נהגים צעירים ותאונות דרכים

מחקר שנערך על ידי פרופ' בעז לרנר ופרופ' יואכים מאיר מצא את הגורמים המשפיעים על מעורבות נהגים צעירים בתאונות דרכים
תאונות דרכיםהן הסיבה העיקרית לתמותה של גילאי 12-22 בכל מדינות ה-OECDכולל ישראל, כשאחוז ההרוגים מבין הנהגים הצעירים כפול משיעור נהגים אלה באוכלוסיה כולה. נהגים צעירים גם מעורבים בתאונות דרכים חמורות יותר מאחרים. בישראל למשל בשנת 2012 מעורבות היתר של נהגים צעירים בתאונות דרכים נובעת מחוסר הבגרות שלהם ומחוסר הניסיון שלהם בנהיגה.
מחקרים שונים מצאו את הסיבות למעורבות היתר בגורמים שונים: לנהגים צעירים יש פער ביכולת זיהוי והערכת סיכונים והם מתקשים בהערכה נכונה של פוטנציאל הסכנה הקיים בתרחישי תנועה שונים. הם גם מעריכים את יכולת נהיגתם מעבר ליכולתם האמיתית. מחקר אחר מצא כי לחוסר ניסיון כמו נסיעה במהירות שאינה תואמת לסביבה, יכולת זיהוי סכנות ירודה, תמרונים מסוכנים במצבי חירום וחוסר תשומת לב. תורמים אף הם לתאונות הדרכים. מחקרים אחרים מוסיפים לארסנל הסיבות גם גורמיםכ מו: המצב הסוציואקונומי של משפחת הנהג והשכלתו. לגורמים אלו יש השפעה על דפוסי הנהיגהשל הנהג הצעיר.
ידוע ששיעור המעורבות של נהגים צעירים(בני 11-22) בתאונות דרכים בארץ ובעולם גבוה ביחס לשאר הנהגים. בעוד ששיעור הנהגיםהצעירים מכלל האוכלוסייה עומד על כ-11 אחוז הרי שיעור מעורבותם בתאונות דרכים גבוה ביותר, פי 2.2 ועומד על כ-22 אחוז. בנוסף, נהגים צעירים מעורבים ביותר תאונות קטלניות, בהתחשב בשיעורם באוכלוסיה, יחסית לנהגים אחרים.
מחקר של פרופ' לרנר ופרופ' מאיר חיפש את הגורמים למעורבותם הגבוהה של נהגים צעיריםבתאונות דרכים ואף ניסה גם לחזות אותה על סמך גורמים אלה.
המחקר עשה שימוש בבסיס נתונים של כל אוכלוסיית הנהגים הצעירים במדינת ישראלש הוציאו רישיון בין השנים 2002-2008. בסיס נתונים זהמכיל משתניםהמתבססים על מידעשל הנהג הצעיר והוריודמוגרפי, סוציואקונומי, השכלה, קבלת ערכת אור ירוק וביצוע תאונות ועבירות בתקופההנ"ל.
הגורמים שהתגלו כמשמעותייםביותר להסבר מעורבות נהגים צעירים בתאונות הינם מספר העבירות מסוג ברירת משפט (מעורבות הנהג הצעיר בתאונות עולה עםמספר העבירות), מגדר )גברים מעורבים יותר מנשים), הוצאת רישיון לאופנוע
)מעורבות הנהג עולה אםהוצא רישיון לאופנוע(, קבוצת האוכלוסייה
)יהודיםמעורבים בתאונות פחות מכל קבוצת אוכלוסייה אחרת) והגבלה רפואית
)מעורבות הנהג הצעיר עולה במידה וקיימת אצלוה מגבלה רפואית) נמצא גם שנהגים שלא קיבלו את ערכת אור ירוק היו מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר נהגים אשר קיבלו אותה בכ-2 אחוזים כאשר מועד חלוקת הערכה מביא למעורבות
נמוכה ביותר הוא כחודשיים או יותר לפני הוצאת הרישיון.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg