ש

גרף המתאר קשר בין המהירות לאורך חיי הצמיג ב- %
( ככל שעולה המהירות כך יקטן אורך חיי הצמיג ב- %)
אין בישראל כל התייחסות לקודים המעידים על איכויות צמיגים אשר כל יצרן מטביע על הצמיג. הנתונים חשובים ביותר הם אשר מעניקים את המיידע על תכונות ועמידות הצמיג בתנאים קשים.
הקודים הנדרשים בתקן האמריקאי אך אינם זוכים לייחוס בארץ:
TREADWEAR– קוד הקובע את עמידות סוליית הצמיג בפני שחיקה.
TEMPERATURE– קוד הקובע את עמידות הצמיג לחום.
TRACTION– קוד הקובע את ביצועי אחיזת הצמיג בכביש.
גרף המתאר קשר בין טמפרטורה בחוץ לבין אורךחיי הצמיג
( ככל שהטמפרטורה בחוץ גבוהה כך יקטן אורך חיי הצמיג )
כללי בטיחות לשימוש בצמיגים.

כללי בטיחות לשימוש בצמיגים.
* כדאי לבצע בדיקת לחץ אויר בתדירות חזותית ובאמצעות מתקן ניפוח. אם אתם נוסעים בכביש מהיר יש צורך להקפיד על כך.
* מידות הניפוח על פי הוראות יצרן הרכב כתובות בספר הרכב או בדלת או במשקוף בצד הנהג. אם המידה מצוינת ביחידות בר יש להכפילה ב-14.8 על מנת לקבל את מידת הניפוח במתקנים הקיימים בישראל (PSI).
* בהחלפת צמיגים חדשים, מומלץ להתקין את הצמיגים החדשים על הסרן האחורי שאינו נשלט במצבי חירום לעומת הציר קדמי הנשלט על יד הנהג באמצעות ההגה.
* שחיקת צמיגים בצידי הסוליה פנימית או חיצונית מעידה על בעיית כיוון הציר הקדמי (הפרונט). חובה לפנות למכון המורשה לתיקון.
* רעידות בצמיגים- מעידות על פגם בצמיג או בחישוק (ג'אנט) או בחוסר האיזון שלו. חובה לפנות לצמיגיה לתיקון.
* העברת גלגלים בצמיגים רדיאלים (ולא הצלבה), מומלצת ברכב בו צמיגים חדשים זהים כך שהצמיגים הקדמיים יוחלפו באחוריים באותו הצד ובאותו הכיוון.

העברת גלגלים בצמיגים
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg