כריות אוויר AIR BAG במכונית

כל מה שרציתם לדעת על כריות אוויר SRS AIR BAG במכונית
מאת : נועם קום
כריות האוויר במכונית הם מערכת טכנולוגית פירוטכנית ממוחשבת שנועדה להשלים את פעולת חגורות הבטיחות בהגנה על הנוסעים ולהגן על הראש, פלג הגוף העליון, הרגלים והידיים.
הכריות הומצאו עוד בשנת 1955 ע"י המהנדס ג'ון הטריק. ייצורם ושיווקם החל בשנות ה-80. מסוף שנות ה- 90 החלו לשווקם ברוב המכוניות, המיועדות לנוסעים. הכריות מונעות פגיעות גוף מחלקי המכונית ומונעות היזרקות הנוסעים מחוץ למכונית. נמצא כי מעל כ ¼ ממקרי המוות והפגיעות החמורות עקב תאונות, נובעות כתוצאה מפגיעות ראש ופלג גוף עליון. אי לכך היצרנים ראו חובה לתת פתרונות הגנה לנוסעי המכונית ועשו זאת בפיתוח כריות אוויר וחגורות בטיחות משופרות.
חגורות הבטיחות הם אמצעי יעיל ביותר להגנת הנוסעים. אולם החגורה לבדה לא מונעת פגיעות ראש, ידיים ורגליים ואינה מגינה מפגיעות צד ומשברי זכוכית המתעופפים בזמן התנגשות חזיתית וצידית.
מה המטרה של מערכת כריות אוויר ?
הגנה נוספת לנוסעי המכונית במקרה של תאונת התנגשות חזיתית או צידית.
מהו S.R.S- AIR BAG ?
S-SUPPLEMENT משלימה
R-RESTRAINT ריסון

S-SYSTEM מערכת

מבנה מערכת כריות האוויר
– כרית נהג – כרית קדמית הממוקמת מול פני הנהג בגלגל ההגה בנפח 30 עד 80 ליטר
– כרית נוסע- כרית קדמית הממוקמת מול הנוסע לצד הנהג בנפח 60 עד 140 ליטר
– כרית צד – כרית הממוקמת במושב ובמשקוף בצד הנהג והנוסע לצידו בנפח 12 עד 20 ליטר
– וילון אוויר מותקנים בצידי המכוניות ומגנים על הנוסעים מלפנים ומאחור מפני פגיעות צד ושברי זכוכיות.
– כרית ברכיים – פועלת בתאונה חזיתית ונועדה להגן על ברכי הנהג.
– החיישנים – מזהים התנגשות במכונית ומפעילים בהתאם לצורך את המערכת כריות האוויר.
– יחידת בקרה – מקבלת אותות מהחיישנים ומתרגמת את המיידע המתקבל וגורמת להפעלת כריות האוויר.
– מחולל הגז – לאחר קבלת אות מיחידת הבקרה, בריאקציה חשמלית וכימית משתחרר גז שמנפח כריות האוויר.
שלבי פתיחת כרית האוויר
שלב ההתנגשות– לאחר 3 אלפיות השנייה,מתחיל תהליך פעולת פתיחת הכריות, החישן מזהה התנגשות מפעיל מטען בליסטי קטן נוצר ניצוץ חשמלי, שמדליק כדוריות של סודיום אסיד, נתרן חומצתי כתוצאה מכך נוצר גז חנקן שמנפח את חלל הכריות. מהירות פתיחת הכריות נאמדת בכ- 322 ק"מ לשעה.
תחילת פתיחת הכרית– לאחר 20 אלפיות שנייה. הכריות מתחילות להתנפח.
ניפוח– לאחר 35 אלפיות השנייה הכריות בשיא פתיחתם.
בלימת נוסעים– לאחר 40 אלפיות השנייה הנוסעים נבלמים באמצעות הכריות הקדמיות.
התרוקנות נפח כרית– לאחר 5 אלפיות שנייה מבלימת הנוסעים בכריות משתחרר האוויר דרך פתחי יציאה מיוחדים בכדי למנוע חנק של הנוסעים.
יעילות כריות האוויר
כללי:
סוגי התנגשויות – רוב התאונות בעולם ובישראל הם מסוג חזיתיות וצידיות.
מעל 70 אחוז מהתאונות הם חזיתיות וצדיות וצפוי כי יפעלו בהם הכריות להגנת הנוסעים
13,967 – בני אדם ניצלו בזכות הגנת כריות האוויר בשנים 1987 עד 2003 (ארה"ב)
נמצא כי כריות האוויר מפחיתות תמותה ב- 28% וכן חגורות וכריות
מנעו פגיעות ראש,ב-75% ממקרי תאונות ,מנעו פגיעות חזה ב- 66% ממקרי תאונות
שילוב של חגורות בטיחות וכריות האוויר ומנעו תמותה בכ- 46% מקרי תאונה.
קבוצות סיכון להיפגעות מכריות האוויר
-תינוקות – אמצעי ריסון לא תמיד יעילים עבורם, מבנה גופם קטן ולא תואם לחגורות הבטיחות המותקנות במכונית.
-ילדים – אמצעי ריסון לא תמיד יעילים, ילדים לא פעם אינם חגורים.
-קשישים – אמצעי ריסון לא תמיד יעילים עבורם.
-נשים בהיריון – חגורת בטיחות לא תמיד מרסנת ביעילות ועלולה לגרום לפגיעה
-נמוכי קומה – חגורות בטיחות לא תמיד עוגנות כראוי.
-כבדי משקל – לא חגורים לעיתים בחגורות בטיחות והחגורות לא עוגנות כראוי מטעמי נוחות.
-נהגי מוניות – לא חגורים בחגורות בטיחות משיקולי ביטחון.
-שוטרים- לא חגורים בחגורות בטיחות משיקולי ביטחון.
-מרכבי משקפיים,מעשנים סיגריות ומקטרת- הדף הכריות עלול לפגוע בפנים.
– נוסעים – שאינם חגורים בחגורות בטיחות.
כריות אוויר בהיבט רפואי
לפני עידן כריות האוויר, הפגיעות עקב תאונות היו חיצוניות ונראו לעין, כגון: דימומים,שברים,וחתכים.
בעידן כריות האוויר, הפגיעות פנימיות כתוצאה מהדף ופיצוץ הכרית ,הפגיעות לא תמיד ניתנות לאבחון בשטח. כגון: שטפי דם פנימיים, פגיעות רעש, זיהום כתוצאה ממגע עם חומרים כימיים המלווה בצריבות בעור, כוויות בפנים, בזרועות ובידיים, וצלצולים באוזניים.
מחקר פולקסווגן ואוניברסיטת פרייבורג בחן 120 מקרים בהם נפתחו כריות וקבע כי הכריות מצמצמות פגיעות
באיסוף מידע מ-180 בתי חולים בגרמניה
המסקנות: מעל 50% מהנפגעים בפלג גוף עליון-ראש, בצוואר, חזה ובבטן, במכוניות שבהם נפתחו הכריות סבלו מפגיעות קלות בלבד ולא נזקקו לאשפוז.
ההשוואה בין קלות הפגיעה באזורים מוגני כריות לבין אלא שאינם מוכיחה את יעילות הכריות בכל הקשור בהקטנת פגיעות גוף באזורים קריטיים.
סוגי פגיעות בהיבט רפואי (מיאמי ארה"ב):
-לפני עידן הכריות הפגיעות היו חיצוניות ונראות לעין כגון: חתכים ,דימום או שברים.
-בשימוש החגורות וכריות, הפגיעות לעיתים פנימיות עקב ההדף ולא ניתנות להבחנה.
-מסקנות – מבחינה רפואית חיוני לאבחן ולטפל נפגעים בדחיפות למניעת הידרדרות.
-חובה להתייחס למצבו האמיתי של הנפגע ולא להרגשתו הסובייקטיבית.
-צוות החילוץ יבדוק עם חל עיוות במוט ההגה לקבלת נתון לעוצמת ההתנגשות וחומרת הפגיעה באיברים הפנימיים.
כללי בטיחות לכריות האוויר
-חובה לחגור חגורות בטיחות ברכב בו מותקנות כריות ללא חגירתם הכריות מסוכנות.
-אסור לשבת קרוב מידי להגה ולפנל הקדמי.
-אין להושיב תינוקות וילדים במושבים קדמיים כאשר כרית האוויר פועלת.
-חובה לחגור חגורות בטיחות, גם מאחור בעיקר ברכב בו מותקנות כריות צד.
-אין להניח ידיים על מרכז גלגל ההגה.
-אין להניח רגליים על הפנל הקדמי,במושב לצד הנהג.
-התקנת הדיבורית לטלפון הנייד תיעשה במקום המרוחק מכרית האוויר.
-אין להתקין אביזרים קשיחים כגון: מסכי ניווט ו DVD בטווח פתיחת כריות האוויר.
-נשים בהריון חייבות לחגור חגורות בטיחות.
חידושים במערכות כריות האוויר
א. בייצור ובפעולת מערכת כריות האוויר
-פתיחה דו שלבית – פתיחה בעוצמה שונה ובהתאם למיקום הנוסע ועצמת המכה והמהירות.-חיישנים מתקדמים – מזהים את: משקל האדם- מיקום הישיבה שלו שקובע את מצב מתיחת חגורת הבטיחות.

-סוגי החיישנים: אינפרא אדום- חישנים אופטיים- פיאזו – המחשב ע"פ שינוי חשמלי את התאוטה. ממוקמים בחזית המכונית ובצידה.

– בהתאם לנתונים תפעיל יחידת הבקרה את כריות העוצמה הנדרשת.

-כריות דו שלביות – בהתאם לחומרת ההתנגשות, כך לחץ הניפוח והעוצמה של הכריות

-ללא עשן ואבקה ובטמפרטורה נמוכה.

-כריות איכותיות לסביבה בהרכב החומרים הכימיים.

-היברידי – שילוב בלון גז דחוס מסוג "ארגון" בתהליך משתחרר שסתום והגז הדחוס זורם ומנפח את הכריות במהירות ובעוצמה.

-כריות לברכיים – להגנת רגלי הנהג.

-הגה ממורכז – כרית ממורכזת מול פני הנהג סיטרואן סי 4.

 

ב. במצבי פתיחת כריות האוויר
שלב א'– בתאונה קלה עד מהירות של 25 קמ"ש יופעלו מותחני החגורות בתוך 5 אלפיות שנייה. לפני תנועת הגוף קדימה.
שלב ב'– בתאונה במהירות של 25-35 קמ"ש כריות מופעלות בעוצמת פתיחה נמוכה. מילוי בנפח של 40 ליטר. נמנעת פגיעה בנוסעים.
שלב ג'– במהירות של 50 קמ"ש הכרית פועלת בעוצמה חזקה יותר ומונעת את החלקת הנוסע ממושבו, לרצפת המכונית.
שלב ד'– בתאונות קשות מעל 50 קמ"ש הכרית נפתחת במלוא עוצמתה תוך 15 אלפיות שנייה.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg